پلن تهران و مسکو علیه واشنگتن

اقتصاد نیوز : یک مقام آمریکایی از تلاش و همصدایی تهران و مسکو برای خروج ایالات متحده از سوریه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد یک مقام ارشد ارتش آمریکا مدعی شد: ماه گذشته و از زمانی که پنتاگون جنگنده‌ها رادارگریز اف-۲۲ را در منطقه مستقر کرد، خلبان‌های روس موج پروازهای مسلحانه تهدیدآمیز بر فراز پایگاه‌های آمریکایی در سوریه را لغو کردند.

به ادعای این مقام آمریکایی حملات متحدان ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه از زمانی که دولت بایدن مجوز حملات هوایی در ماه مارس را صادر کرد، متوقف شده است.با این وجود، یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده روز جمعه این ادعا را مطرح کرد که نشانه هایی وجود دارد مبنی بر این که فرماندهان نظامی روسیه در سوریه بی سر و صدا با ایران هماهنگ شده اند تا به واسطه برنامه هایی بلندمدت ایالات متحده را برای خروج نیروهایش از منطقه تحت فشار قرار دهند.به ادعای المانیتور، این مقام مدعی است که میان ایران، روسیه و سوریه نوعی اجماع منافع وجود دارد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد: من شواهدی از برنامه ریزی در سطح عملیاتی بین رهبری سطح متوسط نیروی قدس که در سوریه ونیروهای روسی که در سوریه عملیات می کنند، در اختیار دارم.هنوز این ادعا توسط ایران یا روسیه تایید نشده است.آن هم در شرایطی که این مقام از بحث در مورد ماهیت شواهد خودداری کرد، اما زمانی که وبگاه المانیتور او را برای ارائه چزئیات تحت فشار قرار داد، ادعا کرد: این همکاری را به سان برنامه ریزی مشترک، تفاهم مشترک و اشتراک اطلاعات در سطوح میانی و بالاتر نظامیان روسیه و ایران توصیف کرد.

ادعای پنتاگون!

این مقام آمریکایی مدعی شد که ایالات متحده نیز از راهکار روسیه و ایران پیروی می کند.این مقام مسئول به حادثه ای اشاره کرد که طی آن خلبانان روسی سوخو-۳۵ سه پهپاد آمریکایی MQ-۹ را در حالی که برای حمله به یکی از رهبران ارشد داعش در شمال غرب سوریه آماده می شدند، هدف قرار دادند - هرچند این مقام مشخص نکرد که آیا این اقدام به هر نحوی با نیروهای ایرانی هماهنگ شده یا نه.مقام های پنتاگون مدعی اند که واکنش‌های اخیر آمریکا چرخه تشدید تنش ها را در حال حاضر متوقف کرده است.ژنرال داگلاس سیمز، مدیر ارشد عملیات ستاد مشترک ارتش آمریکا، اوایل این هفته به خبرنگاران گفت: ما پیش‌بینی نمی‌کنیم مشکلی وجود داشته باشد و سطحی از تشدید تنش در سوریه را تجربه کنیم.

photo_2023-07-15_19-05-10

نظامیان آمریکایی در موضع ضعف!

با این حال گزارش ها نشان می دهد که تقریباً ۹۰۰ نیروی آمریکایی باقیمانده در سوریه تقریبا چهار سال پس از عقب‌نشینی نسبی دونالد ترامپ از این کشور که موجب شد بخش قابل توجهی از شرق رود فرات در اختیار روس ها و نیروهای سوری قرار بگیرند، آسیب پذیر هستند.پیش از این، رودخانه به عنوان یک مرز شناخته شده بین ارتش های رقیب عمل می کرد.این مقام ارشد نظامی آمریکا روز جمعه مدعی شد که واگذاری قلمرو یا حریم هوایی بیشتر به نیروهای روسیه و ایران در سوریه رویکردی یر محتاطانه خواهد بود.زیرا به محض انجام این کار، آنها فقط به مکان بعدی می روند و به تلاش برای تحت فشار قرار دادن نظامیان آمریکایی ادامه خواهند داد.

russia-syria

کابوس واشنگتن محقق شد؟

المانیتور برای اولین بار در فوریه از نگرانی مقام های ارشد نظامی آمریکا درباره احتمال همکاری روسیه و ایران علیه حضور نیروهای کوچک آمریکایی در سوریه نوشت.ماه گذشته، واشنگتن پست سند افشا شده پنتاگون را منتشر کرد و مدعی شد که روسیه و ایران برای ایجاد یک مرکز عملیات مشترک جهت هماهنگ کردن تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن نیروهای آمریکایی در سوریه توافق کرده‌اند.

المانتیور مدعی است، ارتش روسیه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هر دو از دولت سوریه در جریان جنگ داخلی حمایت کردند با این همه دو طرف در ارتباط با مناطق نفوذ و دسترسی به پایگاه ها رقابت داشتند که این خود به مانع در برابر هماهنگی سطح بالا تبدیل شده بود.با این حال، پس از حمله روسیه به اوکراین، خلبانان رزمی روسی به طور فزاینده‌ای پروتکل‌های حریم هوایی توافق شده با فرماندهان آمریکایی در سوریه را با پرواز بر فراز پایگاه‌های آمریکایی نقض کردند. بی دلیل نبود که مارس گذشته، ژنرال مایکل کوریلا، در این باره به قانونگذاران کنگره هشدار داد.

این مقام آمریکایی مدعی است که که خط تلفنی که سال ۲۰۱۶ برای کاهش تنش بین طرف های آمریکایی و روسیه تعریف شد همچنان فعال است. او مدعی است که این خط فعال است و گاها بیش از هر زمان از آن استفاده می شود.با این حال، مقام های ارشد آمریکایی ارزیابی می‌کنند که نه فرماندهان روسی و نه فرماندهان ایرانی در سوریه نمی‌خواهند درگیر یک درگیری بزرگ با آمریکا شوند.

زنگ خطری که به صدا درآمد!

علیرغم امتناع روسیه از اعطای مجوز حریم هوایی برای چنین عملیاتی، هواپیماهای بدون سرنشین MQ-۹ آمریکایی به طور منظم از عوامل مظنون مرتبط با داعش و القاعده در شمال غرب سوریه تحت کنترل شورشیان جاسوسی می کنند. ماه مارس، یک هواپیمای سوخو-۲۷ روسی با یک پهپاد آمریکایی MQ-۹ بر فراز دریای سیاه در سواحل کریمه برخورد کرد، حادثه‌ای که مارک میلی، بعدها از آن به عنوان الگوی حمله عامدانه کرملین یاد کرد. وزارت دفاع روسیه وقوع این برخورد را تکذیب کرد و پس از آن به خلبانان شرکت کننده مدال تقدیر داد.

اخیرا نیز یک هواپیمای روسی برای رهگیری یک MQ-۹ آمریکایی بر فراز سوریه و در فاصله سه مایلی دریایی در برخوردی که این مقام مسئول آن را غیرحرفه‌ای خواند، حرکت کرد.ارتش روسیه هفته گذشته صراحتا اعلام کرد که رزمایش‌های ضد پهپادی و پدافند هوایی را بر فراز این کشور آغاز کرده است، اما مقام آمریکایی در این مورد تردید دارد و مدعی است هیچ رزمایشی که بتوانیم تشخیص دهیم وجود ندارد.این مقام گفت صبح جمعه، در جنوب سوریه، یک هواپیمای سرنشین دار آنتونوف An-۳۰ روسیه برای مدت طولانی بر فراز پادگان التنف جهت جمع آوری اطلاعات پرواز داشت. در همین راستا مقام آمریکایی در گفتگو با المانیتور مدعی شد که که نیروهای روسیه و ایران اطلاعاتی را درباره پایگاه‌های آمریکا در سوریه به اشتراک می‌گذارند، اما گفت که هیچ مدرکی دال بر نقش نظارتی روسیه در حمله پهپادی ماه مارس در حسکه و حمله هواپیمای بدون سرنشین قبلی به این منطقه در دسترس نیست.

۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 44908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha