احتمال ابتلا به کرونا در ایران بیشتر از هند و عراق+نمودار

آمارهای کرونایی در ایران گوی سبقت را از کشورهای منطقه ربوده است. مقایسه وضعیت این بیماری با ترکیه، هند و عراق در روزهای اخیر نشان میدهد موج ابتلا و فوتی در ایران در مرتبه خطرناکتری قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  اقتصادنیوز، یکی از روش های مقایسه آماری بیماری کرونا در مناطق با یکدیگر، محاسبه نسبت هر شاخص به کل جمعیت است. این نسبت احتمال مبتلا شدن یا مرگ ومیر افراد را در هر منطقه با سایر مناطق مقایسه کرده و از این حیث بررسی ارزنده ای به شمار می آید.

در این گزارش به سنجش وضعیت کرونایی ایران در مقایسه با کشورهای هند، ترکیه و عراق پرداخته شده است. علت انتخاب این کشور ها همسایگی و هم منطقه بودن آنها از جهت شرایط زیست محیطی و ... بوده است.

رکورد ۳ ماهه ابتلا به جمعیت در ایران

شمار مبتلایان در ایران در روزهای اخیر مسیری صعودی گرفته و چند روزی است بالاتر از مرز ۲۰ هزار نفر گزارش می شود. اما نسبت این رقم به جمعیت در ایران نشان می‌دهد در پایان هفته سوم تیر ماه از هر یک میلیون نفر در ایران تقریبا ۲۸۲ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند. مقایسه این رقم با روزهای گذشته در سال جاری نشان می دهد از سه ماه پیش تاکنون ثبت این رکورد بی سابقه بوده است.

در میان کشوری های همسایه، کشور عراق نیز روندی صعودی از این بیماری را در پیش گرفته با این تفاوت که سطح ابتلای آن پایین تر از رقم محاسبه شده در ایران بوده است. بر اساس آمارهای جهانی از کرونا در این روزها در کشور عراق از میان هر یک میلیون نفر، ۲۳۹ نفر به بیماری کرونا مبتلا می شوند که البته بیشترین رقم به ثبت رسیده در کل تقویم کرونایی در سال ۲۰۲۱ میلادی در این کشور بوده است.

کرونا

دو کشور دیگر بررسی شده در این مطالعه، موقعیتشان به گونه ایست که با وجود ثبت رکوردهای بالای جهانی در کرونا در این روزها وضعیت آرامتری را از این حیث به نسبت ایران تجربه می کنند. 

ترکیه در ماه های دوم و سوم میلادی سال ۲۰۲۱ (تقریبا فروردین ۱۴۰۰) به رکورد ۷۴۴ فوتی در هر یک میلیون نفر دست پیدا کرده بود که اکنون این رقم را تا سطح ۸۶ نفر کاهش داده است. روند این متغیر در کشور ترکیه نشان میدهد مسیر ابتلا به جمعیت در همسایه شمال غربی ایران در این روزها روندی نزولی به خود گرفته است.

آخرین گزینه مقایسه شده در این گزارش هندوستان بوده است. این کشور در بررسی های جهانی همواره در رتبه های بالای ابتلا و فوتی در جهان بوده و با کشور آمریکا در ثبت رتبه اولی در رقابت بوده است.

اکنون وضعیت آمارهای ابتلا در هند نشان میدهد نسبت ابتلا به جمعیت در این کشور به سطح ۵۵ نفر رسیده که کمترین سطح ابتلا در میان چهار کشور بررسی شده است. از سویی روند این متغیر کرونایی در هند نیز روندی نزولی داشته و همچنان مسیری رو به پایین دارد.

اما درکنار شاخص وضعیت قرمز کرونا میتوان متغیر سیاه کرونایی را نیز بین مناطق مقایسه کرد. در همین خصوص نسبت فوتی ها به جمعیت را در این چهار نشان از موقعیت وضعیت سیاه از این بیماری درایران داشته است.

کرونا

رکورد یک ماه و نیمه فوتی به جمعیت در ایران

به طور کلی آنچه آمار ها نشان می دهد تقریبا دوهفته پس از هر جهش ابتلا درکشور شاهد رشد مرگ و میر در آمارهای کرونایی هستیم. 

طبق روندهای این بیماری در ایران اکنون نسبت فوتی ها در یک میلیون نفر به ۲.۴ رسیده که بیشترین میزان شاخص مرگ ومیر در یک ماه و نیم اخیر بوده است.

درهمین رابطه این روند در کشور عراق نیز مسیری صعودی داشته و اکنون به رکورد خود در سه ماه اخیر دست پیدا کرده است.

این در حالی است که مانند بخش ابتلا دو کشور ترکیه و هند همچنان مسیری نزولی را در این هفته ها به ثبت رسانده اند.

طبق بررسی آماری اکنون وضعیت مرگ ومیر درکشور ترکیه بدین صورت است که از هر دو میلیون نفر یک نفر جان خود را بر سر ابتلا به کرونا از دست داده و در کشور هندوستان از هر سه میلیون نفر یک نفر.

کرونا

جمع بندی نهایی

به طور کلی نسبت آمارهای کرونایی به جمعیت دو خروجی مهم را در بردارد.

نخست آنکه نسبت آمارها با توجه به در نظر نگرفتن رشد جمعیت در بازه کوتاه مدت، خود نشان دهنده رشد هر متغیر درهر منطقه است. 

زمانی که این نسبت به عنوان مثال در بخش فوتی ها کاهش پیدا میکند می توان وضعیت سیاه کرونایی در آن منطقه را کاهشی خواند.  

از سوی دیگر این نسبت در بردارنده احتمال ابتلا و مرگ ومیر بوده و می توان ازاین روند به عنوان احتمال مبتلا شدن و یا فوت براثر ابتلا به این بیماری یاد کرد. بعنوان مثال از هر یک میلیون نفر اکنون در ایران ۲۸۲ نفر به این بیماری مبتلا شده اند. پس می توان گفت از هر یک میلیون نفر ۲۸۲ نفر احتمال ابتلا به این بیماری را دارند و روند آن نشان میدهد این احتمال مبتلا شدن در روزهای اخیر افزایشی شده است.

در مجموع می توان گفت نسبت ابتلا و فوتی  به جمعیت در این روزها در کشور از سه کشور عراق،ترکیه و هندو بالاتر بوده و همچنان افزایشی است. به عبارت دیگر طبق این آمارها در این روزها احتمال اینکه افراد به کرونا مبتلا شوند در ایران بیش از سه کشور ترکیه، عراق و هند بوده است.

این حقایق آماری در خصوص مرگ و میر نیز به همین شکل بوده است.

در بررسی کشورها مشاهده می شود عراق نیز روزهای شیوع این بیماری را پشت سر گذاشته و در حال ثبت رکوردهای بی سابقه در سال ۲۰۲۱می باشد. با این حال دو نکته اساسی در این مورد حائز اهمیت است؛

 اولا این آمارها از سطح ایران پایین تر بوده و دوما هنوز جهش ابتلا به بخش مرگ ومیر در این کشور انتقال پیدا نکرده است.

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 17606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha