به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تسنیم، مسیر رفت تونل البرز به عنوان طولانیترین تونل آزادراهی غرب آسیا در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال به صورت ویدئو کنفرانسی توسط حسن روحانی و با حضور سید پرویز فتاح به صورت آزمایشی به بهرهبرداری رسید.
این تونل که به دست متخصصان و مهندسان ایرانی حفاری و احداث شده، طولانیترین تونل آزادراهی در منطقه غرب آسیا است که طولی معادل ۶۳۵۸ متر دارد.
تونل البرز تونلی سه قلو است که دارای تونلهای مجزایی برای مسیر رفت، برگشت و سرویس است که با هزینهای معادل ۳۹۰۰ میلیارد تومان به قیمت روز احداث شده و ۵۰ درصد این مبلغ توسط بنیاد مستضعفان و ۵۰ درصد مابقی توسط دولت تامین شده است.
با بهرهبرداری از مسیر رفت این تونل، ۵ کیلومتر از مسیر تردد در جاده کرج-چالوس کاسته شده و تردد از گردنههای کندوان برای مسافران این جاده حذف میشود و کاهش مسیر و حذف گردنههای کندوان، زمان تردد از کرج به چالوس را به میزان ۱۵ دقیقه کاهش میدهد.
بر اساس این گزارش، علاوه بر موارد مذکور، کاهش مصرف سوخت، تسهیل در تردد مسافران، کاهش ریسک تلفات و حوادث جادهای و همچنین کاهش استهلاک خودروهای عبوری از دیگر مزیتهای استفاده از این تونل برای مسافران است.
پرویز فتاح در مراسم بهره برداری از طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی که یکی از آنها بهره برداری آزمایشی ویدئوکنفرانسی از مسیر رفت تونل البرز در منطقه دو آزادراه تهران شمال بود اظهار کرد: پس از افتتاح منطقه اول آزاد راه تهران- شمال در اسفند ماه ۹۸ و در جریان بازدید از منطقه دو این آزادراه که رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه حضور داشتند تصمیم گرفتیم که تا پایان دولت تونل البرز به پایان برسد و امروز این تونل آماده افتتاح شده و قابل عبور و مرور خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: ۸۳ سال است که مردم باید برای عبور از این مسیر از تونل کندوان عبور کنند و ۶۰ سال است که تونل کندوان یکطرفه بوده و ۲۳ سال پیش قرارگاه خاتم الانبیاء این تونل را تعویض کرد و به صورت دوطرفه تردد در آن برقرار شد.
فتاح با اشاره به پایان تر بودن تراز تونل البرز نسبت به تونل کندوان گفت: تونل کندوان مشکلی که دارد این است که قبل از آن شیب به گونه ای است اگر آب جاری شود به سمت کرج می رود و پس از این تونل شیب به سمت چالوس بوده و آب به سمت این شهر حرکت خواهد کرد اما تونل البرز در تراز ۲۴۰۰ متری قرار داشته و ابتدا و انتهای آن ۷۰ متر اختلاف ارتفاع دارد. که مشکل ار در این زمینه حل کرده است.
وی به سرمایه گذاری ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران- شمال اشاره کرد و گفت: با نرخ امروز حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای احداث تونل البرز و ورودی و خروجی آن سرمایه گذاری شده است. این تونل از پیچیده ترین سازندهای زمین شناسی کشور بوده که سختی کار را برای ما در طول عملیات اجرایی بیشتر کرد. اما توانستیم با احداث این تونل ۵.۵ کیلومتر از مسیر کرج به چالوس کوتاه تر کنیم و از نظر زمانی مسافت مسافرت مردم را کاهش دهیم.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه از طریق ۳۲ دستک اتصال به تونل البرز را از طریق تونل فرعی دیگری برقرار کردیم تا بتوانیم تونل البرز را حفاری کرده و بسازیم گفت: به کارگیری جت فنهای دو طرفه برای تهویه هوای داخل تونل و احداث و استقرار تجهیزات آتش نشانی و مخابراتی در طبقه دوم آن از جمله ویژگی های این تونل است که البته دو مگاوات برق نیز از سوی وزارت نیرو برای این تونل اختصاص داده شده است.
او ادامه داد: وعده ای دیگری که در این راستا دادیم این بود که از عوارض آزادراهی برای حمایت از مناطق محروم استفاده کنیم و طی یک سال و نیم گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان عوارض از آزادراه تهران شمال دریافت کردیم که همه آنها صرف طرحهای محرومیت زدایی بنیاد مستعضفان شده است.
فتاح با اشاره به این که مردم از آزادراه تهران- شمال راضی هستند گفت: مسیر رفت منطقه دو آزاد راه تهران- شمال که به همین تونل البرز می رسد ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم تا پایان سال آینده تکمیل شود.
نظر شما