چرا کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس نداریم؟

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‎ای استان تهران در این نشست، طی سخنانی گفت: : با توجه به اهمیت فضای مجازی، قرار بود در مجلس کمیسیونی تخصصی با این عنوان تشکیل شود، اما چرا این موضوع محقق نمی‌شود؟ چرا که در این کمیسیون تمامی ابعاد فنی، امنیتی ملی، فرهنگی و ... فضای مجازی را پوشش خواهد داد. درست نیست که این موضوع هر بار به یک کمیسیون مجلس ارجاع شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در ابتدای این نشست، حسین اسلامی، رئیس این سازمان با معرفی نصر تهران در سخنانی پیشنهاد کرد: نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران هم یکی از اعضای کمیسیونی باشد که به بررسی طرح صیانت می‌پردازد.

او گفت: یک ماه و نیم پیش، نامه‌ای در رابطه با این طرح برای نمایندگان مجلس ارسال کردیم. در این نامه هفت به ایراد اشاره کردیم و در پیش ‌نویس طرح به برخی از موضوعات مورد توجه ما پرداخته شده بود.

او افزود: طرح صیانت همزمان هم عامه مردم را از نظر فرهنگی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم بخشی از کسب‌وکارها را از نگاه کسب و کاری هدف قرار داده است. ما در نصر تهران با توجه به غلبه‌ی حوزه‌ی آی تی و کسب و کارها، بیشتر از منظر کسب و کارها به موضوع نگاه می‌‎کنیم و به همین دلیل خواستار حضور نمایندگانی از حوزه صنعت در کمیسیون بررسی طرح هستیم.

اسلامی با توجه به دعوت حاکم دوبی از صد هزار برنامه نویس در روزهای گذشته ادامه داد: با توجه به قیمت دلار، این موضوع برای نیروهای ما بسیار جذاب است. به ویژه اینکه رفت و آمد به دوبی هم کار سختی نیست. یکی از نگرانی ما این است که با توجه به شرایط پیش آمده، تعداد زیادی از نیروهای ایرانی جذب این فراخوان شوند.

مجلس با مردم مقابله نکند

رضا قربانی، عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک هم تاکید کرد: در تصمیم‌گیری‌ها گاهی نگاه دوستانه به بخش خصوصی وجود ندارد. ما دو پیش‌فرض داریم، اینکه تحول دیجیتال، مسیر قطعی ماست. اما اشکال کار در این است که محتوا فراموش شده است.

او ادامه داد: نمی‌توانیم به یکباره تمام مشکلاتی را که در این سال‌ها وجود داشته را حل کنیم. موضوع دیگر اینه بحث اقتصاد نوآوری، تنها دریچه‌ی نجات کشور است و دغدغه‌های موجود عمدتا از جنس توسعه‌ی اقتصادی است.

قربانی با بیان اینکه خواسته‌ی ما این است که طرحی به این بزرگی به لایحه تبدیل شود، افزود: حتی می‌شود این طرح را به طرح‌های کوچکتر تبدیل کرد. به قدری موضوعات مختلفی در این طرح مطرح شده است که به نوعی سنگ بزرگی شده که نشانه‌ی نزدن است.

او با اشاره کارزار امضای مخالفین این طرح که در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است، تاکید کرد: مجلس نباید در این شرایط مقابله کند. همراه کردن افراد تاثیرگذار در ادامه‌ی بررسی این طرح بسیار مهم است.

طرح به بخش‌های کوچکتر تقسیم شود

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کارهای اینترنتی هم با اشاره به اینکه برخی از مفروضات ارائه شده در این طرح نادرست است، گفت: ترجیحات به تهدیدات باید در اولویت باشد. تهیدات به کل شکست خورده است.

او تاکید کرد: کسی مخالف موضوع مرزبانی نیست، اما با چند بند در یک طرح نمی‌شود این موضوع را پیش برد؛ باید پاسخگو باشیم.

او افزود: طرح حمایت از کاربران فضای مجازی باید به طرح‌های مختلفی از نظر مرزبانی، محتوا و صیانت از حقوق کاربران تبدیل شود ضمن اینکه لازم است بخش هایی ایجاد شود که در رابطه با هرکدام از این ها پاسخگو باشند.

طالبی به ابهامات موجود در طرح هم اشاره کرد و گفت: برداشت‌های مختلفی از بندهای مختلف این طرح انجام می‌شود و این موضوع ضعف بزرگی است. قانون خوب، قانونی است که ابلیس هم نتواند از آن سوء استفاده کند. اما این طرح به قدری مبهم است که هرکس برداشت متفاوتی از آن دارد.

او با اشاره به اینکه این قانون همه را مجرم فرض کرده است، ادامه داد: این شوکی که به جامعه وارد شده است، موجب افزایش مهاجرت به کشورهای دیگر خواهد شد. به این دلیل که به اجرایی شدن این طرح، کسب و کارهای دچار آسیب جدی می‌شوند.

برلایه‌های حکم‌رانی فضای مجازی نیفزایید

در بخش دیگری از این نشست، امیرحسین جلالی فراهانی، پژوهشگر حقوق سایبری و مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به 80 قانون موجود در حوزه‌ی فناوری اطلاعات، گفت: این قوانین در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اما هیچ کدام از آن‌ها به درستی اجرا نمی‌شوند.

او تاکید کرد: با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، بخشی که بیش از همه متضرر خواهد شد، حاکمیت است و بخش غیردولتی کمترین آسیب را از موضوع خواهد دید.

او ادامه داد: این طرح قابلیت اجرا نخواهد داشت به سرنوشت طرح‌هایی از جمله ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای دچار خواهد شد. شورای عالی فضای مجازی 10 سال است که تشکیل شده است و تاکنون خدمات مثمر ثمری برای حکمرانی فضای مجازی کشور نداشته است.

او با بیان اینکه نظام حکم رانی ما سه قوه‎ای است، تاکید کرد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نهادهای فراقوه‌ای منشاء اثر باشند. ایراد بزرگ این طرح این است که ایجاد نهاد فراقوه‌ی به عنوان تنظیم‌گر یا ابرتنظیم‌گر نمی‌تواند موثر باشد.

جلالی فراهانی همچنین گفت: چرا به اسم صیانت از فضای مجازی می‌خواهید بر لایه‌های حکم‌رانی این فضا بیفزایید؟ نهاد فراقوه‌ای با تابلوی فراتنظیم‌گر در نظام ما جوابگو نخواهد بود.

مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تاکید کرد: اکنون حتی برای برخی از بخش‌های مختلف فضای مجازی قوانین پایه وجود ندارد؛ مثلا در مورد حریم خصوصی یا داده‌های شخصی. وقتی قانون مادر و پایه برای صیانت از حریم خصوصی نداریم، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تنظیم‌گر در مورد مسائل اجرایی این حوزه مقررات گذاری کند.

او گفت: آیا مقررات گذاری بدون پشتوانه قانونی درست است؟ این موضوع را می‌توان به موضوعات دیگر مانند دارایی‌های دیجیتال هم تعمیم داد. دوستان فعال در این طرح از فضای کارشناسی دورند. این طرح اگر با این کیفیت اجرایی شود، حاکمیت تضعیف خواهد شد. با تصویب این طرح، فرافکنی‌های در اینباره بسیار زیاد خواهد شد.

چرا کمیسیون تخصصی فضای مجازی نداریم؟

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‎ای استان تهران نیز در این نشست، طی سخنانی گفت: اگر کمیسیون فرهنگی مجلس، حقیقتا دغدغه ساماندهی فضای مجازی را دارد، آیا این فضا تنها مولفه‌های فرهنگی دارد؟

او افزود: با توجه به اهمیت فضای مجازی، قرار بود در مجلس کمیسیونی تخصصی با این عنوان تشکیل شود، اما چرا این موضوع محقق نمی‌شود؟ چرا که در این کمیسیون تمامی ابعاد فنی، امنیتی ملی، فرهنگی و ... فضای مجازی را پوشش خواهد داد. درست نیست که این موضوع هر بار به یک کمیسیون مجلس ارجاع شود.

۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
کد خبر: 18440

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha