سیمان گـــــران؛ چالش تازه بازار مسکن/ بیشترین مصــرف مــواد ساختمانی در ساخت یک ملک، سیمان است/ افزایش قیمت سیمان، قیمت‌ تمام‌شده مسکن را افزایش می‌دهد

خبر افزایش قیمت سیمان در روزهای اخیر بر سر زبان‌ها افتاده است. در بازار قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است. اما دلیل افزایش قیمت سیمان طی یک ماه اخیر چیست؟ در پاسخ به این پرسش عده‌ای از حضور مافیا در بازار سیمان می‌گویند و عده‌ای دیگر قطعی برق و افزایش هزینه‌های تولید را عامل نابسامانی‌های اخیر می‌دانند. در کنار حواشی به وجود آمده حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا گران شدن سیمان تاثیری در قیمت تمام‌شده مسکن خواهد داشت یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روزنامه ابتکار از تبعات افزایش قیمت سیمان در بازار مسکن گزارش داده است: محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن در خصوص افزایش قیمت سیمان و چالش‌های آن برای بازار مسکن گفت: بیشترین مصرف مواد ساختمانی در ساخت یک ملک، سیمان است بنابراین هنگامی که سیمان با افزایش قیمت روبه‌رو شود به دنبال آن قیمت مسکن نیز بالا می‌رود و بدون‌شک قیمت تمام‌شده بسیار تغییر خواهد کرد.

خبر افزایش قیمت سیمان در روزهای اخیر بر سر زبان‌ها افتاده است. در بازار قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است. اما دلیل افزایش قیمت سیمان طی یک ماه اخیر چیست؟ در پاسخ به این پرسش عده‌ای از حضور مافیا در بازار سیمان می‌گویند و عده‌ای دیگر قطعی برق و افزایش هزینه‌های تولید را عامل نابسامانی‌های اخیر می‌دانند. در کنار حواشی به وجود آمده حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا گران شدن سیمان تاثیری در قیمت تمام‌شده مسکن خواهد داشت یا خیر؟ کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که افزایش قیمت بدون شک تاثیر قابل توجه در قیمت‌ مسکن خواهد گذاشت.

مهدی سلطان‌محمدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با فرارو با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت سیمان و فولاد طی یک ماه اخیر، دو علامت مهم به بازار مسکن می‌فرستد، بیان کرد: «با توجه به رشد سرسام‌آور بهای فولاد و سیمان دو سیگنال به بازار مسکن ارسال می‌شود، اول اینکه هزینه تمام شده تولید مسکن افزایش خواهد یافت و تبعا این موضوع در قیمت نهایی که خریدار ملک باید بپردازد تاثیرگذار بوده و باعث افزایش قیمت مسکن در آینده نزدیک خواهد شد. دوم هم اینکه در وهله دوم با تعطیل شدن پروژه‌های ساخت‌وساز میزان تولید مسکن پایین خواهد آمد، بنابراین میزان عرضه مسکن در بازار نیز با افت همراه می‌شود، در نهایت نیز چنین موضوعی باعث افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد شد، زمانی که دولت تصمیم به قطع برقی کارخانه‌های سیمان و فولاد می‌گیرد، این موضوع تبعات بسیاری دارد که تنها یکی از آن‌ها، تعطیلی پروژه‌های ساخت مسکن است که در نهایت این موضوع در میان مدت قیمت مسکن را بالا خواهد برد.»

افزایش قیمت سیمان، قیمت‌تمام شده مسکن را افزایش می‌دهد

افزایش قیمت سیمان در حالی اتفاق افتاد که کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که این تغییر نرخ غیرواقعی بوده و همین مسئله می‌تواند تبعات بیشماری را برای بازار مسکن داشته باشد. محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن در این خصوص به «ابتکار» گفت: واقعیت این است که افزایش قیمت سیمان تبعاتی را در بازار مسکن به همراه خواهد داشت و نمی‌توان منکر این مسئله شد. بیشترین مصرف مواد ساختمانی در ساخت یک ملک، سیمان است بنابراین هنگامی که سیمان با افزایش قیمت روبه‌رو شود به دنبال آن قیمت مسکن نیز بالا می‌رود و بدون‌شک قیمت تمام‌شده بسیار تغییر خواهد کرد.

بی‌تدبیری، عامل اصلی چالش‌های اخیر

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که اگر دولت سیزدهم طبق برنامه‌های اعلام شده به ساخت و ساز مسکن ورود پیدا کند و تقاضا برای سیمان بالا برود آیا می‌تواند مشکلات را بیشتر کند یا خیر؟ گفت: اینکه دولت سیزدهم در چنین شرایطی بخواهد به ساخت و ساز ورود کند و ما با کمبود بیشتر سیمان مواجه شویم و در آن شرایط وضعیت بدتر شود، خیر چنین مشکلاتی نخواهیم داشت. ما باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت سیمان در یک ماه اخیر اصلا منطقی نیست و مسئله‌ای نیست که بتوان آن را توجیه کرد.

 فاطمی‌عقدا در ادامه با اشاره به عوامل اصلی و موثر در افزایش قیمت سیمان گفت: در روزهای اخیر نه حامل‌های انرژی گران شده است و نه مواد اولیه افزایش قیمت داشته‌اند که بتوان افزایش قیمت سیمان را توجیه کرد. افزایش قیمت سمان در روزهای اخیر تنها به دلیل بی‌تدبیری و بی‌برنامگی‌ها درخصوص خاموشی‌ها و قطعی برق‌های مکرر در واحدهای تولید بود و سبب شد تا حواشی بسیاری در این خصوص به وجود بیاید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دونرخی بودن سیمان اشاره کرد و گفت: با اشاره از سوی دیگر بازار دلالی و دونرخی بودن (قیمت بورس_قیمت آزاد) سبب شده است که افراد در بازار آزاد سیمان را با هر قیمتی که تمایل دارند به فروش برسانند. مسائل گفته‌شده سبب گرانی سیمان و حواشی به وجود آمده طی روزهای اخیر شده است.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: اگر کل سیمان در بورس عرضه شود و یا طبق شرایط قبل توسط انجمن و تولیدکنندگان سیمان قیمت‌گذاری شود، قیمت به حالت عادی بازمی‌گردد و مشکلات حل خواهد شد.

اگر برنامه‌ها محقق شود، بازار مسکن قابل کنترل خواهد بود

فاطمی‌عقدا به بررسی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آتی پرداخت و در این خصوص گفت: اگر دولت آقای رئیسی همانگونه که قول داده‌اند و طبق برنامه‌های اعلام‌شده در حوزه مسکن عمل کنند و از توانمندی‌های این بخش، انبوه‌سازان و شرکت‌های تولیدی استفاده کنند مسلما بازار مسکن قابل کنترل خواهد بود.

وی در پایان گفت: این در حالی است که اگر به هر دلیلی برنامه‌های اعلام‌شده محقق نشود ما شاهد به هم ریختگی بازار و افزایش قیمت در این بخش از اقتصاد خواهیم بود.

۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 18041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha