به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین، به تازگی مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در خصوص وضعیت خودروهای دپو شده در گمرکات کشور گفت: خودروهایی که مدت زمان ماندگاری آنها در گمرک گذشته تحویل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی شده است. براساس آخرین گزارشی که اخیراً گمرک به وزارت کشور ارائه کرد، وزیر کشور نامهای به رئیسجمهور ارسال و درخواست کرد دستوری صادر شود تا خودروهای رسوبی در بنادر و گمرکات تعیین تکلیف شوند؛ باید دید آیا در این خصوص با توجه به روزهای پایانی دولت، تصمیمی گرفته میشود یا خیر؟
وی ادامه داد: باید توجه داشت خودروهای رسوبی به دو گروه تقسیم شدهاند. اول خودروهایی که مشکل قضائی ندارند و گمرک خواستار تعیینتکلیف آنها شده است. دسته دوم خودروهایی هستند که دارای پرونده قضائی بوده و درخواست شده است به نحوی پیگیری شده و نتیجه رسیدگی زودتر اعلام شود. باید توجه داشت اگر نتیجه رسیدگی مرجع قضائی قرار منع پیگرد یا رأی برائت باشد، خودروهای موضوع حکم قضائی، بدون قید زمان ترخیص خواهند شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز از بلاتکلیفی ۲۲۴۹خودروی وارداتی در گمرکات خبر داد و گفت که ارزش هر یک از این خودروها به طور متوسط حدود ۳۰ هزار دلار است. به گفته مهدی دادفر، دلیل عمده تاخیر در ترخیص به موقع خودروهای وارداتی، کارشکنیهای بانک مرکزی در صدور تاییدیه انتقال ارز است.
وی به تشریح ماجرای ممنوعیت و رسوب خودروهای وارداتی در گمرکات پرداخت و گفت: در بهمن سال ۱۳۹۵، ثبت سفارش خودرو به روی شرکت های غیر نمایندگی بسته شد و در سال ۱۳۹۶ نیز ثبت سفارش این کالا برای شرکتهای نمایندگی ممنوع شد. بسته شدن یک شبه سامانه ثبت سفارش و توقف عملیاتی کسبوکارهای مربوط به واردات و تجارت خودرو، منجر به این شد عده ای از افراد که کالاهایشان در حال خرید و حمل بود یا وارد گمرکات شده بود و هنوز در مورد آنها ثبت سفارش صورت نگرفته بود، سراغ خرید ثبت سفارش از راههای غیرقانونی بروند که این مساله به غائله ثبت سفارشهای خریداری شده و تشکیل پرونده برای آن منتهی شد.
او با بیان اینکه «این ممنوعیت یک شبه سبب شد که بالغ بر ۱۸ هزار خودرو در گمرکات رسوب کند»ادامه داد: البته یک سری از این خودروها که پیش از اعمال ممنوعیت ثبت سفارش شده بودند، ترخیص شدند. اما عملا ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه در گمرکات دپو شد. در دی ماه سال ۱۳۹۷ دولت برای حل این مساله، مصوبه ای صادر کرد که به موجب آن، صاحبان این خودروها دو ماه فرصت داشتند با ارائه مدارک، خودروهای خود را ترخیص کنند. اما به دلیل وجود برخی موانع و پایان این مهلت زمانی، ۶۶۵۳ دستگاه خودرو قابلیت ترخیص پیدا نکرد.
دادفر به اتاق بازرگانی تهران گفت: در آن زمان به دلیل ورود نهادهای نظارتی به پرونده خودروهای وارداتی، تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو و تعدادی از کارمندان وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت دستگیر شدند. پس از آن، دولت با پیگیریهای مجدد ما در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ ، بار دیگر مصوبهای برای ترخیص خودروها صادر کرد که برابر آن، ۲۸۵۹ دستگاه خودرو ترخیص شد. در این میان، ۵۱ دستگاه خودرو نیز جزو خودروهایی بود که طی مصوبه ۲۹ بهمن ماه به گمرک اظهار شد اما صاحبان آنها موفق نشدند پول خود را به موقع واریز کرده و خودروها را ترخیص کنند. اکثر این تاخیرها بعد از مصوبه سال ۱۳۹۷ نیز به کارشکنی بانک مرکزی برای صدور تاییدیه انتقال ارز باز میگشت.
قانونی که عطف به ماسبق شد
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو سپس با انتقاد به عطف به ماسبق شدن، مقررات مربوط به واردات خودرو گفت: ۷۳دستگاه خودرو سفارش آمریکا و ۹ دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰سی سی در گمرک خرمشهر هنوز موجود است که البته زمان ورودشان به کشور به پیش از ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی بازمیگردد. همچنین ۱۰۰ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سیسی نیز در سایر گمرکات باقی ماندهاست که اینها هم قبل از تصویب این ممنوعیت وارد شده اند. این بدان معناست که قانون عطف به ماسبق شده و صاحبان این خودروها را با مشکل مواجه کرده است.
دادفر در ادامه توضیح داد: پس از آنکه مقام معظم رهبری فرمودند، واردات خودروهای آمریکایی ممنوع است، پلیس راهور تا یک سال، از شماره گذاری خودروهایی که پیش از آن، وارد کشور شده و ترخیص شده بود هم امتناع میکرد.
او افزود: اکنون پرونده ۱۰۸۹ خودرو در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و در عین حال، ۹۲۷ خودرو فاقد ثبت سفارش و اظهار نشده به گمرکات باقی مانده است. از سال ۱۳۹۵ که ممنوعیتها کلید خورد، در مجموع وضعیت ۲۲۴۹ دستگاه خودرو در گمرکات بلاتکلیف است که از این میان ۲۰۰ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی و آمریکایی بوده و باقی آن، خودرو زیر ۲۵۰۰ سی سی است و ترخیص آنها با مشکل مواجه شده است. در واقع، از ۱۲۲۶۱ خودروی دپو شده، ۱۰ هزار و ۱۲ خودرو ترخیص شده و حدود ۲ هزار دستگاه همچنان بلاتکلیف است. قیمت هر یک از این خودروها نیز به طور متوسط حدود ۳۰ هزار دلار است. به عبارتی ارزش این خودروهای بلاتکلیف، جمعا بالغ بر ۶۷ میلیون دلار است.
نظر شما