مردم توان خرید خانه‌های کم متراژ را دارند؟ + جدول قیمت سوییت‌های تهران

هر چند که خبر ساخت خانه‌های ۲۵ متر با سوءاستفاده از عنوان ملی در این پروژه تکذیب شده اما واقعیت این است که قدرت خرید جمعیت قابل توجهی از مردم به خرید این واحدها می‌رسد و نه استانداردهای تعریف شده از متراژ.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هر چند ساخت خانه‌های ۲۵ متری ایده یک شرکت ساختمانی بوده که با سوء استفاده از عنوان «ملی» قصد داشت این پروژه را در قالب یک پروژه دولتی رونمایی و تلقی کند که به سرعت نهادهای متولی به این خبر کذب واکنش نشان دادند. اما واقعیت این است که درحال‌حاضر قدرت خرید برخی از اقشار که جمعیت آنها کم هم نیست به تامین این واحدها می‌رسد.

شهرداری به صراحت اعلام کرد که نه تنها به ساخت خانه‌های ۲۵ متری مجوز و پروانه ساخت نداده بلکه در آینده هم به این نوع پروژه‌ها مجوز نخواهد داد و به دنبال آن وزارت راه وشهرسازی با تکذیب این خبر اعلام کرد که این پروژه دولتی نیست و ساخت خانه‌های متراژ پایین در دستور کار دولت قرار ندارد چراکه زندگی در این متراژها با فرهنگ ایرانی تطابق ندارد و واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده در نهضت ملی مسکن، تماما از استانداردهای شهرسازی در حوزه سرانه مورد نیاز خانواده پیروی می‌کند.

درحال‌حاضر سرانه سکونت برای هر نفر ۱۷.۵ است و حداقل منزل مسکونی برای خانوار سه نفره ۵۴ متر است اما با جهش قیمت مسکن و عدم تطابق درآمد افراد با تورم مسکن و همچنین سختگیری‌ها در ارائه تسهیلات مسکن و سهم اندک تهسیلات در قیمت تمام شده خرید یک واحد مسکونی، مدت زمان انتظار برای خرید مسکن به یک قرن رسیده از این رو مردم به خرید خانه‌های کم متراژ رو آورده‌اند.

در حالی که امروز متوسط قیمت هر متر مربع خانه‌های تهران بیش از ۵۰ میلیون تومان است، حقوق کارگران ۸.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که با این شکاف بین اعداد، سن انتظار خانه‌دار شدن به بیش از یک قرن هم می‌رسد و زندگی واقعی مردم با استانداردها و فرهنگی که وزارت راه و شهرسازی از آن صحبت می‌کند، فاصله معناداری دارد.

در جدول زیر قیمت سوییت‌های کمتر از ۴۰ متر آمده است:

متراژ محدوده قیمت (تومان)
۳۸متر-کلنگی-بدون امکانات آزادی ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون
۳۷متر-۱۰ ساله-بدون امکانات استاد معین ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون
۳۷متر-۴ساله-آسانسور-انباری مجیدیه شمالی ۳میلیارد و ۴۰۰ میلیون
۳۱متر-۱۰ساله- انباری سبلان شمالی ۲ میلیارد تومان
۳۴متر-۵ ساله- پارکینگ -انباری اجاره دار ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون
۳۵متر-۱۵ ساله- انباری نازی آباد ۳ میلیارد و ۳ میلیون
۳۶متر-۲۰ساله-انباری هاشم آباد ۱میلیارد و ۶۰۰ میلیون
۳۰متر-۲۳ساله-انباری خاک سفید ۹۰۰ میلیون
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 47047
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      0 0
      اولا اینها خونه نیست دوما ۳ میلیارد کمه ؟!!! داغ دل مردم را تازه میکنید؟!!!