روندی مانند سال ۱۳۹۶ را در بازار بورس شاهد خواهیم بود

کارشناس بازار سرمایه معتقد است:روندی مانند سال ۱۳۹۶ را در بازار شاهد باشیم. یعنی نه آن صعود وحشتناک نیمه اول ۱۳۹۹ را ببینیم و نه آن ریزش سنگین نیمه دوم را بلکه بازاری تحلیلی‌تر را در کنار چرخش نقدینگی در صنایع پیشتاز بازار شاهد باشیم.امروز بازار سهام با روند مثبتی آغاز به کار کرد. بیشتر گروه‌های بازار امروز را متعادل آغاز کردند و امید به روند مثبت بازار بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ ایمان رئیسی درباره تحلیل بازار در روزهای گذشته گفت: بورس تهران معاملات هفته گذشته را در حالی پشت سر گذاشت که عرضه‌ها در بازار افزایش یافته بودند و خبر دستیابی ستاره خلیج فارس به سود خالص ۱۴ هزار میلیارد تومانی، شستا و تاپیکو را از زیر این فشار رهایی بخشید و افزایش تقاضا در غول بازار منجر به بهبود در کلیت بازار شد.

وی تشریح کرد: در حالی که موج جدید کرونا اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده و نفت که توانسته از خط روند نزولی میان مدت خود عبور کند نشان می‌دهد به لحاظ تکنیکال برای رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری مقاومت مهم و سرسخت ۷۷ دلاری پیش روی این حرکت صعودی قرار گرفته است.

بورس امروز در حالی آغاز به کار کرده است که یکی از عوامل تاثیر گذار عالی و چشمگیر موثر بر روند بازار، گزارش های ۳ ماهه بسیار خوب منتشر شده از سمت شرکت‌ها است. اکثر شرکت‌ها در تولید و فروش و بطبع آن دستیابی به سود خالص نسبت به سال گذشته رشد چند برابری داشتنداند.

رئیسی افزود: اقدام مثبتی که در هفته‌های گذشته صورت پذیرفت، معاملات سیمان در بورس کالا است که رفته رفته به آزادسازی قیمت‌ها در این محصول و سایر کالاها از جمله خودرو می‌تواند منجر شود. اگرچه کاستی‌هایی در شروع این گونه اقدامات وجود دارد اما امیدواریم در ادامه عرضه این محصولات با نرخ واقعی به مصرف کننده صورت پذیرد و دلالان را از این چرخه حذف نماید و سود اصلی را نصیب سهامدارنی کند که در یک سال گذشته از تورم و سایر بازار ها عقب مانده‌اند.

رئیسی در بخش دیگری با اشاره به یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار گفت: از دیگر عوامل تاثیر گذار بر تحرکات بازار، تورمی است که افزایش آن دیگر باعث تعجب نمی‌شود. طبق آمار بانک مرکزی نقدینگی از ۳۷۰۰ هزارمیلیار عبور کرده و نسبت به دوسال قبل دوبرابر شده است و کشور را با تورمی روبرو کرده که در یک دهه اخیر کم سابقه بوده است. در حال حاضر همه نگاه‌ها به دولتی است که در هفته های آتی بار این مسئولیت را برعهده خواهد گرفت. در یک ماه پیش رو چند عامل دیگر نیز بر بازار تاثیر گذار است از جمله : روند قیمت نفت که مقاومت مهم ۷۷ دلاری و حمایت ۶۵ دلاری را پیش رو دارد. وی همچنین افزود: عامل دیگر، روند قیمت دلار است که فعلا به نظر می‌رسد با سقف ۲۶ و کف ۲۰ و ۲۲ هزار تومان در نوسان باشد.

این کارشناس همچنین درباره روند شاخص کل بورس گفت: با توجه به جمیع جهات به نظر می‌رسد روندی مانند سال ۱۳۹۶ را در بازار شاهد باشیم. یعنی نه آن صعود وحشتناک نیمه اول ۱۳۹۹ را ببینیم و نه آن ریزش سنگین نیمه دوم را بلکه بازاری تحلیلی‌تر را در کنار چرخش نقدینگی در صنایع پیشتاز بازار شاهد باشیم. به لحاظ تکنیکال در محدوده مقاومتی۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰۰ عرضه‌ها همانطور که مشاهد می‌شود شدت گرفت اما در هفته پیش‌رو گزارش‌های عالی سه ماهه می‌تواند از این سد عبور کند. پیش‌بینی می‌شود منفی های شاخص می‌تواند فرصت ورود به سهم های ارزنده بازار باشد البته این در صورتی است که شاخص محدوده ۱۱۰۰ واحدی را از دست ندهد.

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 17983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha