به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارتنیوز، شورای رقابت در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ قیمت اطلس و چهار محصول دیگر سایپا را اعلام کرد. طبق این مصوبه از سوی شورا حدود قیمتی ۳۴۴ میلیون تومان برای اطلس تصویب شد که قیمت خام این خودرو محسوب میشود.
هرچند همان موقع نیز ثبتنامکنندگان این خودرو در مرحله دوم سامانه یکپارچه، اعتراضات بسیاری در بحث قیمتگذاری این خودرو داشتند؛ اما روز گذشته شرکت سایپا قیمت نهایی اطلس G، فیسلیفت خودروی کوییک را ۴۰۶ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان اعلام کرد. بر این اساس، اختلاف قیمت این خودرو با انواع کوییک به شرح زیر است.
قیمت نهایی خودرو | اختلاف قیمت حدودی با اطلس (میلیون تومان) | |
کوییک S تیپ DA | ۲۸۱ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان | ۱۲۵ |
کوییک پلاس اتوماتیک | ۳۳۶ میلیون و ۸۱۷ هزار تومان | ۷۰ |
کوییک S با استاندارد ۸۵ گانه | ۲۸۷ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان | ۱۱۸ |
بنابراین ارزانترین نسخه از کوییک (S تیپ DA) حدود ۱۲۵ میلیون و گرانترین نسخه (کوییک پلاس اتوماتیک) حدود ۷۰ پایینتر از اطلس سایپا قابل خریداری است.
نسخه دندهاتومات کوییک، ارزانتر از اطلس دندهای!
اختلاف ۷۰ میلیون تومانی قیمت اطلس و کوییک G تا زمانی قابل درک و معقول است که هر دو خودرو، دنده دستی یا اتومات باشند؛ اما باید توجه کرد که خودروی کوییک پلاس در نسخه دنده اتوماتیک و اطلس در نسخه دنده دستی تعیین قیمت شده است. کما اینکه معمولاً نسخههای دنده دستی و اتومات محصولات داخلی، حدود ۱۰۰ میلیون تومان با یکدیگر اختلاف قیمتی دارند.
بنابراین باید در نظر داشت زمانی که نسخه دندهاتوماتیک این خودرو رونمایی شود، احتمالاً در محدوده ۵۰۰ میلیون تومان برای درب کارخانه قرار خواهد گرفت. مبنای این قیمتگذاری برای خودرویی که پلتفرم مشترکی با کوییک داشته و مشخصات فنی متفاوتی با آن ندارد، اندکی غیرمعقول است. از تنها تفاوتهای آشکار محصول جدید سایپا میتوان به تغییر چراغها و سپرهای جلو و عقب در بخش بیرون و داشبورد میانی در بخش داخل کابین اشاره کرد.
همچنین پیش از معرفی اطلس، بسیاری از کارشناسان خودرویی حدود قیمتی ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان را برای این خودرو پیشبینی میکردند که با اعلام قیمتهای فوق، عملاً محقق نشد.
معرفی اجمالی سایپا اطلس
همه تیپهای اطلس از همان پیشرانه M۱۵-GSI بهره میبرند که روی کوییک و ساینا نیز قابل مشاهده بود. این پیشرانه همان M۱۵ قدیمی است که ارتقاء یافته و با تکنولوژی آلایندگی یورو ۵، توانایی تولید ۹۰ اسببخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور را دارد. طبق اعلام سایپا، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۶.۹۳ لیتر بوده که عدد قابل قبولی برای یک خودروی ایرانی محسوب میشود.
طبق اعلام شرکت سازنده، خودروی جدید سایپا در دو نسخه پایه و فول تحویل مشتریان خواهد شد. نسخههای پایه که همان تیپ S و تیپ L بوده و نسخههای فول، تیپ G و E است.
اطلس S: نسخه پایه یا همان لوآپشن اطلس بوده که مجهز به گیربکس دستی و فرمان هیدرولیک است. در فهرستی که شرکت سایپا ارائه کرده، کنترل حرکت در سربالایی، سنسور دنده عقب، دیلایت، صندلی عقب تاشو و دستگیرههای آسان بازشو از جمله قابلیتهای این خودرو است.
اطلس L: نسخه پایه یا همان لوآپشن اطلس بوده که مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT و فرمان برقی است. فهرست آپشنهای این نسخه مشابه اطلس G بوده اما با این تفاوت که خبری از سانروف و سقف رنگی نیست.
اطلس G: نسخه فول آپشن دنده دستی این خودرو بوده که از فرمان هیدرولیک بهره میبرد. این نسخه علاوهبر آپشنهای تیپ S، دارای آپشنهایی همچون نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دنده عقب، آینههای تاشو برقی، تریم دورنگ، دکمههای کنترلی روی فرمان، روکش صندلیهای چرمی و سانروف است.
اطلس E: این نسخه فولترین مدل از محصول جدید سایپا محسوب میشود که دارای گیربکس اتوماتیک CVT و فرمان برقی است. علاوهبر همه آپشنهایی که در سه نسخه قبلی مشاهده کردیم، کروزکنترل، سنسور باران، رادار نقطه کور، ورود و استارت بدون کلید، صندلی برقی راننده به همراه گرمکن و سانروف نیز دارد.
بنابراین خودروی فعلی که توسط شورای رقابت و سایپا تعیین قیمت شد، نسخه G یا همان نسخه فول دنده دستی محسوب میشود.
نظر شما