چرا قیمت خودروهای چینی در ایران ۳ برابر گرانتر از سایر نقاط جهان است/ ایران بهشت مونتاژکاران !

قیمت گذاری کراس اوور جدید کی ام سی K۷ کرمان موتور به میزان ۹۵۰ میلیون تومان و چری تیگو ۸ شرکت مدیران خودرو بیش از یک میلیارد تومان نشان می دهد که بازار انحصاری ایران را باید بهشت مونتاژکاران دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحریریه ، شرکت کرمان موتور قیمت کراس اوور KMC K۷ (کی ام سی) یا k۷ را ۹۵۰ میلیون تومان معادل بیش از ۴۳ هزار دلار اعلام کرده است که نشان می دهد بازار انحصاری خودرو، ایران را باید بهشت مونتاژکاران تبدیل کرده است.

شاید اگر رقیب نزدیک این مدل یعنی فیدلیتی محصول بهمن موتور با ۶۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری نشده بود، شاهد افزایش های متوالی قیمت نجومی کنونی هم در فروش های آتی کرمان موتور می بودیم، اما در شرایط کنونی و با قیمتگذاری رقابتی رقیب، این احتمال را باید منتفی دانست.

مدل K۷ در کشور چین از ۱۲۶۹۶ دلار یا ۲۷۹ میلیون تومان تا ۱۶۹۳۸ دلار یا ۳۷۳ میلیون تومان قیمتگذاری شده است که در مقایسه با قیمتگذاری کرمان موتور نشان دهنده حقایق زیادی است. ناگفته نماند که قطعات این خودروها با تعرفه میانیگن کمتر از ۲۰ درصد وارد کشور می شود و نه تعرفه ۱۳۰ درصدی موثر واردات خودرو و این قیمتگذاری نجومی به منطق بازار ارتباطی ندارد و به بازار انحصاری خودرو باز می گردد که به بهانه حمایت از تولید داخل، ضمن تقدیم کردن هزاران میلیارد تومان سود بادآورده به مونتاژکاران؛ خیابان های ایران را حقیرانه کرده و مردم را با سوار شدن بنجل های بی کیفیت ۳ دهه گذشته تحقیر کرده است.

قیمت و رقبا

چری تیگو ۸ هم محصول جدید شرکت مدیران خودرو به عنوان یک کراس اوور میان سایز نسبتا لوکس در بازار نیز به زودی روانه بازار می شود. گفته‌ شده احتمالا چری تیگو ۸ با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید که قیمت گذاری آن هم شبیه به محصول جدید کرمان موتور حدود ۳ برابر قیمت این خودروها در بازار چین است. حال آنکه این خودروها اغلب به دلایل متعدد حین مونتاژ در داخل ایران نسبت به نسخه های اصل چینی به مراتب از کیفیت مونتاژی پایین تر برخوردار بوده و اقلامی هم از آنها کم شده یا با کیفیت پایین تری در خودروهای مونتاژ داخل استفاده می شود که بعضا در تولیدات قبلی این شرکت های داخلی معایبی دیده شده که در نسخه های وارداتی از چین مشکلات فنی و مونتاژی کمتری دیده می شود.  

تیگو 8 - خودرو چینی - تولید مدیران خودرو - ام وی ام - کراس اوور چینی مونتاژی

دوگانگی در تولید و قیمت گذاری خودروهای تولید داخل و مونتاژی چینی همه را سردرگم کرده است.از طرفی مشخص نیست قیمت گذاری این گونه خودروهای مونتاژی چینی بر چه اساس صورت می گیرد که قیمت تولیدات این شرکت ها در بازار بعضا تا ۱۵۰ میلیون تومان از قیمت کارخانه ارزانتر است و شرکت های تولید کننده با ترفندهایی مانند فروش اقساطی با پیش پرداخت و سودهای متنوع در بازار به سختی در پی مشتری هستند. حال آنکه برعکس آنها برای خرید تولیدات دو خودرو ساز داخلی صف های میلیونی تشکیل شده و قیمت آنها در بازار تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر از قیمت کارخانه است و در دعوای خودروسازان داخلی با مسئولان قیمت گذار بر سر قیمت گذاری خودروی تولید داخل بیش از همه به مصرف کنندگان واقعی در بین مردم صدمه وارد کرده است.

 ناگفته نماند که در قیمت بالای یک میلیارد تومان انواع دست دوم شاسی بلندهای ژاپنی نظیر نیسان ایکس تریل یا محصولات کره‌ای همچون هیوندای سانتافه موجود هستند .بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که درنهایت مدیران خودرو چه قیمتی را برای تیگو ۸ در نظر می‌گیرد و آنگاه می‌توان نسبت به سرنوشت این خودرو و خودرو تولیدی کرمان موتور در بازار تحلیل و ارزیابی دقیق‌تری انجام داد.

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 17407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha