ایران خودرو و سایپا بالاخره قیمت رسمی محصولات را افزایش دادند + لیست جدید قیمت

مدیرعامل سایپا ظهر یکشنبه ۲۰ فروردین در بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک، اعداد و ارقامی را به‌عنوان میزان افزایش قیمت محصولات داخلی اعلام کرد و چند ساعت بعد جزییات آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قیمت جدید محصولات داخلی بعد پنج روز تاخیر بالاخره منتشر شد. مدیرعامل سایپا ظهر یکشنبه ۲۰ فروردین در بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک، اعداد و ارقامی را به‌عنوان میزان افزایش قیمت محصولات داخلی اعلام کرد و چند ساعت بعد جزییات آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. البته در عکسی که یکشنبه‌شب تحت عنوان جدول اصلاح قیمت فروش محصولات شرکت ایرانخودرو و سایپا دست به دست می‌شد، دوتا نکته اهمیت دارد. اول اینکه قیمت‌های جدید بدون احتساب عوارض و مالیات منتشر شدند و قیمت نهایی چیزی حدود ۱۰ درصد دیگر افزایش پیدا می‌کند. دوم اینکه هیچکس زیر بار افزایش قیمت‌ها نرفت و نهایتا فهرست جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا بدون سربرگ شورای رقابت یا وزارت صمت منتشر شد.

به‌گزارش فرارو؛ دنا پلاس اتوماتیک را باید گران‌ترین خودرو داخلی بدانیم. محصولی که قرار است بدون احتساب مالیات و عوارض ۴۵۷ میلیون تومان یعنی حدود ۳۱ درصد بیشتر از قیمت قبلی فروخته شود. بعد از دنا پلاس اتوماتیک، تارا اتوماتیک دومین خودرو گرانقیمت داخلی است. قبلا قیمت کارخانه تارا اتوماتیک ۳۶۷ میلیون تومان بود و الان با رشد ۱۳ درصدی، این عدد به ۴۱۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. از این حیث، دنا توربوشارژ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک جایگاه‌های بعدی را به‌خودشان اختصاص دادند. قیمت دنا توربوشارژ ۳۱.۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۳۹۰ میلیون تومان رسید و ایرانخودرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک را از این به بعد به‌جای ۲۸۰ میلیون تومان، ۴۲ درصد بیشتر، یعنی ۳۴۸ میلیون تومان می‌فروشد.

فهرست جدید محصولات ایرانخودرو نشان می‌دهد، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ارزان‌ترین خودروهای این کارخانه هستند. مدل‌هایی که البته تولیدشان متوقف شده است. قیمت پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در فهرست جدید ۴۲ درصد افزایش داشته و از ۱۲۷ به ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم با رشد ۴۲ درصدی از ۱۳۰ به ۱۸۵ میلیون تومان رسید.

لیست قیمت کارخانه‌ای محصولات ایرانخودرو نکات دیگری هم دارد. درحالی که در روزهای گذشته بحث رشد ۳۵ درصدی قیمت محصولات این کارخانه به‌میان آمد و معاون اول رئیس‌جمهور با نوشتن نامه‌ای خطاب به شورای رقابت خواستار تعدیل این عدد شد، حالا اغلب محصولات این کارخانه ۴۲ درصد گران شدند! منظورمان از اغلب محصولات ایرانخودرو، ۱۴ مدل از کل ۲۲ محصول است. یعنی ۲۰۷ دستی فرمان‌برقی، ۲۰۷ اتوماتیک، GLX دوگانه‌سوز، دنا پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس پانورما، ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما و هر شش نسخه پژو پارس. در طرف مقابل تار اتوماتیک کمترین میزان افزایش قیمت را داشته و ایرانخودرو از این به بعد این یکی را ۱۳ درصد گران‌تر می‌فروشد.

شاهین بین محصولات سایپا گران‌ترین خودرو است. قیمت شاهین طبق لیست جدید قیمت محصولات سایپا به ۳۶۰ میلیون تومان رسیده است. البته همانطور که مدیرعامل سایپا روز یکشنبه ۲۰ فروردین گفت، به این عدد چیزی نزدیک ۴۰ میلیون تومان به‌عنوان مالیات و عوارض اضافه می‌شود و قیمت نهایی به حول‌وحوش ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد. میزان رشد قیمت شاهین نسبت به قیمت قبلی، ۱۹ درصد برآورد می‌شود. بعد شاهین، کوییک اتوماتیک دومین محصول گرانقیمت کارخانه‌ای است، که ارزش آن با افزایش ۱۰ درصدی به ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است. کوییک S و ساینا S به‌ترتیب ۲۲۵ میلیون تومان و ۲۰۸ میلیون تومان در کارخانه فروخته می‌شوند و کوییک دنده‌ای که از الان صاحب لقب ارزان‌ترین خودرو داخلی است، ۱۶۶ میلیون تومان ناقابل فروخته می‌شود؛ تازه بدون احتساب مالیات و عوارض. بین محصولات سایپا، ساینا S و کوییک S که به‌ترتیب ۴۲ و ۴۱ درصد گران شدند، بیشترین افزایش قیمت را به‌ثبت رساندند و کمترین میزان رشد قیمت برای کوییک اتوماتیک اعمال شده است.

قیمت جدید خودروهای داخلی (بدون احتساب مالیات و عوارض)

محصول

قیمت قبلی

قیمت جدید

میزان افزایش

۲۰۷ دستی فرمان‌برقی

۱۸۷ میلیون تومان

۲۶۵ میلیون تومان

۴۲ درصد

۲۰۷ دستی پانوراما

۲۰۵ میلیون تومان

۲۸۸ میلیون تومان

۴۰.۴ درصد

۲۰۷ دستی

۱۸۱ میلیون تومان

۲۵۷ میلیون تومان

۲۴.۱ درصد

۲۰۷ اتوماتیک

۲۸۰ میلیون تومان

۳۴۸ میلیون تومان

۴۲ درصد

پارس TU۵

۱۵۰ میلیون تومان

۲۱۳ میلیون تومان

۴۲ درصد

پارس سفارشی ELX

۱۸۰ میلیون تومان

۲۵۵ میلیون تومان

۴۲ درصد

پارس LX سفارشی

۱۶۱ میلیون تومان

۲۲۸ میلیون تومان

۴۲ درصد

پارس سال

۱۴۴ میلیون تومان

۲۰۴ میلیون تومان

۴۲ درصد

پارس سال ELX با موتور XU۷P

۱۸۲ میلیون تومان

۲۵۹ میلیون تومان

۴۲ درصد

پارس سال با موتور XU۷P

۱۶۱ میلیون تومان

۲۲۹ میلیون تومان

۴۲ درصد

GLX دوگانه‌سوز

۱۲۷ میلیون تومان

۱۸۰ میلیون تومان

۴۲ درصد

دنا پلاس

۱۹۸ میلیون تومان

۲۸۱ میلیون تومان

۴۲ درصد

دنا توربوشارژ

۲۹۷ میلیون تومان

۳۹۰ میلیون تومان

۳۱.۶

دنا پلاس اتوماتیک

۳۴۸ میلیون تومان

۴۵۷ میلیون تومان

۳۱.۱

رانا پلاس

۱۸۶ میلیون تومان

۲۶۴ میلیون تومان

۴۲ درصد

رانا پلاس پانورما

۲۰۰ میلیون تومان

۲۸۴ میلیون تومان

۴۲ درصد

سورن

۲۴۰ میلیون تومان

۳۱۴ میلیون تومان

۳۰۷ درصد

سورن ELX

۲۱۱ میلیون تومان

۲۷۷ میلیون تومان

۳۰.۹ درصد

تارا دنده‌ای

۲۵۶ میلیون تومان

۳۲۶ میلیون تومان

۲۷.۲ درصد

تار اتوماتیک

۳۶۷ میلیون تومان

۴۱۶ میلیون تومان

۱۳.۳ درصد

۲۰۶ تیپ ۲

۱۳۰ میلیون تومان

۱۸۵ میلیون تومان

۴۲ درصد

۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما

۱۵۸ میلیون تومان

۲۲۴ میلیون تومان

۴۲ درصد

ساینا S

۱۴۶ میلیون تومان

۲۰۸ میلیون تومان

۴۲ درصد

کوییک

۱۴۵ میلیون تومان

۱۶۶ میلیون تومان

۱۵ درصد

کوییک S

۱۵۹ میلیون تومان

۲۲۵ میلیون تومان

۴۱ درصد

کوییک اتوماتیک

۲۵۰ میلیون تومان

۲۷۵ میلیون تومان

۱۰ درصد

شاهین

۳۰۳ میلیون تومان

۳۶۰ میلیون تومان

۱۹ درصد

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
کد خبر: 41236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      0 0
      دزدي در روز روشن از جيب مردمي كه جايي براي پناه بردن ندارند.
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      0 0
      چرا توهین و نسبت ناروا ؛کجای دنیا مدیرانی لایق و مدبری مث این ایران پیدا میشه
    • حسن عزیزی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      0 0
      اینا هر جوری دلشون میخواد قیمت میزارن زور ما به جایی نمیرسه