ابراهیم در شام؛کاخ دمشق پس از ۱۳ سال میزبان رئیس‌جمهوری ایران شد

تحلیل الجزیره: سوریه کانون رقابت بازیگران منطقه‌ای برای نفود سیاسی‌اقتصادی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد : ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در سفری دو روزه به سوریه رفت. سفری مهم پس از ۱۳ سال و در راستای تحکیم و ارتقای روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با سوریه پس از جنگ. سفر رئیسی به سوریه به عنوان یازدهمین سفر خارجی او به دعوت بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور صورت گرفته است. این سفر پیش از ظهر روز گذشته با بدرقه حجت‌الاسلام قمی، معاون بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، جمعی از اعضای کابینه و تعدادی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم، در فرودگاه تهران آغاز شد. رئیس‌جمهوری پس از ورود به دمشق ازسوی محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت. در ادامه مراسم استقبال رسمی رئیس‌جمهور سوریه از آیت‌الله رئیسی در مجموعه کاخ مردم دمشق برگزار شد و روسای جمهوری دو کشور در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

عکس: president.ir

روابط راهبردی تهران-دمشق

رئیسی پیش از ترک تهران با بیان اینکه امروز اثبات شده که مقاومت و آنچه جمهوری اسلامی بارها بر آن تاکید کرده یعنی ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان جواب داده است، افزود: امروز در منطقه برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ایران ستون مستحکمی به حساب می‌آید که همه می‌توانند به این ستون مستحکم اعتماد کنند و مواضع و جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر اصلی و موثر در تحولات منطقه محسوب می‌شود. وی تصریح کرد در این سفر برای تحکیم و ارتقای روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با سوریه رایزنی خواهیم داشت. رئیسی با اشاره به اینکه روابط ما با سوریه امروز یک روابط معمولی نیست، خاطرنشان کرد: روابط ایران و سوریه یک روابط کاملا راهبردی است.

ایران نقش بیشتری در سوریه ایفا کند

در سوریه نیز روسای جمهور ایران و سوریه در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور با تاکید بر اینکه روابط تهران و دمشق، حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است، تصریح کردند: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر بگذارد. رئیسی در این نشست خاطرنشان‌ کرد: دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور در ادامه گفت: امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملا اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگاه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، بحق و عادلانه بوده است.

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور موثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد. در این دیدار، روسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تامین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تاکید کردند. در ادامه این نشست ۱۴ سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه با حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، این اسناد در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل‌ونقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی و توسط وزرای خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد، نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آنها با امضا رسیده است. برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه نیز یکی دیگر از اسناد امضا شده بود. به گفته مهرداد بذرپاش، رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سوریه، تاسیس بانک و بیمه مشترک ایران و سوریه و اعزام سالانه ۵۰ هزار زائر به دمشق بخشی از سند همکاری تهران و دمشق است. به گزارش «ایرنا»، بذرپاش افزود: با تاسیس بانک و بیمه مشترک بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی انجام خواهد شد، اما تا زمان تاسیس بانک قرار است یک بانک عامل از طرف ایران ‌و سوریه عملیات تبادل مالی آسان را برای تسهیل اقدامات مالی برای تجار فراهم‌ کنند.

دیدار ۴ساعته رئیسی و اسد

همچنین محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری روز گذشته در توییتی از مذاکرات چهار ساعته راهبردی و اقتصادی رئیسی و اسد خبر داد. به گزارش «ایسنا»، جمشیدی در این توییت نوشت: دو رئیس‌جمهور ضمن ارزیابی و هماهنگی درباره محیط راهبردی منطقه به خصوص در فلسطین، به توافقات بسیار مهمی در راستای عمق دادن به همکاری‌های اقتصادی بلندمدت و سودبخش برای دو ملت دست یافتند.

برای تعامل با کشورها مشکلی نداریم

پیش از انجام این سفر، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین که نخستین گفت‌وگوی یک رئیس‌جمهور ایران پس از بیش از ۱۰ سال با یک رسانه عرب‌زبان محسوب می‌شود، درباره روابط ایران و سوریه و نیز سفر خود به این کشور گفت: روابط بین ایران و سوریه، کاملا راهبردی و استراتژیک است و این روابط همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. سفر بنده هم در راستای همین روابط راهبردی بین ایران و سوریه است و بر تحکیم روابط تاکید خواهیم کرد. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توافق ایران و عربستان در چین گفت: ایران و عربستان دو کشور مطرح در منطقه هستند، هر دو جایگاه سیاسی و اجتماعی و تاثیرگذاری مهمی در منطقه دارند و ارتباط دو کشور ایران و عربستان می‌تواند برای منطقه و حتی در سطح جهانی، ارتباط قابل توجهی باشد. رئیسی همچنین گفت: با هر کشوری که بخواهد با جمهوری اسلامی تعامل و همکاری داشته باشد، آماده همکاری هستیم و از این جهت برای تعامل با کشورهای مختلف چه در منطقه خودمان، چه خارج از این منطقه مشکلی نداریم. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در سطح نظامی به خودکفایی رسید و ما اکنون یکی از کشورهای مطرح در صنعت دفاعی هستیم.

برنامه‌های سفر و همراهان

آن‌طور که خبرگزاری رسمی سوریه نوشته است در این سفر دو روزه توافق‌نامه‌های همکاری متعددی در زمینه اقتصادی امضا و گفت‌وگوهای دوجانبه در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی انجام خواهد شد. حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایرانی و سوری، دیدار با ایرانیان مقیم و همچنین زیارت اماکن مقدسه از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سوریه است. همچنین پیش از این محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفته بود جشن پیروزی مقاومت، در سفر رئیسی به سوریه برگزار خواهد شد. رئیس‌جمهور را در این سفر دو روزه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که ریاست کمیسیون مشترک ایران و سوریه را بر عهده دارد، جواد اوجی وزیر نفت، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی همراهی می‌کنند.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 42180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha