شرکت‌های کوچک از نمادهای شاخص ساز سبقت گرفتند/ ۶۴ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها وارد بازار سرمایه شد/ سهامداران پول‌های پارک شده به دنبال خرید سهام هستند

شاخصبازار بعد از گذشت چند ماه انتظار، بالاخره مقاومت خود را شکست و از سد یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی عبور کرد. هرچند که گاهی نیز به علت مشکلات در برخی از صنایع با روند نزولی همراه شد، اما به گفته بسیاری از کارشناسان جنس این منفی‌ها با منفی‌های ماه‌های گذشته متفاوت بوده است. کل بورس در این هفته، نسبت به هفته گذشته با رشد ۵ هزارم درصدی به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۰۶ واحد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، هفته‌ای که گذشت برای بازار سرمایه و اهالی آن هفته مناسب و امیدوارکننده‌ای با روند مثبت بود؛ چرا که بازار بعد از گذشت چند ماه انتظار، بالاخره مقاومت خود را شکست و از سد یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی عبور کرد. هرچند که گاهی نیز به علت مشکلات در برخی از صنایع با روند نزولی همراه شد، اما به گفته بسیاری از کارشناسان جنس این منفی‌ها با منفی‌های ماه‌های گذشته متفاوت بوده است.

برای بررسی بیشتر جزئیات روند بازار در هفته‌ای که گذشته با کارشناسان بازار سرمایه به گفت‌وگو نشستیم:

رشد پنج هزارم درصدی شاخص کل نسبت به هفته گذشته

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که دو شاخص کل و هم وزن در هفته‌ای که گذشت چه میزان رشد داشتند؟ اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت در ۳ روز معاملاتی، شاخص کل با پنج هزارم درصد افزایش از شاخص یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۴۱ واحد به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۰۶ واحد رسید.

او بیان کرد: شاخص کل هم وزن نیز با دوازده صدم درصد افزایش از ۴۰۲ هزار و ۵۸۷ واحد به ۴۰ هزار و ۷۳ واحد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته کدام صنایع پیشتاز بودند؟ گفت: در ٣ روز معاملاتی هفته، صنایع سیمانی، پتروشیمی، دارویی، غذایی، رایانه و کانی‌های فلزی جزو صنایع پیشتاز بودند.

او بیان کرد: علاوه بر صنایع پیشتاز تک سهم‌هایی از صنایع مختلف از جمله، خبر خوش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین (عدم استهلاک پذیر) اخابر، رمپنا، قاسم، حکشتی و کاما مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت.

افزایش ورود پول در آخرین روز معاملاتی 

ادهم در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته بازار شاهد چه میزان خروج نقدینگی بود؟ اظهار کرد: در٣ روز معاملاتی هفته گذشته، میزان خروج پول حقیقی از بازار ۶۶ میلیارد تومان بوده است به طوری که در آخرین روز معاملاتی ۶۴ میلیارد ورود پول حقیقی داشتیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه عواملی بر روند بازار بیشترین تاثیر را داشته‌اند؟، گفت: در هفته گذشته روند کامودیتی‌های جهانی کاهشی بود به طوری که، نفت برنت با ۶۸ دلار، طلا با ۱۸۱۴ دلار، مس با ۴۲۳۵ دلار و روی با ۲۹۶۷ دلار داد و ستد شدند.

او بیان کرد: همچنین افزایش نرخ محصولات شرکت‌های دارویی، تعدیل سود شرکت‌های پالایشی، احتمال افزایش نرخ محصولات شرکت‌های سیمانی، برگزاری مجامع اکثر شرکت‌های بورسی و تعطیلی بورس، بانک و ادارات تهران و البرز تا دوشنبه هفته آتی بنا به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا بر روند بازار موثر بود.

مجتبی محمودی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که شاخص کل و هم وزن در هفته‌ای که گذشت چه میزان رشد داشتند؟ اظهار کرد: شاخص کل در ۳ روز معاملاتی این هفته نسبت به هفته گذشته ۶ هزار واحد رشد داشت. همچنین شاخص کل هم وزن تقریبا ۱۵۰۰ واحد نسبت به هفته گذشته رشد داشت.

او بیان کرد: شرایط بازار سرمایه با توجه به عواملی همچون، قیمت دلار، عدم توافق در بحث برجام، چشم انداز تورمی افراد، شاهد ورود نقدینگی است و سهامداران  پول‌های پارک شده مجددا اقدام به خرید سهام کردند.

پالس مثبت شاخص هم وزن برای صنایع کوچک در هفته پیش رو

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته کدام صنایع پیشتاز بودند؟، گفت: صنایع پیشتاز در ابتدای این هفته با توجه به رقابت محور شدن بورس کالا، قطعی برق و نایاب شدن سیمان، صنعت سیمان بود و بعد از آن گزارش‌ها و تعدیل‌های گروه پالایش که بالاتر از انتظار بازار سرمایه بود، گروه پالایش مورد توجه بازار قرار گرفت، ولی به خاطر مجمع، گروه پالایش در روز یکشنبه بسته شدند. همچنین گروه رایانه و گروه غذایی نیز در آخرین روز معاملاتی این هفته مورد اقبال در بازار سرمایه قرار گرفتند.

او تاکید کرد: قابل ذکر است، در هفته معاملاتی که گذشت اکثر نمادهای بزرگ به خاطر برگزاری مجمع بسته شدند و نمادهای بسیار کمی برای معامله در بازار سرمایه وجود دارند.

محمودی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی بر روند بازار بیشترین تاثیر را داشته‌اند؟ اظهار کرد: در این هفته انتشار اخبار مثبتی همچون، انتشار گزارش گروه پالایش با توجه به تعدیل‌های اعلام شده و اجازه گروه سیمان برای استفاده از برق، مشکل نایاب شدن سیمان تا حدودی برطرف شد.

او بیان کرد: همچنین گروه روانکارها و روغنی‌ها نیز قرار است ۴۰ درصد افزایش نرخ دریافت کند که این خبر سبب افزایش استقبال به سمت نمادهای نفتی شد.

کلام آخر اینکه بر اساس اظهار نظر کارشناسان با شکست مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازار سرمایه، روند مناسبی به خود گرفته و آهسته و پیوسته در حال طی کردن ادامه روند خوب خود است. به طور کلی شرایط بازار سرمایه با توجه به عواملی همچون، تورم و قیمت دلار، شاهد ورود نقدینگی است و بر این اساس سهامداران پول‌های پارک شده به دنبال خرید سهام هستند.

۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 17784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha