تهاتر کالا دلار را از مجموع معاملات حذف می‌کند

دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: انجام تهاتر کالا خود به خود چرخش دلار را از مجموع معاملات کشور حذف خواهد کرد، بر همین اساس قطعا گره‌گشا خواهد بود.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جمعه شب درباره تهاتر کالا در پست اینستاگرامی خود نوشته است:« در جهت افزایش حجم تجارت خارجی کشور و بهره‌برداری بهتر از امکانات تولیدی داخل، در کنار روش‌های جاری، استفاده از روش تهاتر نفت با کالاهای اساسی و ضروری کشور نیز با محوریت وزارت نفت گسترش خواهد یافت.»

در همین رابطه بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در نشستی مشترک با وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی در روز پنج شنبه با اشاره به موافقت رئیس‌جمهوری با پیشنهاد وزارت نفت برای ایجاد پنجره‌ای واحد به ‌منظور واردات کالا از طریق صادرات نفت، اعلام کرد «از هفته آینده کار عملیاتی را آغاز می‌کنیم».

این روزها که صادرات نفت کشور با چالشی به نام تحریم دست در گریبان است و فروش آن به شدت رو به کاهش نهاده، تهاتر نفت در برابر کالایی که براساس نیاز مردم و کشورمطلوب به نظر می‌رسد، یک مزیت به حساب می‌آید. تهاتر در واقع به نوعی از معامله گفته می‌شود که در آن فرد در مقابل کالایی که به دیگری تحویل می‌دهد، یک کالای دیگر دریافت می‌کند. بدون شک ایران با این ‌راهکار، برنامه‌های تحریمی را می‌تواند تاحدودی بی‌اثر سازد.

هادی بیگی‌نژاد، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ایبِنا گفت: تهاتر کالا با توجه به شرایط موجود برای اداره اقصادی کشور کمک خوبی خواهد بود و می‌توان از آن استفاده‌های فراوانی برد و بخشی  از مشکلات را رفع کرد.  

وی علت کمک دانستن تهاتر کالا را چنین بیان کرد: زمانی که با چرخه دلار امورات می‌گذرانیم و در شرایط تحریم درصدد برمی‌آییم تا با دلار کار کنیم، طبیعی است موفقیتی هم به دست نخواهیم آورد، اما وقتی تهاتر کالا صورت ‌گیرد خود به خود این مطلب یعنی چرخش دلار حذف می‌شود، پس قطعا گره‌گشا خواهد بود.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با کالاهایی که باید در این تهاتر مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: بدون شک در نتیجه این کار باید پیش از هر چیز کالاهای اساسی مورد توجه قرار گیرد تا نیازهای مردم از این طریق برطرف شود.

این نماینده مجلس همچنین در ادامه اظهار داشت: انجام کار تهاتر کالا نباید با محدودیت کشورها صورت گیرد، شاید حتی با ۱۵۰ کشور دنیا بتوانیم آن را عملی سازیم. برای این کار دولت نباید حتما یک مکان خاص را مورد توجه قرار دهد. علاوه براین باید در نظر داشت افرادی که قرار است دست به این کار بزنند، حرفه‌ای هستند و به خوبی آگاهند چگونه از ظرفیت کشورهایی هم که حاضر نیستند با ما همکاری داشته باشند، بهره ببرند.

انتهای پیام/

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 4355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha