به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بیشتر ما میخواهیم از خودروی خود مراقبت کنیم و تا جایی که امکان دارد از آن استفاده کنیم. اما بعضی از عادات غلط ما دشمن خودروهایمان هستند.شما کدام یک از این کارها را انجام میدهید؟
١- استفاده نکردن از ترمز دستی
حتی اگر بر روی سطح کاملاً صاف پارک کرده اید هیچ دلیل وجود ندارد که از ترمز دستی استفاده نکنید. استفاده نکردن از ترمز دستی و به جای آن قرار دادن خودرو در دنده برای جلوگیری از حرکت کردن خودرو کار بسیار اشتباهی است چون با این کار، کل وزن وسیله نقلیه شما فقط روی یک قطعه کوچک یعنی میله گردان محور چرخ قرار میگرد. اندازه ی این وسیله فقط به اندازه ی یک انگشت است و با گذشت زمان و استفاده نکردن از ترمز دستی این قطعه به مرور زمان بر اثر تحمل وزن خودرو می شکند. استفاده از ترمز دستی زمانی که خودروی خود را پارک می کنید باعث می شود سیستم انتقال قدرت خودروی شما مدت زمان بیشتری سالم بماند.
٢- استفاده از خودرو زمانی که چراغ بنزین روشن است
برای همه ما اتفاق افتاده است که مسیر طولانی را در حالی که چراغ بنزین خودرویمان روشن بوده است طی کردهایم. آیا میدانید که این کار به سیستم سوخترسانی خودروی شما آسیب میرساند؟ در بیشتر خودروها پمپ بنزین باک خودرو در بنزین داخل مخزن بنزین شناور است، استفاده از خودرو زمانی که بنزین داخل مخزن آن از یک چهارم کمتر است، در مدت زمان طولانی باعث ایجاد مشکل در سیستم سوخترسانی خودروی شما میشود. پر کردن زودتر باک خودرو شاید کمی سخت و زمان بر باشد، ولی بهتر است از اینکه به خودروی شما آسیب برسد.
٣- تغییر ناگهانی از دنده عقب به دنده یک
تصور کنید شما در حال دنده عقب رفتن هستید، ناگهان دنده را عوض میکنید و به سمت جلو حرکت میکنید. صدایی را میشنوید. این صدا آشنا نیست؟ شاید این صدا در همان موقع خیلی بد به نظر نرسد ولی با گذشت زمان و تکرار این حرکت drivetrain (دستگاهی که نیروی چرخشی موتور رو به چرخها انتقال میدهد) خودروی شما آسیب میبیند. به جای صدمه رساندن به خودرو قبل از تعویض دنده از دنده عقب به دنده یک صبر کنید خودرو کاملا متوقف شود و سپس تعویض دنده را انجام دهید این کار فقط چند ثانیه زمان میبرد ولی باعث حفظ موتور، جعبه دنده و اکسل خودرو از آسیبهای احتمالی میشود.
٤- بالا بردن دور موتور قبل از گرم شدن موتور
در زمان روشن شدن خودرو بهتر است قبل از حرکت اجازه دهید موتور خودرو برای یک یا دو دقیقه گرم شود. این کار باعث میشود روغن در تمام بخشهای موتور به آرامی و به طور کامل پخش شود و روغن به تمام بخشهای موتور برسد؛ همچنین روغن و موتور به اندازه کافی گرم شوند.
فشار دادن گاز و بالا بردن دور موتور به این فرآیند کمکی نمیکند. انجام ندادن این کار از آسیب رسیدن به خودروی شما جلوگیری میکند. بالا بردن دور موتور درست بعد از استارت زدن باعث میشود که به طور ناگهانی دمای بعضی از بخشهای موتور بالا برود و این افزایش دما باعث فشار آمدن به قطعاتی از موتور میشود که به صورت محکم به هم چفت شدهاند. برای یک عملکرد مطمئن بهتر است حداقل یک دقیقه بعد از استارت زدن، خودرو را به حرکت در آورید.
٥- فشار دادن پدال گاز تا انتها زمانی که احتیاجی به این کار نیست
هر علاقهمند به خودرو وسوسه میشود در زمان شروع به حرکت خودرو یک انفجار ناگهانی در داخل سیلندرها به وجود آورد و با یک تیک آف شروع به حرکت کند. ولی مشکل این است که بعد از این کار شما برای کاهش دادن سرعت احتیاج به فشار دادن ناگهانی بر روی پدال ترمز هستید.
برای به دست آوردن این شتاب حجم زیادی از بنزین مصرف میشود و فشار زیادی را به بخش انتقال قدرت موتور به چرخها وارد میشود. از این مدل رانندگی کردن پرهیز کنید در غیر این صورت به زودی زود باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.
٦- استفاده از دنده به عنوان تیکه گاه دست
رانندگی با خودروهای دندهای احساس بسیار خوبی دارد. معمولا زمانی که در حال تعویض دندهها هستید یک دستتان روی فرمان است و دیگری روی دنده. استفاده از دنده به عنوان تکیهگاه دست باعث ایجاد فشار بر روی بوش و هماهنگکننده جعبه دنده میشود و این حرکت باعث ایجاد فرسایش زودتر در این قطعات میشود. بهتر است هر دو دست خود را روی فرمان قرار دهید در این صورت به سیستم انتقال قدرت خودروی خود بسیار کمک کردهاید و همچنین در هنگام بروز حادثه قدرت مانور بیشتری دارید و راحتتر میتوانید خودرو را کنترل کنید.
٧- فشار دادن پدال کلاچ در حالت توقف خودرو
برخی از افرادی که خودروی دندهای دارند این کار را انجام میدهند. این رانندگان زمانی که خودرویشان متوقف است همچنان پدال کلاچ را فشار میدهند. مانند زمانی که در ترافیک هستید یا زمانی که منتظر سبز شدن چراغ قرمز هستید. نگه داشتن کلاچ در زمان توقف باعث خراشیدن کلاچ میشود و همچنین باعث آسیب به بلبرینگ کلاچ، صفحه کلاچ و دوشاخ کلاچ می شود. به جای فشار دادن کلاچ در زمانی که خودرو در دنده قرار دارد و متوقف است دنده را خلاص کنید و پای خود را از روی کلاچ بردارید و دوباره زمانی که خواستید حرکت کنید خودرو را در دنده قرار دهید و حرکت کنید.
٨- حمل کردن مقدار زیادی بار با خودرو
بیشتر فشار وزن خودرو بر روی سیستم انتقال قدرت، سیستم تعلیق و ترمز ها است. حمل کردن وسایل سنگین با خودرو یا حتی وسایل غیرضروری که در خودرو قرار دارند باعث ایجاد فشار به این قسمتها و همچنین مصرف زیاد سوخت میشود. برای جلوگیری از این آسیبها و کاهش مصرف سوخت سعی کنید تا میتوانید خودروی خود را سبک کنید. تمام وسایل غیرضروری که در خودرو هست را از آن خارج کنید. شاید حتی وسایل اضافی که وزن زیادی هم ندارند در طی مسافت طولانی باعث افزایش مصرف سوخت خودروی شما شوند، با گذشت زمان شما متوجه این قضیه میشوید. مطمئن شوید فقط وسایل مورد نیاز را حمل میکنید و بقیه وسایل را در جای دیگری به جز خودرویتان قرار دهید.
٩- نگه داشتن ترمز در سرازیریها
بعضی مواقع زمانی که شما در حال رانندگی در یک سرازیری هستید برای جلوگیری از افزایش سرعت پدال ترمز را دائماً نگه میدارید. این کار باعث میشود دمای بین لنت و دیسک ترمز بالا برود که باعث تاب برداشت دیسک و از بین رفتن لنت ترمز میشود. در این حالت سعی کنید در دندههای سنگین حرکت کنید تا مانع افزایش سرعت خودروی شما شود. همچنین در این صورت اگر احتیاج باشد پدال ترمز را به صورت ناگهانی فشار دهید سیستم ترمز بهتر عمل خواهد کرد.
۱۰- توجه نکردن به علائم هشدار دهنده
زمانی که قطعهای در خودروی شما بد کار میکند این شانس وجود دارد که علائمی در خودرو، شما را از وجود این مشکل آگاه کند. لرزش عجیب در خودرو، ضربه گاهبهگاه، صداهای عجیب، جیرجیرهای متناوب و یا دیگر علائم غیرمعمول باید بازرسی شوند و نباید نادیده گرفته شوند. شاید در ابتدا شما فکر کنید مشکل خاصی نیست ولی با نادیده گرفتن شما ممکن از یک مشکل کوچک در خودرو به یک ایراد بزرگ تبدیل شود و شما را در کنار جاده متوقف کند.
منبع: عصر ایران
نظر شما