در اندیشکده نفت و انرژی قصد نداریم صرفا کار مطالعاتی کنیم/می خواهیم مجموعه‌های اقتصادی را به یکدیگر متصل کنیم

دکتر صادقی گفت: یکی از مهمترین چالش‌های صنعت نفت نبود هماهنگی نظام اقتصادی است. با تاسیس این اندیشکده قصد داریم مجموعه‌های اقتصادی را به یکدیگر متصل کنیم. ما در توسعه ظرفیت‌های پالایشی و مشکلی نداریم و تنها لازم است که نظام اقتصادی هماهنگ شود.

 پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد و رئیس اندیشکده نفت و انرژی دانشگاه امام صادق(ع) در مراسم افتتاحیه «اندیشکده نفت و انرژی، چالش‌های صنعت نفت و بخش انرژی؛ راهبردها و رهیافت‌ها» اظهار کرد: نزدیک به دو دهه است که در دوره دکتری دو رشته مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز و اقتصاد نفت و گاز را پایه گذاری کردیم و امیدواریم با توجه به ظرفیتی که از این دو دوره ایجاد می شود بتوانیم به صنعت نفت یاری‌رسانی کنیم.

رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد افزود: این دو رشته بحث‌های کاربردی و عملیاتی دنبال می‌شود و از گفته‌های تئوری فاصله می‌گیریم و در حقیقت سیاست‌ گذاری و برنامه‌ریزی کاربردی مورد توجه است. خوشبختانه این دو دوره در دیگر دانشگاه‌ها نیز پایه گذاری شده و ظرفیت‌های داخلی دانشگاه زمینه مناسبی را به وجود می‌آورد تا از متخصصان و فارغ التحصیلان استفاده کنیم، بر همین امر اندیشکده نفت و انرژی را تشکیل دادیم تا برگ دیگری را در حیطه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی رقم بزنیم. گمان می‌کنم در آینده این توان ایجاد شود که با استفاده از ظرفیت‌های تخصصی و فنی خود بتوانیم به کشورهای منطقه نیز خدمات مشاوره‌ای و فنی ارائه کنیم.

صادقی بیان کرد: صنعت نفت بیش از ۵۰ درصد نظام اقتصادی و بزرگ‌ترین صنعت کشور را تشکیل می‌دهد و می‌تواند شرایط اقتصادی را متحول کند.

رئیس اندیشکده نفت و انرژی مطرح کرد: یکی از مهمترین چالش‌های صنعت نفت نبود هماهنگی نظام اقتصادی است. با تاسیس این اندیشکده قصد داریم مجموعه‌های اقتصادی را به یکدیگر متصل کنیم. ما در توسعه ظرفیت‌های پالایشی و مشکلی نداریم و تنها لازم است که نظام اقتصادی هماهنگ شود.

وی تصریح کرد: نظام پولی کشور تسهیلاتی که به مجموعه نفت می‌دهد در ظاهر ۱۹ درصد بوده اما در باطن ۲۷ درصد است. بدیهیست که با چنین شرایطی این صنعت نمی تواند جان بگیرد. کدام صنعت این میزان بازدهی دارد که نظام بانکی چنین نرخی را برای تسهیلات دهی خود تعین کرده است!؟ اگر قصد داریم در دیگر صنایع نیز پیشرفتی داشته باشیم باید شرایط مساعدی را برای توسعه صنعت نفت در نظر بگیریم. سوخت تمام صنایع به این واسطه تامین می شود و توسعه این صنعت می تواند زمینه ساز توسعه دیگر صنایع نیز بشود و گمان می کنم مجموعه نظام اقتصادی باید در این امر کمک کننده باشد.

صادقی گفت: در این اندیشکده قصد نداریم صرفا کار مطالعاتی کنیم بلکه می خواهیم دغدغه‌ها و چالش‌های این صنعت را شناسایی و تفهیم کنیم و در نهایت راه حل ارائه بدهیم. برای توسعه و دست‌یابی به اهداف لازم است که دانشگاه و صنعت را در کنار یکدیگر قرار بدهیم. ارتباط موثر دانشگاه و صنعت می تواند منجر به توسعه انرژی کشور شود. همچنین این موضوع می تواند بسیاری از چالش‌های اجتماعی را نیز برطرف کند؛ ریشه کنی فقر نیازمند منابع مالی است و بخش انرژی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

بنابرگزارش رادار اقتصاد؛ این افتتاح اندیشکده نفت و انرژی ظهر امروز در تالار آیت الله مهدوی کنی و با حضور محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، عبدالحسین بیات رئیس هیات رئیسه صندوق‌های بازنشستگی نفت، سخنگوی صنعت برق کشور، افشین جوان مدیرکل اوپک و روابط بامجامع انرژی،  مهندس سیدمهدی حسینی قائم مقام اسبق و عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور و جمعی از پژوهشگران و اساتید این حوزه برگزار شد.

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
کد خبر: 26011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha