جان تازه نفت به اقتصاد؛رکورد ۲ ساله رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۲ ثبت شد

 آمارهای تازه منتشرشده بانک‌مرکزی از رشد اقتصادی بهار حاکی از آن است که در اولین فصل سال‌اقتصاد ایران ۲/ ۶‌درصد رشد را تجربه‌کرده است. آمارها نشان می‌دهد این رشد قابل‌توجه که در دوسال اخیر بالاترین رشد فصلی به‌شمار می‌رود، عمدتا از رشد سریع بخش نفت ناشی شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای‌اقتصاد : بهبود تولید و صادرات نفتی، جان تازه‌ای به اقتصاد بخشیده است. بر اساس آمار بانک مرکزی در فصل بهار۱۴۰۲ رشد اقتصادی به ۲/ ۶درصد رسید. این عدد بالاترین سطح رشد اقتصادی فصلی در دو سال اخیر به شمار می‌رود. جزئیات رشد اقتصادی فصل بهار سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بخش نفت، نقش مهمی در رشد اقتصاد ایران داشته است. به این ترتیب رشد اقتصادی بخش نفت در بهار۱۴۰۲ رقم ۴/ ۱۶درصدی را به ثبت رساند. این افزایش در بخش نفت با رشد قابل توجه در بخش صادرات کالا و خدمات همراه شده است. اظهارات روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت مبنی بر رسیدن تولید نفت به ۳/ ۳میلیون بشکه در روز و بازپس‌گیری جایگاه ایران در اوپک نیز با آمارهای رشد اقتصادی همخوانی دارد. گشایش‌های سیاسی اخیر و افزایش تولید و صادرات نفت خود را در آمارهای اقتصادی بهار منعکس کرده است. نکته قابل تامل اینجاست که با افزایش تولید و صادرات نفت، رشد مخارج مصرفی بخش دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بهار ۱۴۰۲ به مدار مثبت بازگشته‌اند.

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

آمارهای تازه منتشرشده بانک‌مرکزی از رشد اقتصادی بهار حاکی از آن است که در اولین فصل سال‌اقتصاد ایران ۲/ ۶‌درصد رشد را تجربه‌کرده است. آمارها نشان می‌دهد این رشد قابل‌توجه که در دوسال اخیر بالاترین رشد فصلی به‌شمار می‌رود، عمدتا از رشد سریع بخش نفت ناشی شده‌است.

بر همین اساس روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که رتبه تولید نفت ایران در اوپک به پیش از تحریم‌ها بازگشته و تولید نفت به ۳/ ۳‌میلیون بشکه در روز رسیده است. از سوی دیگر صادرات کالا و خدمات نیز با رشد قابل‌توجهی مواجه‌شده که به‌نظر می‌رسد بخش عمده آن به افزایش صادرات نفت بازمی‌گردد. نکته قابل‌توجه آمارهای منتشر شده، بازگشت تشکیل سرمایه ناخالص به محدوده مثبت است. به‌طور کلی می‌توان ادعا کرد که گشایش‌های سیاسی به‌وجود آمده و بازگشت نفت ایران به بازار موجب‌شده تا رشد اقتصادی فصل بهار رکورد دوساله را بشکند. آثار این افزایش درآمد نفتی را می‌‎توان در بازگشت رشد مخارج نهایی بخش دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به محدوده مثبت مشاهده کرد.

بانک‌مرکزی آمار رشد اقتصادی را به‌روز کرد. بر این اساس در اولین فصل از سال‌۱۴۰۲ اقتصاد ایران رشد ۲/ ۶‌درصدی را تجربه کرد. طبق این آمارها رشد اقتصادی بدون احتساب نفت در این دوره به ۲/ ۵‌درصد رسیده است. بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، اقتصاد ایران سه‌برابر مدت مشابه پارسال رشد اقتصادی داشته‌است. به این ترتیب عملکرد رشد اقتصادی با نفت و بدون‌نفت کشور در فصل اول سال‌۱۴۰۱ به ترتیب معادل ۹/ ۱ و ۷/ ۱‌درصد بوده‌است. باید توجه داشت که محاسبات انجام‌شده درخصوص نرخ رشد اقتصادی سه‌ماهه اول سال‌١٤٠٢ مقدماتی بوده و می‌تواند مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.

جزئیات آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که رشد تولید تمام چهار بخش عمده اقتصاد ایران در فصل اول سال‌۱۴۰۲ مثبت بوده‌است. براساس آمارهای منتشر شده، گروه خدمات در بهار ۱۴۰۲ رشدی ۲/ ۶‌درصدی را تجربه کرد. این درحالی است که بخش خدمات در بهار۱۴۰۲ معادل ۳/ ۲‌درصد رشد کرده‌بود. از طرفی، گروه صنایع و معادن که در بهار سال‌گذشته رشد صفردرصدی را به‌ثبت رسانده بود، در بهار سال‌جاری ۷/ ۳‌درصد رشد کرد. شاید مهم‌ترین بخش از رشد اقتصادی بهار را بتوان به بخش نفت مرتبط دانست. نتایج حاصل از محاسـبات مقدماتی در بخش نفت نشان‌دهنده آن اسـت که افزایش نرخ رشد ارزش‌افزوده این گروه طی دوره زمانی مذکور، ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت‌خام، افزایش تولید گاز طبیعی و همچنین افزایش تولید و صادرات میعانات گازی نسبت به دوره مشابه سال‌قبل بوده‌است. بر این اساس در بهار ۱۴۰۲، بخش نفت ۴/ ۱۶‌درصد رشد را به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که رشد اقتصادی بخش نفت در بهار سال‌گذشته تنها ۵/ ۳‌درصد به‌ثبت رسیده بود. در نهایت در بخش کشاورزی رشد اقتصادی تفاوت چندانی را به‌ثبت نرساند ‌و رشد اقتصادی از ۹/ ۱‌درصد در بهار ۱۴۰۱ به ۲/ ۲‌درصد در بهار سال‌جاری رسید.

گزارش جدید بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که از رشد ۲/ ۶‌درصدی بهار، بیشترین سهم به گروه خدمات تعلق دارد. بر این اساس ۶/ ۳واحددرصد از رشد ۲/ ۶‌درصدی متعلق به گروه خدمات است. از سوی دیگر، بخش نفت سهمی معادل ۵/ ۱واحددرصد از رشد بهار را دارد. گروه صنایع و معادن و بخش کشاورزی نیز روی هم یک‌درصد از رشد ۲/ ۶‌درصدی بهار را تشکیل داده‌اند. به این ترتیب گروه صنایع و معادن ۸/ ۰ واحددرصد و گروه کشاورزی ۲/ ۰ واحددرصد در رشد بهار سهم داشته‌اند.

بخش دیگری از گزارش تفصیلی بانک‌مرکزی به‌جزئیات رشد اقتصادی بهار از سمت مخارج اختصاص یافته‌است. بر این اساس، مخارج مصرف نهایی بخش‌خصوصی رشد ۲/ ۸‌درصد را در بهار ثبت کرد. این عدد برای مخارج مصرف نهایی بخش دولتی ۳/ ۵‌درصد به‌ثبت رسید. از سوی دیگر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بهار روی عدد ۲‌درصد ایستاد. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص متشکل از سه بخش ساختمان، ماشـین‌آلات و سایر است. نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سه بخش مذکور در سه‌ماهه اول سال‌١٤٠٢ نسبت به دوره مشابه سال‌قبل به ترتیب ۷/ ۱، ۹/ ۱ و ۷/ ۷‌درصد بوده‌است.

در نهایت در بخش صادرات کالا و خدمات شاهد رشد ۴/ ۹‌درصدی بوده‌ایم و این عدد در بخش واردات کالا و خدمات ۵/ ۵‌درصد ثبت شد. گشایش‌های سیاسی اخیر در اقتصاد ایران و افزایش سطح فروش نفت خود را در آمارهای رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ منعکس کرده‌است. رشد سریع بخش نفت در بهار سال‌جاری، خود گواه این ماجراست. از سوی دیگر می‌توان به‌وضوح دید که با رشد بخش نفت، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و مخارج مصرف نهایی بخش دولتی از محدوده منفی در بهار ۱۴۰۱ خارج‌شده و آمار مثبتی را در بهار ۱۴۰۲ ثبت کرده‌است. از سوی دیگر رشد قابل‌توجه صادرات کالا و خدمات بخش دیگری است که از افزایش تولید و صادرات بخش نفت متاثر شده‌است. به‌عبارت دیگر می‌توان مدعی شد که در بهار سال‌۱۴۰۲ بخش نفت، نقشی کلیدی در رشد اقتصاد ایران بازی کرده و به‌نوعی نقش خونی تازه درتن اقتصاد داشته‌است. آمارهای بانک‌مرکزی تایید می‌کنند که گشایش‌های سیاسی و افزایش تولید و صادرات نفت، جانی تازه به اقتصاد ایران بخشیده است.

در همین راستا، روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که رتبه ایران درمیان تولیدکنندگان نفت اوپک به قبل از تحریم‌ها بازگشته و تولید نفت به سطح ۳/ ۳‌میلیون بشکه در روز رسیده است. به گفته این مقام مسوول طی روزهای آتی این عدد به ۴/ ۳‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این مقام مسوول شرکت اعلام کرد که طی دو سال‌اخیر تولید نفت یک‌میلیون بشکه در روز افزایش یافته‌است. این آمارها در رشد اقتصادی بهار منعکس شده‌است.

۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 47286

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha