فولاد یک چهارم بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد/ نیاز به سرمایه گذاری ٧٠٠ همتی در فولاد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: فولاد یک چهارم بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد و بالای ٣٠ درصد سودآوری بازار سرمایه از محل صنعت فولاد و فلزات است. میلیون‌ها سهامدار با شرکت‌های فولادی و سهام عدالت در ارتباط هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مجید عشقی» دوشنبه در نخستین همایش تخصصی «تاب‌آوری در صنعت فولاد» با بیان اینکه صنعت فولاد جایگاه اساسی در بازار سرمایه دارد، افزود: بالاترین تقسیم سود را در بین شرکت های فولادی داشته ایم که این بزرگترین چالش است. به خاطر همین تقسیم سودها، در بازار سرمایه از نظر تامین سرمایه و حفظ سرمایه‌گذاری‌ها اولویت‌های جدی داریم.

وی بیان‌داشت: یکی از بحث ها در گفت‌وگوهایی بین سیاستگذاران و صنعتی‌ها این است که صنعت فولاد سود زیادی دارد و این امر برداشت اشتباه از صورت های مالی است.

عشقی ادامه‌داد: همچنین سوء برداشت از شرکت‌ها منجر شده است تا انرژی ارزان نداشته باشیم، اگر گفتمان ها انجام و گزارش های درست به سیاستگذار ارائه شود باعث اتخاذ تصمیم گیری ها درست خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: ما در بورس سعی کردیم با شفافیت‌، مسائل انرژی همه شرکت‌ها که حدود ٧٠٠ شرکت بودند را جمع بندی و ارائه کنیم و در طرح‌ها نیاز است تا بحث بهره وری انرژی مطرح و صرفه جویی انرژی انجام شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه باید ۶٠٠ تا ٧٠٠ همت (هزار میلیارد تومان) سرمایه گذاری در بزرگترین شرکت فولادی انجام شود، گفت: برای پوشش هزینه‌های استهلاک و حفظ تولید نیازمند سرمایه‌گذاری های جدید هستیم، این در حالی است که سرمایه گذاری های انجام شده مربوط به ١٠ تا ٣٠ سال قبل است.

وی ادامه‌داد: به خاطر تقسیم سود هر سال بخشی از سرمایه ها تحویل سهامدار می‌شود که قابل بازگشت نیست، باید منابع بسیار عظیمی از فروش و سود را در شرکت ها سرمایه گذاری کنیم.

عشقی اظهار داشت: در ٢ سال گذشته معافیت مالیات از محل سود انباشته باعث شد تا منابع به بازار سرمایه باز گردد، سال گذشته ٢٠٠ همت از محل سود انباشته داشته ایم که کافی نیست و باید شرکت‌ها از این ظرفیت قانونی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین همایشی برای صنعت فولاد و سایر صنایع بسیار اهمیت دارد، گفت: به خودمان می بالیم که چنین صنعت و شرکت هایی در کشورمان فعال هستند و با وجود همه دشمنی‌ها و موانع توسعه‌ای مجدانه در کشور کار می کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان‌داشت: یکی از دشمنی های بزرگی که در حال حاضر اتفاق افتاده و بدتر از حملات سایبری است، نا امیدی مردم از پیشرفت هاست.

وی تاکید کرد: باید گفتمان چالش‌های صنعتی و بورسی را داشته باشیم، این امر منجر می شود تا تصمیمات سیاست گذار دقیق تر باشد زیرا اهداف همه ما یکسان و در راستای توسعه شرکت ها و افزایش اشتغال است.

عشقی گفت: وقتی با بخش خصوصی صحبت می کنیم همه برای توسعه کشور، تولیدات با کیفیت و بحث صادرات تلاش می کنند، اما در طول مسیر اختلاف نظرهایی است که به خاطر نبود گفتمان است و باید بتوانیم به صورت دائم مسایل را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه چالش‌های صنعت فولاد مخصوص الان نیست، گفت: هر دولتی به فراخور شرایط در خصوص قیمت‌گذاری و ایجاد محدودیت ها برای شرکت ها تصمیم گیری می کند، در حالی که تصمیم‌ها برعکس تصمیمات سیاستگذار در جهت توسعه اقتصادی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در صنعت فولاد مسیر رو به جلو است، دهه ٨٠ را نمی توان با سال ٩٠ مقایسه کرد، ورود بخش خصوصی و بازار سرمایه به صنعت فولاد باعث اتفاق های خوب، رقابت ها و رشد چند برابری این صنعت شد.

وی با اشاره معافیت مالیات از محل سود انباشته، گفت: سال گذشته ٢٠٠ همت از محل سود انباشته داشته ایم که کافی نیست و باید شرکت ها از این ظرفیت قانونی استفاده کنند.
عشقی با بیان اینکه شرکت های بورسی نیاز به تامین سرمایه دارند گفت: نیازمند همکاری دولت و مجلس هستیم تا شرکت ها بتوانند سرمایه گذاری کنند همچنین نیاز است تا سرمایه گذاری از طریق شرکت های عام برای راه اندازی طرح های خاص صورت گیرد
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بورس کالا سعی کرده ایم نیاز داخل را با قیمت های مناسب تامین کنیم، فشار بر روی تامین بعضی از کالاها با قیمت گذاری دستوری باعث شده است که صادرات انجام نشود و توسط شرکت های غیر رسمی صورت گیرد.
وی عنوان کرد: قیمت گذاری دستوری به افزایش تقاضا منجر می شود، یکی از دغدغه های جدی ما جداسازی محصولات داخلی و صادرات است که این موضوع را پیگیری می کنیم پیدا کردن بازار به همین راحتی نیست نمی توان بلافاصله تغییر جهت داد.

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 47168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha