به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چندین شرکت غذایی عربی در واکنش به اظهارات اسلام ستیزانه رییس جمهور فرانسه، محصولات فرانسوی را از فروشگاههایشان جمع آوری کردند. فرانسه از کشورهای خاورمیانه درخواست کرده است مانع از بایکوت کالاهای فرانسوی توسط شرکتهای این منطقه شوند.
وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیهای اعلام کرد: طی روزهای اخیر درخواستهایی برای بایکوت کالاهای فرانسوی به خصوص محصولات غذایی و همچنین تظاهرات علیه فرانسه بر سر انتشار کاریکاتورهایی از حضرت محمد (ص) مطرح شده است. این درخواستهای بایکوت که توسط گروهی اقلیت دنبال میشوند، بیپایه و اساس بوده و باید فوراً متوقف شوند.
اما رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه هم روز دوشنبه از مردم این کشور خواست خرید کالاهای فرانسوی را متوقف کنند. وی به جمع کسانی پیوست که خواستار بایکوت کالاهای فرانسوی شدهاند. در شهر کویت، یک فروشگاه پس از درخواست اتحادیه تعاونی که در آن عضویت داشت، تصمیم گرفت شارژ کالاهای فرانسوی را متوقف کند و محصولات آرایشی و بهداشتی اورال را از قفسههای فروش جمعآوری کرد.
در عربستان سعودی درخواستهایی برای بایکوت فروشگاه زنجیرهای کارفور در شبکههای اجتماعی ترند شده است.
هنوز ارزیابی تأثیر تجاری این درخواستهای بایکوت دشوار است. شرکتهای فرانسوی در بازارهای کشورهای بزرگ مسلمان فعالیت دارند و در ترکیه خودروهای فرانسوی در میان پرفروشترین خودروها هستند.
جئوفری رو دو بزیو، مدیر فدراسیون کارفرمایان فرانسوی در شبکه رادیویی RMC درباره درخواستهای اخیر برای بایکوت گفت: مطمئناً این اخبار بدی برای شرکتهای فرانسوی است که در این بازارها حضور دارند.
رویترز در گزارشی به بررسی شرکتها و صنایع فرانسوی پرداخته که در کشورهای مسلمان حضور قابلتوجهی دارند. البته فعلاً تأثیر این بایکوت در بازار کالاهای فرانسوی ارزیابی نشده است.
فرانسه یک صادرکننده بزرگ غله به شمار رفته و برخی از بازارهای بزرگ این کشور، کشورهای مسلمان هستند. طبق آمار وزارت کشاورزی فرانسه، الجزایر دهمین بازار بزرگ صادرات محصولات کشاورزی فرانسه است و در سال ۲۰۱۹ صادراتی به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو به این کشور انجام گرفت. مراکش که انتشار کاریکاتورهای موهن را محکوم کرده، هفدهمین بازار بزرگ صادرات محصولات کشاورزی فرانسه در سال میلادی گذشته بوده و ۷۰۰ میلیون یورو واردات از فرانسه داشته است.
سوپرمارکتها
یکی از اهداف بایکوتها در عربستان سعودی، فروشگاه زنجیرهای کارفور است. کارزار عدم خرید از این فروشگاه در شبکههای اجتماعی این کشور ترند شده است. کارفور در بسیاری از نقاط خاورمیانه و آفریقا نظیر پاکستان، لبنان، بحرین و مراکش حضور دارد.
انرژی
شرکت انرژی فرانسوی توتال در بسیاری از کشورهای مسلمان حضور دارد. در پاکستان، بنگلادش و ترکیه که شدیدترین اعتراضات علیه کاریکاتورهای موهن برگزار شده، توتال عمدتاً به فروش محصولات پتروشیمی و نفتی متمرکز بوده است. توتال در عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه خلیجفارس سرمایه گذریهایی در اکتشاف، تولید و در برخی موارد، پالایش داشته است.
مد و محصولات لوکس
در یکی از فروشگاههای شهر کویت که خبرنگار رویترز روز یکشنبه از آن بازدید کرده بود، محصولات آرایشی و بهداشتی تولید شرکت اورال از قفسههای فروش جمعآوری شده بودند. این فروشگاه یکی از ۷۰ فروشگاه تحت نظارت یک اتحادیه تعاونی بود که تصمیم گرفت فروش کالاهای فرانسوی را متوقف کند.
اما اورال و سایر بازیگران بخش مد فرانسه حضور محدودی در این منطقه دارند. آفریقا و خاورمیانه مجموعاً دو درصد از درآمدهای اورال را تشکیل میدهند. برای برندهای مد فرانسوی، خاورمیانه میزان فروش کوچکتری در مقایسه با آمریکا، آسیا یا اروپا دارد. برندهای بزرگ فرانسوی مانند لوییس ویتون یا چنل در خاورمیانه شامل عربستان سعودی و دوبی شعبه دارند اما مشتریان پولدار خاورمیانهای تمایل دارند کالاهای لوکس را در سفر خریداری کنند. شرکت LVMH که کریستین دیور را هم در مالکیت دارد، آمار درآمدهایش از خاورمیانه را فاش نکرده است.
دفاعی و هوافضا
فرانسه یکی از بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات است. شرکت تالس اسلحه، فناوری هوانوردی و سیستمهای حمل و نقل عمومی را به شماری از کشورهای بزرگ مسلمان می فروشد و مشتریانش شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ترکیه و قطر هستند. مصر و قطر از جمله کشورهایی هستند که برای خرید جت جنگی رافال از شرکت داسو سفارش داده اند.
نظر شما