دلیل قطعی فیسبوک و زیرمجموعه هایش مشخص شد

فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ پس از حدود شش ساعت قطعی دوباره در دسترس قرار گرفتند. علت مشکل، به‌روزرسانی معمول BGP (پروتکل دروازه مرزی) در روترها بصورت اشتباه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از انگجت، خدمات شرکت فیسبوک پس از یکی از بزرگترین خاموشی‌ها اکنون در دسترس و برنامه‌های فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و مسنجر دوباره فعال هستند، اگرچه برخی از وب سایت‌ها کندتر از حد معمول بارگیری می‌شوند.

این قطعی گسترده بیش از شش ساعت به طول انجامید و اینستاگرام، واتساپ، مسنجر و Oculus را از دسترس خارج کرد. همچنین باعث مشکل در داخل شرکت نیز شد، به طوری که گفته می‌شود کارکنان نمی‌توانستند به ایمیل و سایر ابزارها دسترسی داشته باشند.

گزارشگر امنیتی برایان کربس گزارش داد که این قطعی به مسائل مربوط به سوابق BGP (پروتکل دروازه مرزی) فیسبوک مرتبط است که از دسترسی خدمات این شرکت جلوگیری می‌کند. او بعداً اضافه کرد که "علت مشکل در یک به روزرسانی معمول BGP اشتباه بوده است. " ارائه دهنده DNS کلود فلیر نیز از BGP به عنوان مقصر احتمالی نام برده و در یک پست وبلاگی نوشته است که "به نظر می‌رسد فردی به طور همزمان کابل‌ها را از مراکز داده آن‌ها بیرون آورده و از اینترنت قطع کرده است. "

توضیحات فیسبوک درباره علت قطعی

اواخر شب گذشته، تیم مهندسی فیسبوک در یک پست وبلاگی سعی کرد آنچه اتفاق افتاده را توضیح دهد: "تیم‌های مهندسی ما دریافتند که تغییرات پیکربندی در روترها که ترافیک شبکه را بین مراکز داده ما هماهنگ می‌کند، باعث ایجاد مشکلاتی در این ارتباط شده است. این اختلال در ترافیک شبکه بر نحوه ارتباط مراکز داده ما تأثیر مستقیم داشته و خدمات ما را به قطعی کشانده است. " در ادامه عنوان شد هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن داده‌های کاربران به دلیل خرابی وجود ندارد.

بلومبرگ گزارش داد این رویداد خسارتی سنگینی به مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک وارد کرد و باعث شد وی ۷ میلیارد دلار از ثروت خود را به علت سقوط ارزش سهام این شرکت از دست بدهد.

۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 20694
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha