«ببر مازندران» به کمک «سینمای ایران» آمد!

«بچه زرنگ» تازه‌ترین انیمیشن بلند سینمای ایران است که ورودش به چرخه اکران عمومی تا به اینجا با استقبال ویژه مخاطبان کودک و نوجوان همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد یک فیلم کودک در جریان اکران سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ وارد کورس رقابت برای فتح گیشه شود. «بچه زرنگ» حالا چنین اتفاقی را رقم زده و در کمتر از یک هفته توانسته در کنار فیلم پرستاره «هتل» جایگاه دوم فروش هفتگی سینماها را از آن خود کند!

این انیمیشن سینمایی که در ادامه شکل‌گیری جریان تولید این دست آثار در یک دهه گذشته، به سرانجام رسیده، بار دیگر ثابت کرده است سینمای ایران ظرفیت بالایی برای تولید و عرضه این دست آثار با هدف جذب مخاطبان کودک و نوجوان به سینماها دارد.

در گزارش حاضر به معرفی بیشتر این انیمیشن سینمایی که این روزها در حال اکران در سینماهای سراسر کشور است، پرداخته‌ایم.

درباره قصه‌اش چه می‌دانیم؟

داستان انیمیشن «بچه زرنگ» مانند دو انیمیشن قبلی گروه «هنر پویا» داستانی دو وجهی است؛ قصه از یک سفر خانوادگی به جنگل ابر آغاز می‌شود و پسر کوچک خانواده که نامش محسن است و خود را یک ابرقهرمان می‌داند، با یک قلاده ببر آشنا می‌شود.

آشنایی با ببر مازندران که از گونه‌های منقرض‌شده است، زمینه‌ساز ورود کاراکتر اصلی فیلم به دنیای حیوانات و ماجراهای آن‌ها می‌شود اما از جایی به‌بعد این فیلم هم مانند «شاهزاده روم» و «فیلشاه» سراغ مضامین دینی می‌رود.

درباره خالقانش چه می‌دانیم؟

«هنر پویا» حالا یکی از برندهای شناخته‌شده در جریان انیمیشن‌سازی سینمایی در ایران است. نام شرکتی که کمتر از یک دهه قبل با رونمایی از انیمیشن «شاهزاده روم» برسر زبان‌ها افتاد و بعدها با «فیلشاه» ثابت کرد در جریان صنعتی شدن انیمیشن‌سازی در ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

از چهره‌های شاخص «هنر پویا» می‌توان به حامد جعفری و هادی محمدیان اشاره کرد. این دو در مقام تهیه‌کننده و کارگردان، دو پروژه اول این شرکت را در نیمه دهه ۹۰ به سرانجام رساندند و رکورد استقبال مخاطب از یک انیمیشن سینمایی در چرخه اکران عمومی را از آن خود کردند.

«بچه زرنگ» به‌عنوان محصول سوم هنر پویا را هم حامد جعفری تهیه کرده است و نام هادی محمدیان هم در ترکیب کارگردانانش دیده می‌شود اما این‌بار بهنود نکویی و محمدجواد جنتی هم در کارگردانی او را همراهی کرده‌اند.

یکی از ویژگی‌های مهم انیمیشن‌ها برای جذب مخاطب، استفاده از صداپیشگان حرفه‌ای است که در پروژه «بچه زرنگ» این مسئولیت را سعید شیخ‌زاده به‌عنوان یکی از چهره‌های جوان اما باسابقه دوبله برعهده داشته است. از مهمترین چهره‌هایی که به دعوت شیخ‌زاده با این پروژه همراه شده است می‌توان به هومن حاجی‌عبدالهی اشاره کرد. او به جای کاراکتر ببری در انیمیشن «بچه زرنگ» صحبت کرده و استفاده‌اش از لهجه مازندرانی برای این ببر، یادآور نقشی است که خود حاجی‌عبدالهی در سریال «پایتخت» ایفا می‌کرد و با دیالوگ «ناپلئونی رو بیارم!» حسابی به شهرت رسید.

درباره تولیدش چه می‌دانیم؟

یکی از مهمترین برگ‌برنده‌های انیمیشن «بچه زرنگ» تکنیک بالای آن در زمینه گرافیک و فضاسازی بصری است. البته فیلم از منظر داستانی و محتوایی نقطه ضعف‌هایی جدی دارد که در فرصت نقد و بررسی می‌توان به آن‌ها پرداخت اما واقعیت این است که تکنیک تولید این انیمیشن و کیفیت بالای تصاویر آن، بخشی از این نقصان‌های محتوایی را جبران کرده است.

کیفیت فنی فیلم باعث شد که رونمایی از آن در جشنواره فیلم فجر موردتوجه داوران قرار بگیرد. این انیمیشن سینمایی با راه‌یابی به بخش سودای سیمرغ و رقابت با فیلم‌های بلند داستانی توانست در شش بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود.

«بچه زرنگ» در بخش‌های بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامزد سیمرغ شد اما این جایزه را به‌عنوان بهترین انیمیشن دریافت کرد.

درباره اکرانش چه می‌دانیم؟

«بچه زرنگ» از پنجم مهرماه و در کنار «هتل» راهی چرخه اکران شدند و هر دو فیلم خیلی زود قدرت خود را برای جذب مخاطب به سالن‌های سینما به رخ کشاندند. درباره «هتل» البته این وضعیت قابل پیش‌بینی بود اما «بچه‌زرنگ» را از این منظر می‌توان پدیده اکران پاییزی معرفی کرد.

فیلم «بچه زرنگ» تا به اینجا توانسته است بالغ‌بر ۶۱ هزار مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند که این آمار برای بازه یک هفته‌ای اکران این فیلم کودک و نوجوان، بسیار قابل توجه است.

فروش فیلم تنها چند گام دیگر تا ۳ میلیاردی شدن فاصله دارد و اگر با همین وضعیت، استقبال از آن ادامه داشته باشد، دور از انتظار نیست که ظرفیت بیشتری در سانس‌بندی سینماها را از آن خود کند.

در حالی که تعداد سانس‌های هفتگی فیلم «فسیل» در این هفته به کمتر از ۲ هزار سانس کاهش پیدا کرده است، «بچه زرنگ» توانسته ۲ هزار و ۲۰۰ سانس اکران داشته باشد که این آمار نشان‌دهنده اقبال سینماداران به این فیلم کودک و نوجوان است.

درباره حاشیه‌هایش چه می‌دانیم؟

انیمیشن‌های سینمایی، به دلایل مختلف معمولا در سکوت خبری کلید می‌خورند و در فرآیند پیچیده تولید، به‌دلیل فضای به‌شدت رقابتی، سعی می‌کنند از ویترین رسانه‌ها فاصله بگیرند. شاید به همین دلیل هم خالقان انیمیشن‌های سینمایی کمتر تبدیل به چهره‌های رسانه‌ای می‌شوند و معمولا برای مخاطبان عام ناشناس هستند.

با این همه اما کنجکاوی درباره چهره‌های موفق این عرصه همچنان توجه‌ها را به سمت برخی نام‌های خاص جلب می‌کند. مانند هادی محمدیان که با وجود جوانی، بعد از توفیق دو پروژه «شاهزاده روم» و «فیلشاه» که با کارگردانی او به سرانجام رسید، تبدیل به یک چهره شاخص در جریان انیمیشن‌سازی ایران شد.

به همین دلیل زمانی که خبر رسید او با همراهی حامد جعفری که دو فیلم قبلی را تهیه کرده بود، فیلم سومی را کلید زده است، انتظارات از نتیجه آن بسیار بالا رفت. اخبار مربوط به «بچه زرنگ» در ابتدا با نام هادی محمدیان به‌عنوان کارگردان در رسانه‌ها منتشر شد اما در روزهای منتهی به جشنواره فجر ناگهان نام بهنود نکویی و محمد جواد جنتی به‌عنوان دو کارگردان این انیمیشن در اخبار رسمی درج شد.

هر چند حامد جعفری در مقام تهیه‌کننده همچنان پای کار بود فیلم هم به‌عنوان محصول «هنر پویا» معرفی می‌شد اما نام هادی محمدیان به دلیل اختلافاتی که هیچ گاه رسانه‌ای نشد، در مدتی کوتاه از فرآیند اطلاع‌رسانی فیلم حذف شد. در ادامه اما براساس توافقات صورت گرفته، فیلم با درج عنوان سه کارگردان بر پوستر و تیتراژ راهی جشنواره فجر شد و حالا هم با همین ترکیب عوامل به اکران عمومی رسیده است. حالا نام هادی محمدیان در میان بهنود نکویی و محمدجواد جنتی، به‌عنوان یکی از سه کارگردان اثر قرار گرفته است.

۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۳
کد خبر: 47683
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha