رفتارهای هیجانی اصلی ترین مشکل بازار سهام است/در گروه خودرویی رفتار عجیبی دیده می‌شود/اگر برجام به نتیجه برسد، خوردو و بانکی‌ها  بسیار از آن منتفع خواهند شد

حسین ارجلو گفت: هرچند که شاخص سازان رشد داشتند و اکنون نیاز به اصلاح زمانی دارند اما در مجموع اصلی‌ترین و عمده ترین چالش کنونی بازار سرمایه، نگاه همراه با ترس سهامداران است و هنگامی که بازار با افت ناچیزی مواجه می‌شود، سریعا اقدام به عرضه می کنند. این رفتار آنها باعث می شود که اندک اندک نماد به سوی صف فروش پیش برود. تک نمادهایی در بازار وجود دارد که روند آن از کلیت بازار جدا است که از جمله این موارد می توان به گروه خودرو اشاره کرد که رفتار عجیبی در آن دیده می‌شود.

حسین ارجلو کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگر ارشد کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: در حال حاضر اصلی ترین مشکل بازار سهام رفتار هیجانی سهامداران است. قیمت دلار نیز نوسان‌هایی داشته اما گمان می کنم تاثیر کمی بر فراز و فرودهای اخیر داشته باشد چراکه طی روزهای اخیر نرخ دلار در هنگام ساعت معاملات با افت کمی مواجه شده اما بعد از آن مجددا افزایشی پیدا می کند و برآیند آن در روزهای گذشته تغییر و تفاوت چندانی نداشته است.

ارجلو ادامه داد: البته دو عرضه اولیه فجهان و کیمیاتک نیز به این نوسان دامن زدند و برخی از سهامداران برای خرید آن ناچار به فروش بخشی از دارایی و سهام خود شدند که این امر در مجموع می تواند فشاری را به نمادهای معاملاتی وارد کند.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: هرچند که شاخص سازان رشد داشتند و اکنون نیاز به اصلاح زمانی دارند اما در مجموع اصلی‌ترین و عمده ترین چالش کنونی بازار سرمایه، نگاه همراه با ترس سهامداران است و هنگامی که بازار با افت ناچیزی مواجه می‌شود، سریعا اقدام به عرضه می کنند. این رفتار آنها باعث می شود که اندک اندک نماد به سوی صف فروش پیش برود. 

ارجلو مطرح کرد کرد: تک نمادهایی در بازار وجود دارد که روند آن از کلیت بازار جدا بوده و متاسفانه عمده منفی ها در بخش‌هایی دیده می شود که رشدی نکرده است. از جمله این موارد می توان به گروه خودرو اشاره کرد که رفتار عجیبی در آن دیده می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با اینکه قطعه سازها بسیار خوب معامله می‌شوند اما سهم های اصلی گروه یعنی نماد خودرو، سایپا و زامیا و... روند خوبی را در روزهای اخیر نداشتند و منفی شدن آنها جای تامل دارد. این گروه با وجود اصلاح زیادی که داشته اما باز هم در بعضی از روزها شاهد این هستیم که به سوی صف فروش حرکت می کند. این رفتار سهامداران غیر منفی بوده و با شرایط و ارزندگی نماد همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه نماد وپست روز گذشته صف خرید و امروز هم با رنج مثبت دیده می‌شد اما مابقی نمادهای گروه بانکی با معاملات منفی همراه بودند، گفت: گروه بانکی نیز وضعیت مناسبی را در روزهای اخیر نداشته‌ و با توجه به روند سودآوری و قیمت‌های فعلی آنها، مناسب سرمایه گذاری بوده و در سطح ارزنده‌ای هستند، بنابراین نباید شاهد رنج منفی و یا آستانه صف فروش را در آنها ببینیم اما هیجان تازه واردان بازار سهام باعث شده تا رفتار معاملاتی درون این گروه شایسته وضعیتی که دارند، نباشد.

ارجلو بیان کرد: گمان می کنم این نمادها در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند و اینکه چرا در روزهای اخیر با فشار فروش رو به رو شدند تنها به هیجان بسیار زیاد بازار بر می‌گردد. اگر توافقات برجام به نتیجه رضایت بخشی برسد، خوردو و بانکی‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که بسیار از آن منتفع خواهند شد.

۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 19798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha