کمترین و بیشترین نرخ بیکاری مربوط به کدام استان‌ها است؟

طبق گزارش اخیر مرکز آمار از نرخ بیکاری تابستان، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان، به ترتیب بیشترین نرخ بیکاری و استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و زنجان کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ۱۴۰۲ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، دارای یافته‌های مهمی است.

جمعیت شاغلان ۱۵ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار نفر افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۰.۱ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند.

شاخص‌های عمده بازار کار و تغییرات آن نشان می‌دهد اشتغال جمعیت ۱۵ساله و بیشتر در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ افزایش حدود یک میلیونی را تجربه کرده است. تعداد مردان شاغل ۹ دهم درصد و زنان یک درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته‌ است.

نرخ بیکاری در این رده سنی و در همین برهه زمانی یک درصد کاهش داشته است. کاهش نرخ بیکاری در مردان یک درصد و زنان ۱.۸ درصد بوده است.

بیشترین کاهش نرخ بیکاری در رده سنی مربوط به جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال با ۲.۹ درصد است. اشتغال ناقص کاهش ۱.۳ درصدی را تجربه کرده است. اشتغال در بخش خدمات یک دهم درصد، در بخش صنعت ۲ دهم درصد و در بخش کشاورزی منفی سه‌دهم درصد بوده است.

بخش دیگری از این گزارش مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ساله و بیشتر است که در نقاط شهری کشور ۹ دهم درصد و در نقاط روستایی ۱.۳ درصد افزایش داشته است. بیکاری در این رده سنی در نقاط شهری هشت‌دهم درصد و در نقاط روستایی ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۰ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت با ۳۴ و کشاورزی با ۱۵.۵ درصد قرار دارند.

نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور در تابستان ۱۴۰۲ به ۴۱.۶ درصد رسیده که این عدد در تابستان گذشته ۴۱ درصد بوده است. بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی به ترتیب مربوط به استان‌های زنجان، اردبیل، مازندارن، همدان، آذربایجان غربی، قزوین، کردستان و گیلان است.

برآورد نقطه‌ای نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، لرستان، خوزستان، چهار محل و بختیاری، اردبیل، گلستان، بوشهر، اصفهان و گلستان به ترتیب بیشترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

کمترین و بیشترین نرخ بیکاری مربوط به کدام استان‌ها است؟

۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 48244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha