خوزستان ۷۲ ساعت بعد از تنش

امروز ۷۲ ساعت از اعتراض‌های مردم خوزستان به بحران آب در شهرهایشان می‌گذرد. ماحصل این اعتراض‌ها تاکنون ورود ۳ هیأت مستقل از جانب دولت، رئیس قوه قضاییه و رئیس‌جمهور منتخب به ماجرا شده است. هر سه هیأت قرار است به‌صورت مستقل و مجزا روند اعتراض‌های مردم، خواسته آنها و ریشه بروز نارضایتی آنها را بررسی و نسخه‌ای برای اقناع مردم ناراضی تجویز کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه همشهری، در کنار حضور همزمان ۳ هیأت وی‍ژه در شهرهای درگیر خوزستان، کشته شدن یکی از معترضان در درگیری‌های جمعه‌شب نیز خبر دیگری است که لابه‌لای اخبار مربوط به اعتراض‌های خوزستان منتشر شده و تلخی اعتراض‌ها را دوچندان کرده است.

امید صبری‌پور، سرپرست فرمانداری شادگان در این‌باره به ایرنا، گفت: جمعه‌شب گذشته برخی از مردم شادگان در اعتراض به وضعیت تنش آبی ناشی از خشکسالی تجمع کرده بودند که افراد فرصت‌طلب و اغتشاشگر، یکی از این تجمع‌کنندگان را با ضرب گلوله از پا درآوردند.

وی افزود: در جریان این تجمع افرادی اغتشاشگر به قصد تحریک مردم اقدام به تیراندازی هوایی کرده که متأسفانه یکی از این تیرها به فردی که در صحنه حضور داشت، اصابت کرد و منجر به فوت وی شد. صبری‌پور خبرداد که شناسایی افراد مسبب این حادثه در دستور کار نیروهای انتظامی و امنیتی قرار گرفته است. (شهرستان شادگان در ۷۰ کیلومتری جنوب اهواز واقع شده است.)
 

پرونده آب خوزستان روی میز سران قوا

اعتراض‌های مردم در برخی از شهرهای خوزستان در حالی جمعه‌ شب برای دومین‌ بار متوالی ادامه یافت که عصر جمعه نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان برای برون‌رفت استان از مشکلات ناشی از خشکسالی و تنش آبی برگزار شد.

در پایان نشست ستاد مدیریت بحران، قاسم سلیمانی‌ دشتکی، استاندار خوزستان خبر داد که قرار است در کمیته‌ای با مسئولیت ستاد مدیریت بحران با همکاری رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، نماینده رئیس مجلس و مدیران مربوطه، تا هفته آینده طرح جامعی آماده شود و در اختیار رئیس مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد تا با دعوت از استاندار و نمایندگان در جلسه سران ۳ قوه بررسی شود.

دولت نیز اعلام آمادگی کرده است مصوبات لازم در بحث خوزستان را در نشست امروز – یکشنبه – هیأت دولت طرح و بررسی کند.

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی دیروز پس از دومین شب از بروز اعتراض‌های مردم خوزستان به بحران آب در این منطقه، در تماس تلفنی با نماینده ولی‌فقیه و استاندار خوزستان پیگیر چرایی اعتراض‌های مردم خوزستان شد.

به‌گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی دیروز در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با سیدعبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز و قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار خوزستان گفت‌وگو کرد. در این تماس‌ها، رئیس‌جمهور منتخب در جریان آخرین مسائل و اوضاع این استان به‌ویژه موضوع خشکسالی و کم‌آبی قرار گرفت. درنهایت رئیسی تیم ویژه‌ای را مأمور بررسی مسائل بروز یافته کرد تا گزارشی از اعتراض‌های مردم را تهیه و به او ارائه دهند.

پیش از رئیسی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه تیم‌های جداگانه‌ای را برای بررسی اعتراض‌های مردم خوزستان راهی مناطق ناآرام کرده بودند.

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 17642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha