تفنگداران آمریکایی وارد کابل شدند/پنتاگون:تهدید را جدی می‌گیریم/بایدن در حال مذاکره است/نیروهای افغانستان جنگ را باخته‌اند

تازه ترین اقدامات آمریکا در تحولات افغانستان دستور نابودی اسناد محرمانه و ورود نظامیان این کشور برای تخلیه سفارت‌شان در کابل از مهمترین سرخط اخبار رسانه های امریکایی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، شبکه تلویزیونی سی ان بی سی آمریکا اعلام کرد همزمان با افزایش حملات و پیشروی های طالبان در افغانستان تفنگداران آمریکایی از روز جمعه برای کمک به تخلیه کارکنان سفارت وارد کابل شده اند.

به گزارش این شبکه تلویزیونی آمریکایی، انتظار می رود که این نظامیان  تا آخر هفته در محل باشند و بتوانند از تخلیه چند هزار نفره در روز اعم از شهروندان آمریکایی و افغانستانی پشتیبانی کنند.
جان کربی سخنگوی پنتاگون در واشنگتن به خبرنگاران در واکنش به بدتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان گفت که  ورود دو گردان تفنگداران دریایی و یک گردان از سربازان ارتش روز جمعه به کابل آغاز شده است تا به وزارت امور خارجه کمک کنند.

آمریکا همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان در پی خروج بسیاری از کارکنان سفارت خود در کابل است و برای خروج این افراد سه هزار نیرو به این کشور اعزام می کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن همزمان با پیشروی نیروهای طالبان در افغانستان اعلام کرد کارکنانی را که قصد داریم از افغانستان خارج کنیم از افرادی هستند که به تداوم ماموریتشان در آنجا نیازی نیست.

اما یکی از مقام‌های مطلع گفته که هیچ تضمینی برای باز ماندن سفارت آمریکا در کابل وجود ندارد.

آمریکا در حال برنامه ریزی برای خروج تمام کارکنان سفارتش در کابل است

با اینکه سخنگوی وزارت خارجه از خروج تعداد محدودی از سفارت امریکا خبر داد اما پایگاه خبری پولیتیکو گزارش داد آمریکا در حال برنامه ریزی برای خروج کامل نیروهای سفارتش در افغانستان همزمان با نزدیک شدن طالبان به کابل است.

این رسانه آمریکایی جمعه شب به وقت محلی در گزارشی به نقل از منابع خود اعلام کرد حملات گسترده طالبان باعث به زانو در آمدن دولت افغانستان شده و پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از کابل است.

به گزارش این شبکه تلویزیونی آمریکایی، انتظار می رود که این نظامیان  تا آخر هفته در محل باشند و بتوانند از تخلیه چند هزار نفره در روز اعم از شهروندان آمریکایی و افغانستانی پشتیبانی کنند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون در واشنگتن به خبرنگاران در واکنش به بدتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان گفت که  ورود دو گردان تفنگداران دریایی و یک گردان از سربازان ارتش روز جمعه به کابل آغاز شده است تا به وزارت امور خارجه کمک کنند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرد که جنبش طالبان پیش از آنکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور قدرت را در دست بگیرد ، پیشروی خود را در افغانستان آغاز کرده بود. از سوی دیگر منابع اعلام کردند بایدن در حال بررسی کاهش حضور غیرنظامی آمریکا در افغانستان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، جان کربی همچنین در رابطه با خروج نیروهای ناتو از افغانستان اظهار داشت که نیروهای منتقل شده به افغانستان ظرف دو روز تکمیل می‌شوند و اولین یگان‌های سپاه تفنگداران دریایی وارد کابل شده‌اند.

وی تاکید کرد که وظایف نیروها بر انتقال غیرنظامیان، تسهیل مراحل صدور روادید و تأمین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی تا پایان خروج متمرکز خواهد بود.

کربی در ادامه بیان کرد که واشنگتن هر روز وضعیت امنیتی افغانستان را پیگیری می‌کند و وزارت امور خارجه نیز تعداد کارکنان خود در افغانستان را تا پایان ماه کاهش می‌دهد.

سخنگوی پنتاگو در مورد وضعیت کابل گفت: پایتخت افغانستان هنوز در معرض تهدید گسترده نیست، اما می‌بینید که طالبان تلاش می‌کنند تا کابل را منزوی کنند و ما این تهدید را جدی می‌گیریم.

وی ادامه داد: "من در مورد اقدامات نظامی در شهرها و خیابان ها برآوردی نمی کنم و نمی توانم در مورد وضعیت کابل در حال حاضر صحبت کنم."

وی خاطرنشان کرد که نیروهای افغان از همه قابلیت های مدرن برخوردارند و زمان استفاده از آنها فرا رسیده است.

از سوی دیگر، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با وزرای امور خارجه و دفاع و مشاور امنیت ملی این کشور درباره کاهش حضور غیرنظامیان آمریکا در افغانستان گفت وگو کرده است.

کاخ سفید در توییتی نوشت: "جو بایدن با آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه، لوید آستین، وزیر دفاع و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در مورد تلاش‌های جاری برای کاهش ایمن حضور غیرنظامیان در افغانستان صحبت کرد."

وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا پیشتر به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته بودند که واشنگتن با توجه به وضعیت امنیتی حضور غیرنظامی خود در کابل را کاهش خواهد داد و حمایت واشنگتن از دولت افغانستان را تأیید کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت: جابه جایی نیروهای نظامی که دیروز اعلام شد امروز نیز در حال انجام است، سه گردان در حال آماده شدن برای حرکت از مکان های خود در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا به کابل هستند.

کربی در ادامه افزود: بقیه نیروها نیز طی چند روز آینده اعزام خواهند شد و من انتظار دارم که تا پایان تعطیلات آخر هفته، بخش اعظم ۳۰۰۰ نفر در محل مورد نظر مستقر شوند.

سخنگوی پنتاگون خاطر نشان کرد، هواپیماها از پرسنل غیرنظامی پشتیبانی خواهند کرد و فرماندهی ترابری ایالات متحده در حال کار روی برنامه های خود و دستیابی به راه حل ها با فرماندهی سنتکام برای حمایت از این ماموریت است.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی برآن‌که آیا هنوز طالبان به مذاکرات علاقه مند هستند، گفت: من فکر می کنم این سوالی است که باید رهبران طالبان به آن پاسخ دهند، آنها قبلا در مذاکرات دوحه شرکت کرده بودند و جواب آن‌که آیا هنوز آنان علاقه مند به مذاکرات هستند، سوالی است که آنان باید جواب دهند.

بایدن مذاکره می‌کند

در همین حال خبرگزاری رویترز جمعه شب گزارش داد که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در حال انجام مذاکرات مخفی با شماری از کشورها برای استقرار مهاجران افغان در این کشورها است.

چهار مقام آمریکایی به رویترز اعلام کردند که مذاکرات مخفی بایدن با کشورها برای استقرار مهاجران افغان است که زمانی با دولت آمریکا همکاری داشته‌اند.

پیش از این گزارش هایی در مورد مذاکرات آمریکا با کشورهایی مانند کوزوو و آلبانی برای استقرار مهاجران افغان در این کشورها منتشر شده بود.

مک‌کانل:بایدن با حملات هوایی مانع پیشروی طالبان شود
 

در همین حال "میچ مک کانل" رهبر اقلیت جمهوری خواه سنای آمریکا پس از گفتگو با سفیر افغانستان در واشنگتن از جو بایدن رئیس جمهوری کشورش خواست با حملات هوایی مانع پیشروی طالبان شود.

این رهبر جمهوری خواهان سنا در بیانیه با اشاره به دیدار خود با "عادله راز" سفیر جدید دولت افغانستان در واشنگتن افزود که دولت بایدن باید به سرعت دست به عمل بزند و با حملات هوایی مانع پیشروی طالبان شود.

مک کانل تصریح کرد دولت بایدن همچنین باید با حمایت جدی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان از سقوط قریب الوقوع پایتخت جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا،وی با انتقاد از اجرای سیاست بایدن در قبال افغانستان، وضعیت انسانی در این کشور را رو به وخامت دانست و گفت که این وضعیت می تواند منجر به بحران انسانی شود.رهبر اقلیت سنا درعین حال اضافه کرد با این اوصاف هنوز دیر نشده و می‌توان مانع سقوط کابل به دست طالبان شد.

این سناتور آمریکایی همچنین در حساب کاربری خود در توییتر با بیان این که افغانستان به سمت یک فاجعه عظیم، قابل پیش‌بینی و پیشگیری می‌رود، گفت دولت بایدن مقامات آمریکایی را در موقعیت ضعف قرار داده که از افراط‌ گرایان خواهش کنند در حالی که برای تسخیر کابل آماده می‌شوند، از سفارت آمریکا چشم‌پوشی کنند.

 مقام‌های ارشد آمریکایی: نیروهای دولتی افغانستان از نظر روانی جنگ را باخته‌اند

 پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس نیز نوشت که نیروهای دولتی افغانستان از نظر روانی جنگ را در برابر طالبان باخته‌اند.

این پایگاه خبری نوشت که مقام‌های ارشد آمریکایی به صورت خصوصی گزارش داده‌اند به نظر می‌رسد که نیروهای دولتی افغانستان از نظر روانی جنگ را باخته‌اند و وهیچ محاسبات کافی درباره پیامدهای روانی یک جنگ طولانی در افغانستان وجود ندارد.

این در حالی است که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل جمعه شب با هشدار درباره این موضوع که اوضاع افغانستان از کنترل خارج شده،‌گفت: «هم اکنون زمان توقف حملات است. هم اکنون زمان آغاز مذاکرات جدی است. هم اکنون زمان اجتناب از جنگ داخلی طولانی یا انزوای افغانستان است».

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال خروج خود را از افغانستان تکمیل می‌کنند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است. بنابر گزارش برخی منابع، در حال حاضر این گروه حدود دو سوم خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

اخیرا سخنگوی طالبان مدعی شد که سقوط شهرهای بزرگ نشانه استقبال افغان‌ها از طالبان است و افزود که آن‌ها درهای مسیر سیاسی را نمی‌بندند.

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 18860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha