رمزگشایی از لیست تیم ملی والیبال؛ معروف بر می‌گردد!

بهروز عطایی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی والیبال برنامه‌های زیادی در سر دارد؛ از تشکیل چند تیم ملی تا بازگرداندن سعید معروف.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، بلافاصله بعد از پایان المپیک، قرار است تیم ملی والیبال بار دیگر اردوی خود را استارت بزند؛ اما تفاوت بزرگ این بار حضور یک مربی ایرانی در راس کادر فنی است. بهروز عطایی که چند سالی است سرمربیگری تیم والیبال جوانان را بر عهده دارد، از سوی فدراسیون هدایت تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن را هم برعهده گرفته است. 


عطایی که پیش از این در دوران سرمربیگری حسین معدنی به عنوان مربی در کنار تیم ملی بزرگسالان بوده و سال هاست در رده باشگاهی هم کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته، با اعلام یک لیست پر رمز و راز قرار است همزمان هدایت تیم والیبال جوانان و بزرگسالان را برعهده داشته باشد. غیبت برخی بازیکنان همچون معروف، موسوی، غفور و البته حضور عبادی پور و چند بازیکن المپیکی دیگر ابهام هایی را به وجود آورده است. 


قبل از شروع اردوی تیم ملی دقایقی درباره لیست تیم ملی و اهدافی که عطایی که به عنوان اولین سرمربی ایرانی تیم ملی والیبال بعد از یک دهه دنبال می‌کند، با این مربی به گفت و گو پرداختیم. 


معروف، موسوی و غفور نیاز به استراحت داشتند
ابتدا باید درباره لیستی که اعلام شد، توضیحاتی را بدهم. ما در این لیست هم خواستیم از تعدادی از بازیکنانی که در المپیک حضور داشتند، استفاده کنیم و هم تعدادی از بازیکنان که امسال در لیگ ملت ها و اردوهای تیم ملی حضور داشتند و نتوانستند به المپیک بروند. البته تعدادی هم از بازیکنان تیم جوانان را به این تیم اضافه کردیم. ما با هماهنگی فدراسیون تصمیم گرفتیم از بازیکنان باتجربه ای مثل موسوی، غفور و معروف که سال هاست در تیم ملی حضور دارند و فشار زیادی هم تحمل کردند، استفاده نکنیم چون آن ها قطعا نیاز به یک دوره استراحت خواهند داشت. 

قرار نبود همه المپیکی ها را دعوت کنیم
به نظر من بازیکنان خیلی خوبی داشتیم که حتی می توانستند در المپیک هم حضور داشته باشند، اما به خاطر محدودیت لیست 12 نفره این اتفاق نیفتاد. از جمله این بازیکنان می توانم به عابدینی، اسفندیار و حضرت پور اشاره کنم. در مجموع ما 5 بازیکن از لیست المپیک را وارد لیست خودمان کردیم و بقیه خارج از این لیست دعوت شدند. اینکه برخی از بازیکنان المپیکی ما در لیست جدید تیم ملی نیستند، دلیلی بر عدم شایستگی شان نیست چون قطعا هر 12 بازیکنی که به المپیک رفتند، بازیکنان بزرگی هستند. 


کولاکوویچ روش استفاده از بازیکنان بزرگ را بلد نبود
به نظرم باید یک مقدار الگوهای گذشته را فراموش کنیم. متاسفانه چند سالی بود که در تمامی مسابقات از یکسری بازیکنان مشخص استفاده می شد که این اتفاق باعث فرسودگی جسمی و ذهنی آن ها شده بود. روش درست استفاده کردن از بازیکنان بزرگ را بلد نبودیم؛ به ویژه در دوران سرمربی کولاکوویچ. مسابقات را باید طبقه بندی کنیم و اولویت و اهمیت آن ها را در نظر بگیریم. والیبال ایران قطعا این پتانسیل را دارد که دو یا سه تیم ملی داشته باشد و ما باید از این فضا استفاده کنیم. 


تمرینات تیم ملی با تیم جوانان تداخلی ندارد
بیش از سه ماه است که با تیم جوانان کار می کنیم و بازیکنان آماده حضور در مسابقات جهانی می شوند. حالا اردوی تیم ملی بزرگسالان هم با تیم جوانان همزمان خواهد شد، اما تمرینات تداخل ندارد. فقط تمرینات صبح به صورت مشترک به کار با وزنه اختصاص خواهد داشت و تمرین توپی عصر دو تیم را کاملا جداگانه برگزار می کنیم. این اتفاق و این فشار کار، قطعا کار من و همکارانم را سخت می کند، اما باید در این دوره این سختی را تحمل کنیم. کادرفنی را هم به دو گروه تقسیم کردیم. 


هنوز نمی دانیم لیگ ملت ها مهم است یا جام جهانی!
اگر چیزی که در ذهن من است را بتوانیم پیاده کنیم و آن فضا را مهیا کنیم، قطعا از این پس می توانیم از بازیکنان بیشتری در مجامع بین المللی استفاده کنیم. این اتفاقات مستلزم این است که باور درستی اتفاق بیفتد. متاسفانه تعریف درستی از خواسته های خودمان نداشتیم. هنوز مردم نمی دانند چه مسابقاتی برای والیبال ما مهم است؛ لیگ ملت ها، جام جهانی، مسابقات جهانی، قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی یا المپیک؟! حداقل باید برای خودمان یک تعریف درست داشته باشیم. شاید دلیلی نداشته باشد بازیکنانی که به مسابقات جهانی می روند، حتما در مسابقات آسیایی هم باشند. این استفاده به شدت زیاد از برخی بازیکنان باعث فرسودگی آن ها شده است. 


عبادی پور با تجربه اش فضای داخل زمین را مدیریت می کند
میلاد عبادی پور را به عنوان یک بازیکن باتجربه در لیست قرار دادیم. به هر حال ما باید یک بازیکن باتجربه تر نسبت به بقیه در تیم داشته باشیم تا بتواند فضای داخل زمین را مدیریت کند. البته به جز او چند بازیکن نسبتا باتجربه دیگر هم داریم. بردیا سعادت را هم به عنوان یکی دیگر از بازیکنان جوان و لژیونر در کنار خود خواهیم داشت. 


باید به معروف فرصت دهیم؛ می توانیم او را برگردانیم
به نظرم می توانیم در آینده به خوبی از توانایی نفراتی همچون سعید معروف، سیدمحمد موسوی و امیر غفور استفاده کنیم. آن ها با یک پیش زمینه مثبت وارد المپیک شدند و توقعشان این بود که حداقل به جمع 8 تیم برتر برسند، اما وقتی این اتفاق نیفتاد، یک سرخوردگی ذهنی ایجاد شد. باید یک پروسه زمانی بگذرد و آن ها بتوانند خودشان را بازسازی کنند. من ارتباط صمیمی با هر سه نفر دارم و قبلا چه در تیم ملی و چه در رده باشگاهی با آن ها کار کردم. حتما اگر عمری باقی باشد، بعد از این مسابقات با بازیکنان باتجربه تیم ملی صحبت می کنم. سعی می کنیم فضایی را مهیا کنیم تا آن ها با تحمل کمترین فشار ممکن و یک برنامه ریزی خوب برای تیم ملی بازی کنند. قطعا والیبال ایران هنوز هم می تواند از پتانسیل بالای امثال سعید معروف استفاده کند.

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 18731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha