دولت رئیسی به دنبال تبدیل ارز ۴۲۰۰ به یارانه نقدی

اظهارات یک چهره اقتصادی نزدیک به رئیسی از احتمال تبدیل ارز ۴۲۰۰ به یارانه نقدی با در نظر گرفتن دوره گذار حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه خراسان؛اظهارات یکی از چهره های اقتصادی نزدیک به رئیس جمهور جدید حاکی از این است که حذف ارز ۴۲۰۰، با در نظر گرفتن یک دوران گذار، به نحوی که موجب شوک و چالش برای بازار این کالاها نشود و مابه التفاوت نرخ آن با قیمت ارز بازار آزاد به طور مستقیم به دست مردم برسد، کلید خواهد خورد. به گزارش خراسان، وابستگی قابل توجه کشور به واردات برخی کالاهای اساسی مانند جو، ذرت، کنجاله سویا و حتی گندم از یک سو و نیز رشد تا بیش از ۷۰ درصدی قیمت این کالاها در بازارهای جهانی در یک سال اخیر، زنگ خطر را برای تامین این محصولات در کشور به صدا درآورده است.

شاهد آن را نیز می توان در مصرف بالای ارز ۴۲۰۰ در سال ۱۴۰۰ مشاهده کرد. گزارش هفته گذشته بانک مرکزی که دوشنبه ۱۱ مرداد در این صفحه منعکس شد، نشان می داد که به رغم در نظر گرفتن ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ در سال ۱۴۰۰ برای واردات کالاهای اساسی، تنها در چهار ماه امسال حدود ۴.۶ میلیارد دلار از آن اختصاص داده شده است و دلیل اصلی آن به رشد قیمت جهانی این کالاها باز می گردد. این ها همه در شرایطی است که مسیر اختصاص ارز ۴۲۰۰ همواره با رانت، فساد و ناکارآمدی همراه بوده و یکی از انتظارات موجود از دولت سیزدهم سامان دادن به این اوضاع است.

 با این حال، اظهارات فاطمی امین که به عنوان یکی از چهره های اقتصادی نزدیک به رئیسی و گزینه مطرح برای وزارت صمت است، نشان می دهد که دولت سیزدهم به دنبال اصلاح روند موجود با در نظر گرفتن یک دوره گذار و بدون وارد کردن شوک به بازار این کالاهاست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری دو شب قبل، درباره استفاده از کارت اعتباری برای قشرهای کم درآمد اظهار کرد: یا ارز باید نرخ ترجیحی باشد و تلاش کنیم این یارانه به نوعی به دست مردم برسد یا این که مستقیم یارانه به مردم پرداخت کنیم و قیمت ارز آزاد باشد که نیاز به یک دوران گذار دارد و این کار به یک باره نمی‌تواند انجام شود. وی افزود: قاعدتاً یارانه باید به مصرف کننده برسد، چون قدرت انتخاب را به آن‌ها می‌دهد اما یک دوران گذار می‌خواهد و فکر می‌کنم برنامه‌هایی در دولت سیزدهم وجود دارد تا بدون این که هیچ شوک و چالشی به بازار تحمیل کند به صورت کاملا طبیعی اصلاح ساز و کار را انجام دهد.

۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 18540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha