آمریکا با ارسال بمب خوشه ای حقوق بشر را زیر پا گذاشته/ بحران اوکراین ناشی از بحث ادامه دار بر سر قدرت در شرق اروپاست/آمریکا نگران است نظام امنیتی اروپا از هم بپاشد

کارشناسی مسائل بین الملل گفت: اوضاع بحرانی جنگ اوکراین نشان می دهد خبری از صلح نیست، چرا که براساس شواهد موجود طرفین مورد نزاع یعنی امریکا و روسیه به دنبال مصالحه و کوتاه آمدن نیستند.آنچه امروز منجر به طولانی و فرسایشی شدن بحران اوکراین شده و علی رغم اینکه آمریکا همواره در برابر اذهان عمومی از حقوق بشر دفاع کرده اما با ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین حقوق بشر را زیر پا گذاشته را می توان به جنگ ادامه دار بین آمریکا و روسیه نسبت داد.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امیر علی ابوالفتح کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل آمریکا در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص واقعیت های پیدا و پنهان بحران اوکراین و آنچه در پشت پرده برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است گفت: در موضوع ارسال بمب های خوشه ای از سوی آمریکا به اوکراین و تاکید آقای بایدن بر این موضوع که ارسال بمب های خوشه ای تصمیم بسیار سختی بوده است باید گفت این قضایا را نمی توان فقط و فقط به موضوع همکاری های اقتصادی و فسادهای اقتصادی پشت پرده روابط پسر جوبایدن با دولت اوکراین هنگامی که آقای جوبایدن معاون رئیس جمهور وقت آمریکا بوده نسبت داد چرا که موضوع فراتر از این موارد است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: آنچه امروز منجر به طولانی و فرسایشی شدن بحران اوکراین شده و علی رغم اینکه آمریکا همواره در برابر اذهان عمومی از حقوق بشر دفاع کرده اما با ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین حقوق بشر را زیر پا گذاشته را می توان به جنگ ادامه دار بین آمریکا و روسیه نسبت داد که از جنگ جهانی دوم تا کنون ادامه یافته است.

امیر علی ابوالفتح کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: بحران امروز اوکراین ناشی از بحث ادامه دار بر سر قدرت در اروپا به طور مشخص در شرق اروپاست. امروز ایالات متحده نگران از دست رفتن ابتکار عملی است که در جریان جنگ جهانی دوم به خرج داد، یعنی از هم پاشیدن نظم امنیتی شکل داده شده در اروپا.

وی توضیح بیشتری داد و گفت: آمریکا نگران است چارچوب بندی نظام امنیتی اروپا از هم بپاشد و روسیه وارد عمل شود، البته روسیه نیز بر آن است تا این نظم را برهم زند تا در نظم جدیدی که شکل می دهد دغدغه های امنیتی خود را برطرف کند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی خاطر نشان کرد: این کشمکش سال ها به شکل خصومت یا همان جنگ سرد بین آمریکا و روسیه درجریان بوده است تا اینکه نهایتا جناح غربگرا در اوکراین توانست جریان روس گرا را تحت عنوان انقلاب یا کودتای میدان از صحنه حذف کند به این دلیل اوکراین در یک مقطع تاریخی خاص از روسیه دورشد و به سمت غرب حرکت کرد.

ابوالفتح در خصوص تاثیر اخبار مرتبط با عضویت اوکراین در ناتو بر روی شعله کشیدن جنگ سرد گفت: همزمان بحث عضویت اوکراین در ناتو جدی شد، در این هنگامه بود که پوتین دستور تصرف و انضمام کریمه را صادر کرد و بعد از آن نیز در سال 2022 شاهد کلید زدن جنگ بین روسیه و اوکراین بودیم چرا که روس ها معتقدند باید مانع پیشروی ناتو به سمت شرق شوند و لازم است از حضور ناتو در اوکراین جلوگیری کنند .

امیر علی ابوالفتح کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که در نهایت آمریکا و روسیه نتوانستند بر سر ترتیبات امنیتی شرق اروپا به توافق برسند. مساله مهم این است که امریکا، روس ها را متهم به زیاده خواهی می کنند که روس ها به دنبال تسلط بر اوکراین هستند اما از آن سو روس ها، آمریکایی ها را به خطر انداختن امنیت روسیه متهم می کنند.

امیر علی ابوالفتح با اشاره به این موضوع که به نظر نمی رسد به زودی شاهد صلح در اوکراین باشیم، گفت: اوضاع بحرانی جنگ اوکراین نشان می دهد خبری از صلح نیست، چرا که براساس شواهد موجود طرفین مورد نزاع یعنی امریکا و روسیه به دنبال مصالحه و کوتاه آمدن نیستند. مساله به قدری جدی است که حتی ورود دو کشور اتمی به جنگ مستقیم نمی تواند دور از نظر باشد.

۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 44954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha