بازگشت سهامداران به بورس پس از یک سال

در ۱۱ ماه گذشته از مرداد ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ خالص ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس تهران منفی بود و در تیر ۱۴۰۰ شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  اقتصادنیوز ، در ۲۰ روز معاملاتی تیر ماه تنها در ۵ روز شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و در ۱۵ روز دیگر ماه نقدینگی حقیقی وارد بورس شد.

بدین ترتیب در اولین ماه تابستان شاخص کل بورس ۱۴۲ هزار و ۶۸۸ واحد رشد کرد و بازدهی مثبت ۱۲ درصد را ثبت کرد.

روند ورود پول حقیقی تیر 1400

بازگشت پس از یک سال

در شرایطی در تیرماه شاهد ورود نقدینگی حقیقی به بورس بودیم که در تمام ۱۱ ماه گذشته از مرداد ۱۳۹۹ به این سو مجموع تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس تهران همواره منفی بوده است. 

مجموع تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در تیرماه هزار و ۵۲۳ میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه ۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شده است که نسبت به رقم ۲۹۶ میلیارد تومانی خروج پول حقیقی در خرداد ماه رشد چشمگیری محسوب می‌شود.

چشم انداز بازار سهام

ورود نقدینگی حقیقی خبری خوشحال کننده‌ برای فعالان بازار است که می‌تواند موجب بهبود انتظارات سهام داران شود. انتظارات مثبت افزایش اقبال به بازار سهام را به دنبال خواهد داشت و ضامنی برای تداوم روند صعودی شاخص‌های بازار است.

اما باید در نظر داشت که یکی از عوامل اصلی رشد شاخص بورس افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد کشور است. در عین حال که رشد نقدینگی در اقتصاد ایران به ورود نقدینگی به بورس منجر می‌شود، می‌تواند موج تورمی جدیدی در ایران ایجاد کند.

چشم انداز اقتصاد ایران

گروهی از تحلیل‌گران معتقدند همانگونه که رشد نقدینگی علت العلل رشد شاخص بورس در سال ۱۳۹۹ بود، در تیرماه نیز یکی از علل اصلی ورود پول حقیقی به بورس و رشد ۱۲ درصدی شاخص کل افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد ایران است.

مطابق گزارش بانک مرکزی در پایان خرداد ماه سال جاری حجم نقدینگی اقتصاد ایران افزایش ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی داشته است و در یک سال گذشته ۱۰۴۸ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده شده است که رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه در پایان تیرماه به ۴۴ درصد رسید که بالاترین رقم در ۲۵ سال گذشته است. از این رو تحلیل‌گران نسبت به شکل گیری انتظارات تورمی و رشد قیمت‌ها هشدار می‌دهند. 

۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 17917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha