واکنش دلار به اولین اعضای کابینه رئیسی

قیمت دلار در بازار آزاد امروز با رشد ۸۰ تومانی (‌۰.۳ درصدی) به ۲۵۶۵۰ تومان رسید. بازار ارز طی دو روز اخیر نتوانست افت آخر هفته گذشته را حفظ کند و دوباره نیمه دوم کانال ۲۵ هزار تومان بازگشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورسان خبرهای مهم امروز برای بازار ارز پیش‌بینی یک مقام ارشد اروپایی از زمان بازگشت ایران به مذاکرات برجام، موضع‌گیری دوباره اتحادیه اروپا علیه ایران درباره حادثه کشتی اسرائیلی و انتصاب رسمی دو نفر از اعضای تیم رئیسی بودند.

این در حالی است که برخی انتظار افزایش عرضه ارز در نخستین روزهای دولت سیزدهم را دارند که می‌تواند کاهش محسوس دلار را رقم بزند. اگرچه گروهی هم نسبت به منابع در اختیار بازارساز برای تحقق چنین هدفی تردید دارند. نباید فراموش کرد سیاست سرکوب ارزی آن هم بدون تعدیل انتظارات تورمی، می‌تواند خطر جهش نرخ‌ها را در بلندمدت افزایش دهد.

در بحث برجام تردید در خصوص آنکه ایران به میز مذاکره بازنگردد کمتر شده است. با این حال زمان در بحث از سر گیری مذاکرات اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند رسیدن به نتیجه را سخت‌تر کند. دیروز یک مقام ارشد اروپایی که نخواست نامش فاش شود پیش‌بینی کرد در بهترین حالت مذاکرات وین اواسط شهریور از سر گرفته شود. برخی کارشناسان این حوزه عقیده دارند با توجه به پیشرفت‌های اخیر ایران در زمینه هسته‌ای، شاید نهایت تا انتهای تابستان برای توافق زمان باشد.

در همین حال غربی‌ها تلاش دارند نشان دهند اگر تیم رئیسی به وین نرود، اقدام شورای امنیت علیه ایران پیش رو خواهد بود. شورای امنیت یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که می‌تواند در وضعیت‌های «تهدید صلح جهانی، تخطی از رویه‌های صلح، یا اعمال خشونت و زور» قطعنامه صادر کرده و در صورت نیاز تحریم اعمال کند و اگر تشخیص دهد که اقمجازات‌های دیپلماتیک و اقتصادی در حد کافی نبوده می‌تواند از نیروهای نظامی، هوایی و دریایی یا هر وسیله دیگری نیز استفاده نماید. از این رو هر گونه سیگنال ضدبرجامی در دولت جدید، می‌تواند احتمال اقدام غربی‌ها علیه ایران حتی به بهانه‌های واهی را پررنگ کند و بر نرخ ارز تاثیر صعودی داشته باشد. گفتنی است اگر دلار از حدود ۲۶۳۰۰ تومان رد شود، احتمال تشدید هیجانات در بازار ارز وجود خواهد داشت. امروز اتحادیه اروپا نیز امروز در بیانیه‌ای مدعی شد همه شواهد ایران را پشت حمله به کشتی اسرائیلی نشان می‌دهد.

اما در حال حاضر برخی فعالان بازار ارز بیش از هر عامل دیگر چشم‌انتظار مشخص شدن اعضای کابینه دولت جدید به ویژه وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی هستند که سمت و سوی سیاست‌گذاری کشور را برای بلندمدت روشن خواهد کرد. امروز بازار ارز واکنش خاصی به انتصاب معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور نداشت. احتمالا باید تا سه‌شنبه یا چهارشنبه برای مشخص شدن پست‌های کلیدی وزارت صبر کرد.

۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 18620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha