به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امروزه فضای مجازی فراگیری حداکثری دارد و همه زندگی ما را پوشش داده است و میتوان گفت زندگی ما در فضای مجازی غوطه ور شده است، قطعا نهاد خانواده نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس خانوادهها چگونه باید با فضای مجازی تعامل داشته باشند؟
کودکان با ورود به سرزمین ناشناخته فضای مجازی گم یا گرفتار دامهای خطرناکی میشوند که رها شدن از آنها به راحتی ممکن نیست، براین اساس والدین باید دست در دست فرزندان خود نهاده و این سرزمین ناشناخته را با یکدیگر و با امنیت خاطر عبور کنند.
سید مهدی سیدی کارشناس رسانههای اجتماعی درگفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خانوادهها باید فعالانه با فضای مجازی برخورد کنند، یعنی نباید هضم آن بشوند و نباید از آن فاصله بگیرند بلکه باید کاربر آن شوند و با مهارتهای فرهنگی لازم به ملاقات آن بروند.
فضای مجازی مسئلهای اجتناب ناپذیر
این پژوهشگر حوزه سبک زندگی گفت: فضای مجازی روزبهروز در حال گسترش است، سرعت تغییرات فضای مجازی همراستای تکنولوژی روزافزون شده است، ما با سرعت همراه نیستیم. درگذشته زمانیکه فناوریهای جدید مانند خودرو یا تلفن همراه وارد کشور ما شد؛ فرهنگ استفاده از این فناوریها بعد از سالها رایج شد که این موضوع تفاخرفرهنگی نام دارد، اما درباره فضای مجازی تقریبا تمامی جوامع گریبانگیر نوعی تفاخر فرهنگی هستند.
وی افزود: تا چند سال قبل خانوادهها دغدغه این موضوع را داشتند که تلفن همراه یا تبلت برای کودکان و نوجوانان مناسب است یا خیر، اما امروز به علت شرایط کرونا داشتن تلفن همراه هوشمند به یک ضرورت بدل شده است. همچنین اقتصاد نیز در دنیای امروز از فضای مجازی تفکیک نمیشود، در واقع فضای مجازی درهم آمیختگی از فرصتها و تهدیدها است، بخشی شناخته شده است و بخشی دیگر ناشناخته است.
چگونه مواجه فعالانه میسر میشود؟
سیدی گفت: برخی از مهارتهای فرهنگی مواجه با فضای مجازی و رسانهها در اقتصاد در حال رخ دادن است و بخشی از آن هم باید تربیتی باشد، که در نهادهایی مانند صداوسیما، آموزش و پرورش و مساجد باید صورت بگیرد.
او ادامه داد: پدر و مادر در خانواده باید خودشان نوعی عالم فضای مجازی باشند، باید استفاده فناورانه از آن را بیاموزند و مدام در حال آموختن باشند. نهادهای آموزشی دیگر توانمندی آموزش این مهارتها را ندارند و این خود خانوادهها هستند که باید به دنبال ارتقا دانشی خود نسبت به این مسائل مهم باشند.
او ادامه داد: هر خانوادهای باید رژیم مصرفی فضای مجازی داشته باشد و این امر نمیتواند بیرونی باشد و با توجه به ارزشهای هر خانوادهای متفاوت است و همچنین زمان نیز برروی آن تاثیرگذار است. وجود این رژیم مصرفی اصل بسیار مهمی در درون خانواده است، اما باید مرتبط با زیست بوم همان خانواده باشد در واقع خانواده فرهنگی دارد، و برای حفظ فرهنگ خود باید بتواند با توجه به آن این رژیم مصرفی را چارچوب بندی کند. سواد رسانهای ابتدا در کشورهای غربی مانند کانادا و استرالیا مطرح شد و این مبین این موضوع است که مدیریت فضای مجازی برای حفظ آرامش در جامعه بسیار مهم است و ما با فرهنگ متفاوت ایرانی-اسلامی باید بتوانیم مواجه سازنده تری با فضای مجازی داشته باشیم که بخش مهم آن خانواده است.
نظر شما