۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 43920
نیکبخت وزیر شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت محمد علی نیکبخت را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستور کار امروز؛ سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ صحن علنی مجلس قراردادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سید ابراهیم رییسی ، رییس جمهور هفته گذشته در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، مهندس محمد علی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

بنابر آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت که با حضور در جلسه رای اعتماد از وزیر پیشنهادی دفاع کند اما محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای کابینه در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی کشاورزی حضور پیدا کردند.

رییس‌جمهور که یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ برای تقدیم برنامه هفتم توسعه توسعه به مجلس رفته بود در پایان سخنان خود در دفاع از این برنامه، اشاره‌ای هم به معرفی نیکبخت کرده و درباره او گفته بود: معرفی نیکبخت بعد از بررسی‌های بسیاری بود که انجام دادم و به نتیجه رسیدم وی صلاحیت عملی و علمی دارد. او خاک جهاد را در شهرهای دور خورده است و توان اداره وزارت جهاد کشاورزی دارد و من او را شایسته این سمت می‌دانم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است. پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود که فروردین ۱۴۰۲ با توجه به ارزیابی‌های سال گذشته از سوی دولت برکنار و سیدمحمد آقامیری به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد.

در این جلسه ابتدا علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی گزارش خود را ارائه کرد و از موافقت این کمیسیون با محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه مطالب خود را ارائه دادند.

در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

«اظهارات مخالفان و موافقان»

هم اکنون | پخش زنده مراسم بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس + گزارش و لینک

عیسی‌زاده: برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی برای مواجهه با خشکسالی چیست؟

مهدی عیسی‌زاده نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی تاکید کرد: امروز در آبرسانی به مزارع با مشکل مواجه بوده و سوال بنده این است که برنامه شما برای مواجه با خشکسالی چیست.

وی گفت: ما امروز برای بزرگترین نهادی که در سفره مردم تاثیر می‌گذارد تصمیم گیری می‌کنیم. آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ سوال بنده این است که برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی در برنامه شما پیش بینی شده است؟

هم اکنون | پخش زنده مراسم بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس + گزارش و لینک

حمزه شلمزاری: «نیکبخت» مشکلات حوزه کشاورزی را به خوبی می‌داند

از سوی دیگر قدرت الله حمزه شلمزاری نماینده فارسان در مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت روستازاده است و مشکلات حوزه جهاد کشاورزی را به خوبی درک می کند.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی های ایشان این است که خودشان روستازاده هستند و از بدنه جهاد کشاورزی می باشد و مشکلات جهاد کشاورزی را می داند و به خوبی درک می کند.

هم اکنون | پخش زنده مراسم بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس + گزارش و لینک

ذاکر: وزیر پیشنهادی کشاورزی برنامه‌ای برای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار ندارد

اما سید سلمان ذاکرنماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های نیکبخت گفت که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موضوعی برای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار دیده نمی‌شود حال که در برنامه ششم و لایحه برنامه هفتم آمده است.

وی اظهار کرد: آقای نیکبخت در معرفی خود برون رفت و چالش‌ها را به عنوان شاخص مدیریتی خود عنوان کرده است سوال این است که چه برنامه‌ای برای تغییر گسترده کاربری اراضی دارد؟ این یک چالش است که راهکاری برای آن دیده نشده است.

هم اکنون | پخش زنده مراسم بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس + گزارش و لینک

بسطامی: «نیکبخت» مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی است

علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار بوده و به مسائل اجرایی کشور تسلط دارد.

وی گفت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار می‌باشد. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.

هم اکنون | پخش زنده مراسم بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس + گزارش و لینک

پاک فطرت: برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها چیست؟

علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف گفت که برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها و تقویت تعاونی روستایی چیست؟

وی اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تامین شود. سوال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟

هم اکنون | پخش زنده مراسم بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس + گزارش و لینک

ویس کرمی: «نیکبخت» با علوم نوین کشاورزی آشنایی ندارد

هم‌چنین مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت گفت: سمت وزارت با تحصیلات نیکبخت تناسب ندارد و عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان وزیر خلاق و تحول آفرین دچار تردید می کند.

وی بیان کرد: چرا دولت آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کُند کار می کند و گویا گاهی از روی ناچاری، در آخرین روزها افراد را معرفی می کند. کسی مثل آقای نیکبخت حداقل به مدت یک سال است که معاون وزیر بوده و سال هاست که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت هستند.

هم اکنون | پخش زنده مراسم بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس + گزارش و لینک

عسکری: «نیکبخت» کارشناسی تمام عیار در حوزه کشاورزی است

هم‌چنین محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در موافقت گفت که نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است.

وی گفت: کشاورزی محور توسعه است و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است و در کشور ما کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور است که ۴.۵ میلیون بهره بردار دارد و ۲۵ درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند.

«دفاع وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی»


نیکبخت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا خودکفا می‌شویم

در ادامه جلسه محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در تشریح برنامه‌هایش با بیان این‌که برای خودکفایی در بخش کشاورزی برنامه داریم، گفت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا خواهیم شد.

وی اظهار کرد: تلاش و جدیت در اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، رفع عوامل محدود کننده تولید پایدار با تاکید بر خودکفایی در محصولات اساسی و حفظ منابع پایدار از جمله جهت‌گیری‌های اصلی برنامه‌های من است. 

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد


سپس بعد از اتمام سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات نیکجبت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای دولت در صحن علنی خواست که مجلس را ترک کنند تا روند اخذ رای از نمایندگان آغاز شود و کارت‌های اعلام رای با سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع بین نمایندگان توزیع شد.

در نهایت نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی با ۱۹۸ رای موافق، ۴۰ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس با تصدی «نیکبخت» در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 43920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha