ترمز کاهش قیمت خودرو کشیده شد

دناپلاس دنده‌ای ساده که ۲۴ خردادماه ۵۹۵میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۶۰۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. بنابراین طی این مدت دناپلاس دنده‌ای ساده ۱۰میلیون تومان افزایش قیمت معادل ۳درصد را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بررسی بازار خودرو طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد بیشتر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین خودروهای بخش خصوصی با کاهش قیمت قابل‌توجهی مواجه بودند. «دنیای اقتصاد» برای بررسی وضعیت بازار در یک ماه گذشته، تغییرات قیمتی ۱۰ خودروی مختلف از جمله شش محصول داخلی و چهار خودروی مونتاژی را در ابتدا، میانه و انتهای خردادماه رصد کرده است که نشان می‌دهد این ۱۰ خودرو به طور میانگین در خردادماه ۱۴درصد کاهش قیمت را به خود دیده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، علل مختلفی را می‌توان برای کاهش قیمت خودرو در نظر گرفت. یکی از این دلایل موضوع واردات خودرو بود بطوریکه ورود محصولات نو و کارکرده در خردادماه شکل جدی‌تری نسبت به گذشته به خود گرفت. اما موثرترین عامل بر این موضوع را می‌توان نوسانات نرخ ارز دانست. طی هفته‌های گذشته که قیمت خودرو در بازار رو به کاهش بود، تحرکاتی در بازار ارز مشاهده می‌شد. به طور دقیق‌تر طی هفته‌های گذشته اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه در پشت پرده توافقاتی سیاسی در حال انجام است. نرخ ارز نیز متاثر از این اخبار رو به کاهش گذاشت. بازار خودرو نیز که همیشه تابعیت خود را از بازار ارز نشان داده، همراه با کاهش در نرخ ارز، با افت قیمت مواجه شد. علاوه بر این، مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه در ماه جاری بود که موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شد. اما بازار خودرو در هفته جاری با تغییراتی همراه بود، به‌طوری‌که روند نزولی قیمت‌ها توقف کرد و برخی از خودروها با افزایش قیمت روبه‌رو بودند.

از بین ۱۰ خودروی مورد بررسی در هفته گذشته قیمت هفت خودرو با رشد قیمت مواجه بوده و بهای سه خودرو بدون تغییر باقی مانده است. یک هفته گذشته آبستن اتفاقات خودرویی زیادی بود که هر یک به نوبه خود تاثیری بر قیمت خودرو برجای گذاشتند و در نهایت برآیند تاثیرات آنها منجر به رشد جزئی بهای خودرو در بازار شده است. همان‌طور که اشاره شد طی هفته‌های گذشته اخبار مربوط به احتمال توافق به کاهش نرخ ارز و به تبع آن کاهش قیمت خودرو انجامید، اما اکنون که دیگر زمزمه‌های مربوط به این توافقات متوقف شده کاهش قیمت خودرو نیز ترمز کرده و حتی کمی افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

علاوه بر این موضوع، طی یک هفته گذشته اتفاقات دیگری رخ داده است. برای مثال خبر ورود دوباره خودرو به بورس کالا و لغو آن را شاهد بودیم. پیش از این اعلام شده بود روز دوشنبه محصول یکی از خودروسازان خصوصی در بورس کالا به فروش خواهد رفت، اما بعد از آنکه شورای رقابت این اقدام را غیرقانونی خواند، نماد معاملاتی این خودرو از تابلوی بورس حذف شد. پس از آن این شرکت خصوصی در نامه‌ای به شورای رقابت از اقدام خود دفاع کرد، ولی سازمان بازرسی کل کشور نیز عرضه خودرو در بورس کالا را تخلف نامید. بنابراین طی هفته گذشته بلاتکلیفی زیادی بر بازار خودروهای مونتاژی حاکم بود، چراکه نحوه عرضه آن باز هم محل اختلاف نهادهای مختلف شده بود. علاوه بر این، بازار محصولات خودروسازان خصوصی دلیل دیگری نیز برای بلاتکلیفی دارد. با گذشت نزدیک به یک ماه از اعلام قیمت‌ خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، هنوز خودروسازان خصوصی زیر بار این قیمت‌ها نرفته‌اند.

بنابراین این بلاتکلیفی علاوه بر نحوه عرضه، در مورد قیمت خودروهای مونتاژی نیز وجود دارد که موجب افزایش قیمت این محصولات در بازار خودرو شده است. علاوه بر حواشی خودروهای مونتاژی، یک هفته گذشته بستر اتفاقاتی برای خودروهای داخلی نیز بود. برای مثال اولویت‌بندی مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو در این هفته اعلام شد. برخی از متقاضیان نیز از خرید خودرو از طریق این سامانه انصراف دادند که این موضوع بسیار مورد توجه سیاستگذاران بود؛ به طوری که آمار انصرافی‌ها در صورتی به طور مداوم از طرف متولی امر اعلام می‌شد که خبری از آمار کل شرکت‌کنندگان در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو منتشر نشد.

با این وجود با بسته شدن پرونده فروش دوم خودرو، قیمت‌ها در بازار نیز با کمی افزایش قیمت همراه بوده است. تصویب واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی اتفاق دیگری بود که طی هفته گذشته بر بازار خودروی کشور تاثیر گذشت. البته احتمالا این موضوع باید نقش سرعت‌گیر در افزایش قیمت را داشته باشد، چراکه این امید جان گرفته که افراد بتوانند با عملی شدن واردات خودروهای کارکرده خودروهایی با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر خریداری کنند.

افت‌وخیز بازار

همانطور که اشاره شد، «دنیای اقتصاد» برای بررسی وضعیت بازار خودرو، تغییرات قیمتی ۱۰ خودروی مختلف را مورد واکاوی قرار داده است. دناپلاس دنده‌ای ساده که ۲۴ خردادماه ۵۹۵میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۶۰۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. بنابراین طی این مدت دناپلاس دنده‌ای ساده ۱۰میلیون تومان افزایش قیمت معادل ۳درصد را تجربه کرده است. قیمت این خودرو در ابتدای خردادماه ۷۰۰میلیون تومان بود. پژو پارس سال محصول دیگر ایران‌خودرو است که مورد بررسی قرار می‌دهیم. این خودرو طی هفت روز گذشته با ۱۰میلیون تومان رشد قیمت از ۴۸۵میلیون تومان به ۴۹۵میلیون تومان رسید تا ۲درصد افزایش قیمت را ثبت کند. ابتدای ماه پژو پارس سال ۵۶۰میلیون تومان قیمت داشت.

خودروی پرطرفدار دیگر بازار، یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲، در بازه زمانی مورد بررسی تغییر قیمتی نداشته و روی ۴۷۵میلیون تومان ثابت مانده است. این خودرو اول خردادماه ۵۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک آخرین محصول ایران‌خودرو است که تغییرات قیمتی آن را بررسی می‌کنیم. بر این اساس این خودرو از ۲۴ خردادماه تا روز گذشته تغییر قیمت ۱۰‌میلیون تومانی را تجربه کرده و از ۷۰۰میلیون تومان به ۷۱۰میلیون تومان رسیده است. این خودرو نیز از ابتدای ماه کاهش قیمت قابل‌توجهی داشته است و از ۸۲۵میلیون تومان به ۷۱۰میلیون تومان رسیده است. از بین محصولات سایپا شاهین پنج‌میلیون تومان رشد قیمت داشته است. این خودرو که چهارشنبه هفته گذشته ۵۳۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، روز گذشته ۵۳۵میلیون تومان خرید و فروش شد. این محصول ابتدای ماه ۶۰۵میلیون تومان بها داشت. کوییک دنده‌ای R نیز رشد قیمت مشابهی را تجربه کرده و از ۳۳۰میلیون تومان به ۳۳۵میلیون تومان رسیده که ۵/ ۱درصد رشد قیمت داشته باشد. نرخ این خودرو ابتدای خرداد ۳۶۰میلیون تومان بود.

سری هم به خودروهای مونتاژی بزنیم. دیگنیتی پرایم بیشترین رشد قیمت را بین ۱۰ خودروی مورد بررسی «دنیای اقتصاد» به خود اختصاص داده است. این خودرو که هفته گذشته یک‌میلیارد و ۸۷۰میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته یک‌میلیارد و ۹۵۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که افزایشی معادل ۸۰میلیون تومان و ۲/ ۴درصد را ثبت کند. تغییرات قیمتی این خودرو در ماه خرداد نیز قابل‌توجه بود، به طوری که قیمت این محصول بهمن‌موتور در ابتدای این ماه دومیلیارد و ۴۷۰میلیون تومان بوده است. فیدلیتی هفت‌نفره محصول دیگر شرکت بهمن نیز که ۲۴ خرداد یک‌میلیارد و ۷۷۰میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته نیز به همین قیمت به فروش رفت تا بهای آن بدون تغییر باشد. جک S۳ اتوماتیک نیز خودروی دیگری است که قیمت آن طی هفته گذشته ثابت مانده است. این خودرو طی مدت‌زمان مذکور روی یک‌میلیارد و ۱۶۵میلیون تومان ثابت مانده است. MVM X۲۲ آخرین خودرویی است که مورد بررسی قرار می‌دهیم. این خودرو که چهارشنبه هفته گذشته ۷۸۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، دیروز ۷۹۰میلیون تومان خریدوفروش شد تا رشد قیمت ۱۰میلیون تومانی و ۲/ ۱درصدی را ثبت کند.

۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
کد خبر: 44001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha