به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما، درباره کلاس خالی از معلم در کشور، اظهار کرد: اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم. چهار هفته کلاسهای ما معلم واقعی خود را نداشتند اما در ادبیات آموزش و پرورش کلاس خالی با کمبود معلم دو حرف متفاوت است چراکه تمام نیروهای آموزش و پرورش معلم هستند. در جاهایی که معلم نداشتیم کارشناسان ادارات آموزش و پرورش و معاونین و مدیران کلاس را دنبال میکردند تا معلمان جدید ملحق شوند.
وی تاکید کرد: مطابق آمار ما، بعد از اعلام نتایج آزمون های استخدامی کلاس خالی از معلم در کشور نداریم و اگر جایی هست پیگیری میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش درپاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در خلال این برنامه خانواده ها با تماس با صداسما اعلام کردند که کلاس بچه هایشان معلم ندارد، گفت: واقعیت این است که من بالاخره باید به گزارش مدیران کل آموزش و پرورش و روسای آموزش و پرورش اعتماد کنم یا به تلفنهایی که بعضا میشود؟.
صحرایی یادآور شد: ما قریب به ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم، بر فرض اینکه آمار ارائه داده شده درست باشد و ۲۰ هزار کلاس درس ما در چهار هفته اول مهرماه معلم نداشته باشند هم تعداد این کلاس ها چند درصد کل کلاسهای ما می شود؟. با این حال معلم آن ۲۰ هزار کلاس درس هم تامین شد. این مواردی که میگویند کلاس درس خالی از معلم است را حتما ما پیگیری میکنیم. با این حال خانواده ها نیز می توانند با آموزش و پرورش شهر خود تماس بگیرند و این مساله را اعلام کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا افرادی که تماس میگیرند و میگویند کلاس درس فرزندانشان خالی است، خلاف واقع صحبت میکنند؟، بیان کرد: من گزارشی از مدیران کل آموزش و پرورش کشور درباره کلاس خالی از معلم ندارم. برخی جاها میگویند که برای مثال درس فلسفه و منطق ما هنوز معلم ندارد. در این شرایط گاهی معلمان دیگری باید دروس دو واحدی و یا چهار واحدی را تدریس کنند چراکه ما یک معلم را برای یک درس دو واحدی استخدام نمیکنیم. با این حال اما ضریب دادن به اینکه کلاس درسی در جایی از کشور خالی از معلم است، به نظر غیر معقول می آید.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که آیا این کسری معلم ناگهان ایجاد شده است؟. یادآور شد: کسری ما بیش از ۲۰۰ هزار معلم است. مساله خشکاندن ریشه این کمبود است. هرکسی در هر نقطهای از ایران که میگوید معلم ندارد را به ما اعلام کنید، پیگیری میکنیم.
صحرایی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بعضا خانواده ها مطرح می کنند کلاس درس فرزندشان معلم نداشته است و برای این کلاس یک معلم را از یک شهرستان با تجربه تدریس برای دو دانش آموز برای تدریس در کلاس درس با تراکم بیشتر به تهران آوردهاند، توضیح داد: این موارد قابل راستی آزمایی نیستند. معلمها، معلم اند؛ حال برای دو دانش آموز یا ۲۰ دانش آموز فرقی ندارد. این معلم منتقل شده است. یکی از راههای تامین کسری ما انتقال است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تصمیمات دولت های قبلی درباره نحوه جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم، تصریح کرد: وقتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رونمایی شد بنا بر این بود تمام نیاز وزارت آموزش و پرورش از خروجی دانشگاه فرهنگیان تامین شود. در سال اول تاسیس دانشگاه فرهنگیان نیز تقریبا ۲۲ هزار دانشجو گرفته شد و بنا بر این بود این جذب با خروجی آموزش و پرورش تراز شود. به طوری که رفته رفته ورودی دانشگاه فرهنگیان با خروجی وزارت آموزش و پرورش متناسب شده و تا ۳۵ هزار نفر ظرفیت افزایش یابد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سوی دیگر طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هرجایی که دانشگاه فرهنگیان نتواند دانشجو جذب کند، آموزش و پرورش میتواند از طریق برگزاری آزمون اقدام به استخدام نیرو کند، عنوان کرد: این اتفاق رخ نداد. آنچه باعث تاسف است این است که وقتی دانشگاه فرهنگیان چهار یا پنج ساله شد ورودی این دانشگاه زیر ۴۰۰۰ نفر شد. نگرانی آنقدر زیاد شد که رهبر انقلاب خودشان به دانشگاه فرهنگیان تشریف آوردند.
صحرایی درباره چرایی کاهش جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: اختلاف رویکردی وجود داشت، برخی به تامین معلم معتقد بودند اما ما به تربیت معلم معتقدایم. دوگانه تامین یا تربیت از منظر تعلیم و تربیت دوگانه مدیریتی است. معلم باید خودش تربیت شود تا بتواند تربیت کند. هنوز برخی فکر میکنند هرکسی فارغ التحصیل دانشگاه باشد میتواند معلم باشد، در حالی که اینطور نیست و عالم با معلم خیلی متفاوت است. سطح معلمی خیلی بالاتر از عالم بودن است. این ناترازی نیز ناشی از کم شدن تربیت معلم طی شش سال یعنی از سال ۹۲ تا سال ۹۷ است.
وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ همیشه جذب معلم ما از بازنشستگی ما کمتر بوده است و این درحالی است که علی القاعده باید جذب و بازنشستگی ما با یکدیگر تراز بلکه جذب ما بیشتر هم باشد، افزود: از سال ۹۴ تا ۱۴۰۲ جمعیت دانش آموزی کشور نزدیک سه میلیون نفر اضافه شده است. درواقع ما از اوج جمعیت دانش آموزی در دهه هشتاد که آمار دانش آموزان ما ۱۶ میلیون نفر بود، در دهه نود به جمعیت دانش آموزی ۱۱ میلیون نفری رسیدیم و الان دوباره رشد کردیم. این نشان میدهد ما باید معلم تربیت میکردیم و یا یا باید متناسب با مقدار بازنشستگی خود معلم جذب میکردیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با آغاز اجرای قانون رتبه بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، بسیاری از معلمان ماندند تا مشمول رتبه بندی بشوند، دو سال در رتبه بندی بمانند و بعد خارج شوند چراکه طبق قانون، حقوق بازنشستگان بر مبنای دو سال آخر حقوق آنها محاسبه میشود. از این رو اوج بازنشستگی معلمان مربوط به سال ۱۴۰۲ است. یک دفعه اول مهر با این مشکل مواجه شدیم که تعدادی از کلاسها بیمعلم ماندند.
صحرایی اشاره کرد: ما ۲۰۲ هزار معلم نیاز داشتیم و گفته بودیم ۷۵ هزار معلم با آزمون استخدامی و با دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس میشوند. ۵۰ هزار جذب داشتیم. مابقی معلمان چطور تامین میشدند؟. ۱۱ هزار معلم ما از طریق اشتغال معاونین و مدیران مدارس تامین شدند، ۶۰۰۰ سرباز معلم گرفته بودیم و باقی نیز از اشتغال مثبت معلمان و بازنشستگان به دست میآمد.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای به کارگیری بازنشستهها از سران قوا مجوز گرفت تا بتواند بازنشستگان آموزش و پرورش را ۲۴ ساعته به خدمت بگیرد، ادامه داد: اتفاقی که افتاد این بود که میزان بازنشستگی ما از میزان پیش بینی ما فراتر رفت. قانون نیز اجازه نمیداد ما بازنشسته را نگه داریم. مساله دو طرفه است؛ اگر بازنشسته بخواهد در دستگاه بماند و دستگاه هم بخواهد که بازنشسته بماند؛ این امر امکان پذیر میشود.
وزیر آموزش و پرورش درباره دیگر علل کمبود معلم در ابتدای مهر جاری اظهار کرد: البته اتفاقی نیز افتاد و ما تاخیری در اعلام نتایج آزمونها داشتیم. آزمون آموزگاری هشت اردیبهشت سال جاری برگزار شد که ۵۳۶ هزار نفر در آن آزمون شرکت کرده بودند. ابتکاری که امسال به خرج دادیم این بود که دامنه افرادی که میتوانستند معلم ابتدایی شوند را از بین فارغ التحصیلان ۱۴ رشته گرایش به ۷۰ رشته گرایش افزایش دادیم. در مرحله اول فقط ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر قبول شدند اما با تکمیل ظرفیت ۱۰ هزار نفر دیگر نیز قبول شدند. برگزاری آزمون های ما همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری شد و نمیتوانستیم آن زمان بار دیگری بر دوش سازمان سنجش بگذاریم. آزمون دبیری دیر برگزار شد و اینجا اشکالی به لحاظ هماهنگی وجود داشت که باید آن را پذیرفت.
وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال آینده، از حالا برنامهریزی می کنند، این را هم گفت که در آزمون دبیری ظرفیت جذب ۲۲ هزار نفر وجود داشت اما ۱۵ هزار نفر در این آزمون جذب شدند که موافقت برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دبیری نیز گرفته شده است.
صحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره تراکم کلاس های درس عنوان کرد: تراکم ۱۷ هزار و ۶۰۰ کلاس درس ما از تعداد کل ۶۰۰ هزار کلاس درس در کشور، بالای ۴۰ نفر است. تعداد مطلوب ما تراکم ۲۵ نفری است اما همواره ضریب دیده شدن آن کلاسهای ۴۰ نفره بیشتر از کلاسهای زیر ۳۰ نفر است. با این حال نزدیک ۲۵ هزار کلاس درس در کشور بین پنج تا ۱۰ دانش آموز دارند. ما ۵۰۵ مدرسه یک نفره و نزدیک ۱۰ هزار مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز داریم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در تهران مشکل شدید معلم داریم، درباره تعداد معلمان جذب شده در شهر تهران از طریق آزمون استخدامی خاطر نشان کرد: در شهر تهران ۶۵۰۰ معلم جدید استخدام کردیم. گذشته را نگاه کنیم. در کدام سال این تعداد استخدام را در شهر تهران داشتهایم. به مشهد ۷۰۰۰ معلم جدید دادیم. به تبریز ۲۶۰۰ معلم جدید که ۱۲۰۰ معلم آن از طریق دانشگاه فرهنگیان و باقی از طریق آزمون استخدامی جذب شده اند را دادهایم.
بنا بر اظهارات وی، در شش ماهه نخست امسال آموزش و پرورش ۴۳ هزار معلم استخدام کرده است که این رقم با جذب تعدادی معلم دیگر در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دبیری، به رقم ۵۰ هزار معلم می رسد.
صحرایی ادامه داد: از سوی دیگر ۲۵ هزار نیرو هم از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام کردیم. یعنی مجموعا ۷۵ هزار معلم استخدام کردیم. هیچ وزارتخانهای به جز وزارت بهداشت ۷۵ هزار نیرو ندارد. این یعنی این دولت تامین معلم باکیفیت که امانات مردم را خوب تربیت کند اولویت خود میداند. افرادی که از طریق آزمون استخدامی جذب شدهاند باید به اندازه یک سال و مشخصا بالغ بر ۶۰۰ ساعت دوره آموزشی ببینند. این نیروها همزمان با تدریس در مدرسه در روزهای پنجشنبه و جمعه دوره میبینند. برای جذب این معلمان بیش از ۷۰۰ کانون ارزیابی همزمان در کشور راه اندازی شدند تا افراد را ارزیابی کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر فضای دانشگاه فرهنگیان از سال تاسیس طبق برنامه توسعه پیدا میکرد باید امروز سالی ۴۰ هزار معلم ورودی و ۴۰ هزار خروجی میداشت، یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه بخش قابل توجهی از فضاهای آموزشی خود را به وزارت دیگری واگذار کردیم. ۲۰ اردیبهشت سال گذشته که من رئیس دانشگاه فرهنگیان شدم، این دانشگاه ۵۰ هزار دانشجو خارج از خوابگاه داشت. درحالی که طبق اساسنامه این دانشگاه، دانشجو باید در مکان دانشگاه باشد تا هویت معلمی او شکل گیرد. در طول این دو سال اخیر ۷۰۰ هزار متر مربع به فضای دانشگاه فرهنگیان اضافه شد و الان اهتمام دولت و مجلس در این است تا چنان فضای دانشگاه فرهنگیان را بالا ببرند تا بتواند نیاز اصلی آموزش و پرورش را تامین کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت اعتراضات نسبت به رتبه بندی معلمان تصریح کرد: رتبه بندی معلمان مطالبه بیش از یک دهه بر زمین ماندهای بود که این دولت علیرغم تنگناها آن را اجرا کرد. آنقدر کار سنگین بود که برخی جرات نمیکردند به آن نزدیک شوند اما ما آن را اجرا کردیم. در اجرا اشکالاتی از نظر معلمان وجود داشت. همکاران به رتبهها اعتراض کردند و ما با آغوش باز اعتراضات را بررسی کردیم.
صحرایی تاکید کرد: آنچه وارد بود اعمال کردیم و رتبهها را اصلاح کردیم. در پایان آبان ماه وارد فاز جدید رتبه بندی یعنی مرحله ارتقا خواهیم شد. با کمک همکاران در حال اصلاح آیین نامه آن هستیم. آیین نامه جدید مقتضیات جامعه معلمی را بیشتر میبیند اما برخی ویژگیهای آیین نامه قبلی متناسب با شرایط معلمان دیده نشده بود. تمام اعتراضات بررسی شده و آنهایی که اعتراضشان وارد بوده است اصلاح احکام شده اند. اگر اعتراضی وارد نبوده نیز به افراد اعلام شده است. اکنون نیز آیین نامه مرحله جدید رتبه بندی در حال آماده سازی است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره حذف محتواهای زائد از کتب درسی نیز توضیح داد: چاپ و تغییر محتوای درسی فرآیندی زمان بر است. چاپ کتب درسی مهر ۱۴۰۳ حدودا دو ماه قبل آغاز شده است و ۱۳ ماه فرآیند آن طول میکشد. ما کتب درسی را خودمان چاپ میکنیم تا با قیمت پایین به دست مردم برسد. ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ کردیم که ۷۰ درصد کاغذ آن را با یارانه بالای ۸۰ درصد به مردم رساندیم. حذف مطالب زائد مقدمه تدوین چارچوب کتب درسی جدید است. باید چارچوب این امر تعیین شود.
وی از نهایی شدن تدوین چارچوب کتب درسی به منظور حذف مطالب زائد از کتب درسی خبر داد و گفت: بعد از گذشت ۱۱ سال از تدوین سند تحول بنیادین، چارچوب کتب درسی در مرحله اعتبار یابی نهایی است که اگر این چارچوب درآید تدوین کتب جدید با سرعت آغاز میشود. ۵۴ کتاب ما امسال تغییر داشت اما آن تغییر سراسری که برنامه ملی ما را تغیر میدهد به مراحل پایانی رسیده است.
به گفته وزیر آموش و پرورش امسال ۱۰۰ هزار دانشآموز به هنرستانهای فنی و حرفهای اضافه شدند و در برنامه توسعه هفتم پیشبینی شده است ۴۵ تا ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه اول به سمت هنرستانها و مراکز فنی و حرفه ای سوق داده شوند.
صحرایی همچنین با اشاره به تصویب برگزاری آزمون پایشی ملی در پایان هر دوره سه ساله آموزشی در برنامه هفتم توسعه، افزود: این آزمون تاثیری در رفتن دانشآموز به پایه بعدی ندارد بلکه فقط میخواهیم بفهمیم نظام آموزشی کشور چه کرده است. امروز دادهای ملی از وضعیت آموزشی کشور در پایه دوازدهم داریم که هیچ گاه در تاریخ آموزش و پرورش نداشتیم. این دادهها به ما میگوید کدام شهر، در چه نقطهای، در چه درسی و کدام معلمان چه وضعیتی دارند.
وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه درج کردیم که بچهها حداقل سالی یک اردو و در صورت امکان سالی دو اردو بروند، اظهار کرد: امسال تعداد پایگاههای اوقات فراغت نسبت به سال قبل دو برابر رشد داشت. ۴۶ هزار و ۳۵۰ پایگاه برای اوقات فراغت دانش آموزان داشتیم. طرح نماد یا همان نظام مقابله با آسیبهای اجتماعی دانشآموزان متوسطه اول و دوم را با تاکید بر بچههای متوسطه اول اجرا کردیم. دانشآموزان سراسر کشور در یک فرآیند غربالگری قرار گرفتند. پیشتر تعداد ۳۲ مراکز مشاوره داشتیم اما الان تعداد مراکز مشاوره ما به ۶۶۸ مرکز مشاوره دانشآموزی رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه با کمبود مربی ورزش همانند مربی پرورشی مواجه ایم، اعلام کرد: امسال قرار است حدود ۲۰ هزار مربی چند مهارتی که ترکیبی از مربی پرورشی و تربیت بدنی است را جذب کنیم و این موضوعی است که در دستور کار داریم.
باید تنوع مدارس دولتی کم شود
صحرایی با تاکید بر اینکه باید تنوع مدارس دولتی کم شود، گفت: عمیقا معتقدم باید تنوع مدارس تاجای ممکن از بین رود و مدارس دولتی و یا غیردولتی باشند، البته مدارس سمپاد جای خودش را دارد. اسانامه سمپاد در دولت یازدهم از بین رفت و در دولت دوازدهم برگشت اما در دولت سیزدهم ساختار آن مستحکم شد.
وی درباره راهی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال شرایط آزمون سمپاد و الزام دانش آموزان سمپادی پایه نهم به شرکت در آزمون سمپاد برای ادامه تحصیل در پایه دهم سمپاد، توضیح داد: اختلاف نظر گاهی بین دوایر مختلف ایجاد میشود. توقع ما این است که به دستگاه تعلیم و تربیت اعتماد کنند و بگذارند ما کارمان را بر مبنای نگاه تعلیم و تربیتی درست انجام دهیم.
وزیر آموش و پرورش تاکید کرد: در آیین نامه سمپاد که مصوبه هیات امنا سمپاد است و حکم قانون برای خود سمپاد دارد، آمده است که دانشآموزان پایه ششم در آزمون سراسری سمپاد شرکت میکنند و اگر پذیرفته شوند تا پایان پایه دوازدهم تحت شروطی که در آیین نامه آمده است؛ میتوانند ادامه تحصیل دهند. دانش آموزان سمپادی درواقع جمعیت یک تا سه درصدی دانش آموزان تیز هوش کشور هستند که شرایط، نوع نیاز و تقاضا آنها برای یادگیری و حجم اشتهای آنها برای یادگیری متفاوت است.
صحرایی بیان کرد: رای صادر شده دیوان عدالت اداری میگوید شما دانش آموزان سمپادی را در پایان پایه نهم تخلیه کنید، یعنی همه را بریزید بیرون تا دوباره از نو امتحان بگیرید. این برنامه تربیتی شش ساله ما را بهم میزند. ما در پایان سال سوم متوسطه اول یعنی کلاس نهم، یک امتحان تکمیل ظرفیت میگیریم تا افراد وارد سمپاد شوند و فردی که نتواند طبق آییین نامه سمپاد ادامه تحصیل دهد به طور طبیعی از سمپاد خارج میشود.
وی تصریح کرد: خواسته من از رئیس فرهیخته قوه قضائیه این است که ایشان به این مساله ورود کنند. خانوادهها از ما این توقع را دارند. ما تقاضای اعمال ماده ۹۱ کردیم و رای مجددا به دیوان رفت اما اعضا دیوان بر رای قبلی خود را تایید کردند. آنها نیز نگرانیهایی مبتنی بر اصول قانون اساسی دارند. من دوباره تقاضا دادم. والدین نیز تجمعی کردند و از ما خواستند که از بچهها حمایت کنیم. اینها سرمایه این کشور هستند و با این اقدام این فرآیند شش ساله تربیتی بهم میخورد. البته خود رئیس دیوان راهنمایی کردند که در حال دنبال این راهنمایی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا این رای یدوان عدالت اداری عطف به ما سبق می شود و شامل حال دانش آموزان سمپادی که هم اکنون در پایه نهم درس میخوانند نیز میشود؟ توضیح داد: معاونت امور حقوقی وزارتخانه پیگیری این را سپردهام که آیا این رای اشاره به قبل هم دارد یا خیر. ظاهرا ساکت است و میتوان اینطور تعامل کرد و به این صورت تفسیر کرد که شامل حال دانشآموزان جدیدالورود به سمپاد میشود. خواهشم این است که در این فرآیند نفع عمومی کشور را در نظر بگیریم.
صحرایی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه مدارس غیر دولتی تقریبا ۲ میلیون و ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار دانش آموز دارند، اظهار کرد: برخی مناطق برخوردار هستند و در آن مناطق این مدارس بیشتر وجود دارند. مثلا منطقه سه تهران یکی از مناطقی است که بیشترین تعداد مدارس غیر دولتی در این منطقه بیشتر از مناطق دیگر است. مهم این است که دولت به دنبال چه هست. اولین اقدام برای تقویت مدارس دولتی مصوبه ضریب تاثیر قطعی امتحانات نهایی داوطلبان بود. نتایج مشخص است که سهم تعداد دانش آموزان مدارس غیر دولتی در بین نفرات برتر کنکور، بیشتر از سهم کلی آنها از دانش آموزان کشور نیست. بنابراین تفاوت معنا داری وجود ندارد. یعنی اگر ۱۴ درصد کل دانش آموزان ما در مدارس غیر دولتی درس میخوانند؛ سهم این دانش آموزان از رتبه برتر کنکور نیز حوالی همان ۱۴ درصد است. از سوی دیگر سهم بچههای دولتی از صندلی دانشگاهها به ویژه صندلیهای برتر چندان متفاوت نیست.
به گفته وی، وزارت آموزش و پرورش در طول دو سال اخیر ۵۸۰۶ مدرسه ساخته است که این آمار به معنای ساخت روزی ۸ مدرسه در کشور است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس غیر دولتی در نقاطی که تراکم کلاسها بالای ۴۰ نفر است به کمک آموزش و پرورش میآید، تصریح کرد: تعداد مدارس غیر دولتی مجوز گرفته در این دولت غیرقابل مقایسه با دولتهای قبل است. ما هیچ اشتهایی به دادن مجوز مدرسه غیر دولتی نداریم. گرچه جاهایی لازم است و برای ما سودمند است اما ابتدا استانداردها را احراز میکنیم و سپس مجوز میدهیم. در برخورد با تخلفات این مدارس نیز قاطعانه مسامحه نمیکنیم. در این دو سال برای بیش از هزار مدرسه حکم تعلیقف تعطیل و عزل مدیر داشتیم.
صحرایی همچنین درباره چرایی روی آوردن برخی والدین برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس غیر دولتی افزود: مدارس غیر دولتی در شهرهای بزرگ مقتضایاتی دارند که برخی والدین گرچه مدرسه دولتی باکیفیت در کنارشان هست اما ترجیح میدهند فرزند خود را در مدرسه غیر دولتی ثبت نام کنند. یکی از این موارد آن است که مدرسه غیر دولتی میتواند بچه را تا ساعت ۴ نگهداری کنند. از سوی دیگر خانوادهها توقع امکانات بیشتری دارند که در مدرسه غیر دولتی این امکانات فراهم میشود و خانوادهها هزینه آن را پرداخت میکنند. معتقدم باید ظرفیت مدرسه دولتی را به حدی بالا ببریم که دوگانه «امسال فرزندم را در کدام مدرسه ثبت نام کنم؟» به دغدغه والدین تبدیل نشود، اما گاهی اگر در شهرهای بزرگ ما بهترین مدرسه را هم کنار خانواده ها بگذاریم، باز هم ترجیح میدهند بچه را در نزدیکی محل کار خود در مدرسه دیگر ثبت نام کنند. امسال ایجاد رابطه بین مدارس غیر دولتی و دولتی و ایجاد یک پیوند بین این دو مدرسه را به روند تبدیل می کنیم.
نظر شما