به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سال ۱۴۰۱ در حالی پایان یافت که بررسیها حکایت از رشد ۸۴ درصدی میانگین قیمت خودروهای ایرانی دارد. افزایش انتظارات تورمی و نرخ دلار در کنار سیاستهای اشتباه اقتصادی در بازار خودرو میتوان از اصلیترین دلایل جهش قیمت خودرو در این سال عنوان کرد. جایی که صاحبان سرمایه با نبود چشمانداز روشن از آینده اقتصادی کشور و احتمال دادن به افزایش یافتن تورم به دنبال راهی برای حذف ارزش ریالی سرمایهها خود بوده و همین موضوع در کنار ناترازی عرضه و تقاضا در بازار خودرو، این محصول را به کالایی سرمایهای تبدیل کرد تا خودروهای میانگین به طور میانگین در یک سالی که گذشت بیش از ۲۰۰ میلیون تومان گرانتر شوند.
در این بیشترین افزایش قیمت از آن سمند LX با رشد بیش از ۹۹ درصدی معادل ۲۵۸ میلیون تومان شد. پراید ۱۳۱ نیز سال ۱۴۰۱ رو با افزایش قیمت ۹۵ درصدی (۱۶۱ میلیون تومان) به پایان رساند. رتبه سوم از آن خودرو پژ< ۲۰۶ تیپ دو شد. این خودرو در یکسال گذشته، ۹۲.۵ درصد (۲۴۷ میلیون تومان) افزایش قیمت را تجربه کرد. کمترین افزایش قیمت سالانه نیز از آن دنا پلاس با رشد ۶۱.۵ درصدی (۲۹۲ میلیون تومان) شد.
نظر شما