دود فروش سهام‌ عدالت به چشم مردم می‌رود/ دولت سیزدهم تدبیر کند

طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است هرچه صف فروش برای سهام عدالت طولانی‌تر شود، سرمایه‌ها افت بیشتر پیدا کرده و دود آن در چشم فروشنده‌ها می‌رود که بدین منظور، باید تدبیری جدی اندیشید.

به گزارش بازار، مهدی طغیانی در رابطه با وضعیت آزادسازی سهام عدلت اظهار کرد: سال گذشته مقرر شد نوعی کانون منطقه ای سرمایه گذاری شکل گیرد و از ۴۹ نفر، ۹ میلیون نفر روش مستقیم آزادسازی را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد سهام روی کاغذ آزادسازی شده است، ادامه داد: در عمل فقط میلیون نفر توانستند بخشی از سهام را در بازار بفروشند.

طغیانی از طرفی وضعیت سهام عدالت را کاملا گره خورده با وضعیت بازار دانست و افزود: شهروندان می دانند هرچه صف فروش برای این سهام طولانی تر شود، سرمایه ها افت بیشتر پیدا کرده و دود آن در چشم فروشنده ها می رود و بدین منظور، باید تدبیری جدی اندیشید.

وی افزود: رئیس بازار بورس تدبیری کرده است که در صورت بهتر شدن وضع بازار، به صورت قطره چکانی آزادسازی و فروش صورت بگیرد ولی بنده عملا چیزی برای راهبرد دولت بعد نشنیده ام.

طغیانی، اظهار کرد: از ابتدا توصیه بر سهام داریِ مردم بود تا از محل سود سهام به زندگی شان کمک شود نه از محل فروش! لذا در دولت بعدی باید مردم را به عدم عرضه سهام به بازار تشویق کرد.

وی لزوم به کارگیری راهکارهای دیگر را برای آن دسته از سهامدارانی که قصد فروش دارند، یادآوری کرد و گفت: این ها یا باید عرضه خارج از بورس داشته باشند و یا باید برای بانک ها انگیزه ای ایجاد کنیم تا سهام عدالت را به صورت زمانی خریداری کنند.

سهام عدالت را نفروشید

در ادامه داود منظور، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به مشمول سهام عدالت از شرکت های بورسی و غیر بورسی، گفت: اگر آزادسازی اتفاق افتد، فشار برای فروش افزوده شده و سطح فروش تشدید می گردد.

وی این رویه را موجب ریزش بیشتر در بورس دانست و افزود: شرایط سال گذشته بسیار برای آزادسازی مناسب بود. شاخص بورس تا ۲ میلیون و ۱۰۰ بالا رفت و بازار با رونق رو به رو شد و بنابراین نگرانی از ورود سهام به بورس وجود نداشت.

منظور همچنین رویه سال گذشته را همراه با تاخیر دانست که چند ماهی از دوران رونق بورس از دست رفت و زمانی ورود سهام آزاد شده به بورس اتفاق افتاد که از رونق گذشته بودیم.

وی آزادسازی مجدد را مستلزمِ شکل گیریِ مجدد سطح فروش عنوان کرد و افزود: کسانی که سهام عدالت را در اختیار دارند، می خواهند در اولین فرصت آن را به پول تبدیل کنند ولی باید به آن ها بگوییم سهام داری رفتاری بلند مدت است.

منظور گفت: رسانه ها همواره باید فرهنگ سهام داری را انتقال دهند.

وی خاطرنشان کرد: امروز چاره ای نیست جز اینکه سهام داران حوصله و مدارا کنند و به سمت روش هایی از جمله نقش پذیریِ صندوق ها برای سهام عدالت پیش رویم.

۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 18220

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha