به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پدیده سیمکارتهای جعلی و ناقص یا همان سیمکارتهای بدون هویت که به اقدامات خلافکارانه از جمله کلاهبرداری و حتی قتل منجر شده، طی سالهای گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرده است و از طرفی بهواسطه این سیمکارتها قاچاق ترافیک انجام میشد و حجم این قاچاق نیز بسیار بالا اعلام شده بود. در نهایت این مشکلات موجب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه به اقدامی جدی دست بزند.
به گزارش ایسنا، در این راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که در طرح احراز هویت و ساماندهی سیمکارتها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی و برای اینکه دیگر در ایران سیمکارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین را راهاندازی کرده است. بدین ترتیب کاربران با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش خدمات الکترونیکی و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir میتوانند از تعداد خطوطی که با کد ملی آنان ثبت شده، آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آنها استفاده نمیکنند، اقدام کنند.
همچنین کاربران میتوانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شمارههای ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبتشده به نام خود اقدام کنند.
اما این خدمات فقط به افراد حقیقی داده میشود که حداقل یک سیمکارت در یکی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین ترتیب مشترکین تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات، پیامکی برای آنها ارسال میشود که در آن تعداد سیمکارتهای ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه درج شده است.
هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه فقط یکبار میتواند از این سامانه تعداد خطوط خود را استعلام کند. همچنین درصورتی که از آخرین استعلام بیش از ۱۰ روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشد، میتوان موضوع را با مدیریت سامانه درمیان گذاشت. با وارد کردن اطلاعات اولیه، کد رهگیری به فرد داده خواهد شد و پس از آن پیامکی با محتوای تعداد سیمکارتها در هر اپراتور برایش ارسال میشود.
در این سامانه کاربران میتوانند تعداد تمامی سرویسهای مخابراتی که به نامشان ثبت شده را استعلام کنند و نتیجه این استعلام به خط تلفن همراه اعلامشده توسط کاربر پیامک میشود. بنابراین حداقل باید در یکی از اپراتورهای تلفن همراه، یک سیمکارت با کد ملی (شناسه هویتی) کاربر ثبت شده باشد. گفتنی است مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبتشده به نام خودشان میتوانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیمکارتها اقدام کنند.
نظر شما