نائب رئیس دبیر خزانه دار و مدیر روابط عمومی والیبال در آمریکا؛ عطایی وادی و اسماعیل نژاد در تهران / هیچ کس پاسخگو نیست

فدراسیون ایران به این سؤال پاسخ دهد که به جز حدود ٣٠ بازیکن لانگ لیست (لیست بلند بازیکنان درخواستی ایران برای لیگ ملت‌ها) چرا برای حداقل ۳۰ مدیر و همراه تیم از جمله مدیر روابط‌عمومی فدراسیون، نایب‌رئیس فدراسیون، دبیر فدراسیون و ده‌ها نفر دیگر به‌عنوان همراه، درخواست ویزا و سفر غیرضروری به آمریکا داده است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، روزنامه شرق نوشت: تیم ملی والیبال ایران به طور رسمی کارش را در هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال که در آناهایم آمریکا برگزار می‌شود، از سر گرفته است تا یکی از جنجالی‌ترین روزهای تاریخ این رشته را رقم بزند. این تیم در دو هفته قبلی با نمایشی ضعیف از هشت بازی با شش شکست و دو برد راهی آمریکا شده و درحالی‌که انتظار می‌رفت برای جبران مافات پا به هفته سوم بگذارند؛ ولی طبق ادعای مسئولان فدراسیون والیبال، نتایج این هفته قرار است فریز شود و تأثیری در رنکینگ نهایی والیبال ایران نخواهد داشت؛ موضوعی که خودبه‌خود پر از ابهام است؛ ولی ذیل شرایط مبهم دیگری قرار می‌گیرد.

ایران در حالی راهی آمریکا شده که پیش‌ازاین مسئولان فدراسیون به‌ویژه رئیس و دبیر این فدراسیون بارها تهدید کرده بودند اگر ویزای یک بازیکن ایران هم صادر نشود، از اعزام تیم به آمریکا جلوگیری می‌کنند. البته این تهدید پس از تبلیغ عجیب‌وغریب برای محمدرضا داورزنی انجام شد که مدعی شده بود با رایزنی‌های مکرر مشکلات بازیکنان تیم ملی والیبال ایران را حل کرده و همگی ویزای آمریکا را خواهند گرفت.

مانند همیشه که سفر به آمریکا برای مسئولان ورزش ایران جذابیت زیادی دارد، فدراسیون والیبال هم با معرفی افراد بسیار زیادی به ترکیه، که سایت تابناک تعدادشان را ۶۰ نفر توصیف کرده، برای گرفتن ویزای این کشور اقدام کرد. در روزهای نخست و در اعتراض به اینکه چرا باید این تعداد برای یک تورنمنت والیبال در آمریکا به سفارت این کشور در ترکیه معرفی شوند، توجیهات از راه رسیده و فدراسیون‌نشین‌ها عنوان کردند؛ از آنجا که احتمال می‌دهند ممکن است آمریکا کارشکنی کند و به تعدادی ویزا ندهد، در نتیجه علاج واقعه را از قبل از وقوع جسته و «محض احتیاط» افراد بیشتری معرفی شده‌اند تا برای روز اعزام مشکلی پیش نیاید. همان زمان هم ادعا شد که قرار نیست در روز نهایی، همه مسافر آمریکا شوند.

برخلاف وعده‌های فدراسیون محمدرضا داورزنی که ظاهرا سلطه‌اش بر مدیریت این فدراسیون تمامی ندارد، سفارت آمریکا در ترکیه به تعدادی از بازیکنان اصلی و کلیدی ایران برای سفر به آمریکا ویزا نداد. مجددا برخلاف ادعای همین رئیس که تهدید کرده بود تیم را دراین‌صورت به آمریکا نمی‌فرستد، تیم ملی والیبال و تعدادی از مسئولان فدراسیون که نتوانستند قید سفر جذاب به آمریکا را بزنند، راهی ینگه‌دنیا شدند تا در هفته سوم برابر رقبایی مثل فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا به میدان بروند. تا به اینجای کار هم ایراد چندانی وارد نیست؛ ولی شایعات درباره نفرات اعزامی به آمریکا حسابی خبرساز شده و این بار به نظر می‌رسد نهادهای نظارتی، باید وارد گود شوند و تحقیقات لازم را انجام دهند.

آن‌طورکه یکی، دو خبرگزاری و سایت رسانه‌ای عنوان کرده‌اند، فدراسیون والیبال ایران نه‌تن‌ها برای ۳۰ بازیکن، بلکه از قبل برای ۳۰ مدیر و همراه (!) هم درخواست ویزای آمریکا داده که تعداد زیادی از آن‌ها تیم ملی والیبال ایران را در سفر به آمریکا همراهی کرده‌اند. این سفر در شرایطی صورت گرفته که نتایج بازی‌های ایران در این هفته قرار نیست حساب شود و مشخص نیست همراهان پرشمار چرا و با هزینه کدام نهاد راهی سفر آمریکا شده‌اند. البته همچنان این شایعه هم آزاردهنده است که اگر از همان روز نخست، فدراسیون والیبال فهرست ۶۰ نفره و بلندبالایی را به سفارت آمریکا نمی‌داد، آیا باز هم تعدادی از بازیکنان اصلی تیم ملی ایران ریجکت می‌شدند؟

ابهامات فقط مربوط به همین موارد نمی‌شود؛ چون یکی، دو روز گذشته، سایت تابناک در خبری مهم اشاره کرده که علاوه بر تعدادی از مدیران، چندین شخص بحث‌برانگیز هم کاروان ایران را همراهی کرده‌اند. در بخشی از گزارش این سایت آمده است: «آمریکا با توجه به سابقه دو دوره گذشته لیگ ملت‌ها و همچنین سابقه ویزادادن به تیم ملی جوانان ایران، چرا این بار کارشکنی کرد؟ پاسخ به این پرسش مستلزم این است که فدراسیون ایران به این سؤال پاسخ دهد که به جز حدود ٣٠ بازیکن لانگ لیست (لیست بلند بازیکنان درخواستی ایران برای لیگ ملت‌ها) چرا برای حداقل ۳۰ مدیر و همراه تیم از جمله مدیر روابط‌عمومی فدراسیون، نایب‌رئیس فدراسیون، دبیر فدراسیون و ده‌ها نفر دیگر به‌عنوان همراه، درخواست ویزا و سفر غیرضروری به آمریکا داده است؟

و پرسش مهم‌تر اینکه چطور درباره وضعیت خدمت سربازی دو بازیکن اصلی تیم یعنی اسماعیل‌نژاد و صالحی اطلاعات نادرست به سفارت آمریکا در آنکارا ارائه داده است؟

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، در ویدئویی پنج‌دقیقه‌ای که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده، توضیح می‌دهد که با تمام کارشکنی‌های ایالات متحده، کاروان ایران با ٢٠ نفر سفرش به آمریکا را شروع کرده است؛ شریفی، جلوه، رمضانی، حاجی‌پور، سعادت، موسوی، کریمی، خانزاده، اسفندیار، افشین‌فر، مؤذن و حضرت‌پور ١٢ بازیکن کاروان ابتدایی ایران هستند که همراه طلوع‌کیان مربی تیم، محمدی سرپرست و همچنین دو مربی لهستانی تیم به لس‌آنجلس پرواز می‌کنند؛ اما آیا فدراسیون والیبال حاضر است اعلام کند چهار نفر دیگر مورد ادعای داورزنی در این پرواز چه کسانی هستند؟ با هزینه چه کسی و چرا به آمریکا می‌روند؟ به جز این چهار نفر برای چه کسانی ویزا صادر شده و آن‌ها هم به همراه تیم راهی لس‌آنجلس می‌شوند؟ کار این جماعت در حاشیه مسابقات هفته سوم، دقیقا چیست؟ این سیاهی‌لشکر چقدر اهمیت دارند که کل تیم ایران را دچار چالش کنند.

دو سال پیش فدراسیون والیبال ایران مانند سال قبل‌تر آن، فهرست بلندبالایی از درخواست‌کنندگان ویزا را به سفارت آمریکا در دوبی ارائه داد و بعد از گرفتن ویزا برای تمام درخواست‌کنندگان، کاروان تیم ملی با کل نفرات راهی شیکاگو شد.

با توجه به اینکه برخی از دریافت‌کنندگان ویزا در آن سال، خارج از کاروان تیم ملی و جداگانه به آمریکا ورود کرده بودند، مقامات آمریکایی خواستار توضیح امیر خوش‌خبر، سرپرست وقت تیم، برای ورود خارج از کاروان چندین نفر به خاک آمریکا شدند و تأسف‌بار است که بازیکنان تیم ملی را برای همین خبط چندین ساعت در فرودگاه نگه داشتند.

آمریکایی‌ها از دو سال پیش پیگیر همان پرونده ورود خارج از تیم و بدون ضابطه برخی از دریافت‌کنندگان ویزای همراه تیم والیبال به کشورشان بودند و اکنون با صدور ویزا برای ١۴ بازیکن و شش عضو کادر فنی، پیام روشنی به فدراسیون غیرشفاف والیبال ایران می‌دهند؛ همان پیامی که همه تیم‌های جهان می‌دانند؛ اینکه هر تیم ملی از ١۴ بازیکن و شش عضو کادر فنی تشکیل می‌شود و اگر به قوانین کشور مقصد بی‌اعتنایی شود، آن‌ها هم بهانه کارشکنی و آزار و اذیت را پیدا می‌کنند.

خصومت و کارشکنی سیاسی آمریکایی‌ها علیه ورزش ایران در حالت عادی هم بر کسی پوشیده نیست؛ اما با پروپاگاندا و اطلاعات غلطی که فدراسیون والیبال با بی‌گناه‌انگاشتن خود برای بازی با افکار عمومی و توجیه رفتار خارج از ضابطه و اخلاق ارائه می‌دهد، روند اطلاع‌رسانی و گزارش واقعیت‌ها، کند و پیچیده‌تر شده است».

این مطالب در شرایطی عنوان شده که همین روز گذشته خبرگزاری مهر هم با تأیید فهرست بلندبالای مسافران آمریکا از حضور غیرضروری تعدادی از ارکان فدراسیون والیبال در این سفر گلایه کرده است. «با وجود اینکه کاروان ایران در هفته سوم رقابت‌ها، بازیکنان اصلی و سرشناس خود مثل امین اسماعیل‌نژاد و محمدطاهر وادی را به دلیل صادرنشدن ویزا در ترکیب ندارد؛ اما فهرست مسافران آمریکا بلندبالاست و حتی احمدی‌نیا (روابط‌عمومی)، میلاد تقوی (دبیر) وحید مرادی (نایب‌رئیس) و مهدی اسلامی (خزانه‌دار) فدراسیون هم راهی آمریکا شدند تا از نزدیک بازی‌هایی ایران را تماشا کنند».

شاید عجیب‌ترین نکته دراین‌بین حضور دبیر فدراسیون در فهرست مسافران آمریکا باشد. او یکی از چهره‌هایی بود که مکررا در گفتگو با رسانه‌ها از این می‌گفت که به دلیل کارشکنی آمریکا نباید تیم را اعزام کرد؛ ولی جالب این است که طبق ادعای مهر، خودش هم راهی سفر آمریکا شده است.

به‌این‌ترتیب و با توجه به ابهامات گسترده‌ای که دراین‌بین وجود دارد، ابتدا باید فدراسیون والیبال که مدعی شفافیت است، فهرست اسامی و سمت افرادی را که به آمریکا فرستاده، منتشر کند. اگرچه آن‌ها ظاهرا خود را ملزم به انجام چنین کاری نمی‌دانند، واجب است تا نهادهای نظارتی هم به طور جدی به این پرونده ورود کنند تا زوایای پنهان این سفر، مسافران آمریکا و محل هزینه این سفر روشن شود. دست‌کم در این یک مورد باید استقلال نهادهای نظارتی حفظ شود تا شعار شفاف‌سازی به عمل‌گرایی برسد. البته انتشار نتیجه تحقیقات‌شان در این زمینه در رسانه‌ها هم امری اجتناب‌ناپذیر است.

۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 44509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha