توزیع ماهانه ۲۰ هزار تن شکر برای تثبیت قیمت/سهمیه‌بندی شکر شایعه‌ است

واردات ۴۰ درصدی شکر درحال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز کشور به شکر از طریق واردات تأمین می‌شود، اما مشکلات در نظام توزیع و ورود دلالان، این بازار را دراختیار آنها قرار داده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قیمت شکر در مقطعی با افزایش روبه‌رو شد به‌طوری‌که در بازار با قیمت بیش از ۴۰ هزار تومان نیز به فروش رسید اما با توزیع این محصول به‌یک‌باره قیمت شکر شکسته شد و از محدوده هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان کاهش یافته است. اگرچه توزیع بالای شکر در بازار باعث شده است این نرخ در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا میادین میوه و تره‌بار پایین‌تر از نرخ مصوب ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی هم به فروش برسد. با شروع فصل تولید شکر از مهرماه در داخل کشور و عرضه شکر توسط کارخانجات داخلی به بازار به همراه برنامه‌ریزی‌های صورت‌پذیرفته برای واردات و تأمین پایدار شکر، انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده بازار شکر شرایط باثباتی را در پیش بگیرد.
توزیع شکر با قیمت مصوب و ذخیره محصول به میزان کافی در انبارها باعث تنظیم بازار و اشباع آن شده است به‌طوری‌که طبق گفته رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، بنکداران شکر را به ‌قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان در اختیار خرده‌فروشان و سوپرمارکت‌ها قرار می‌دهند تا به‌قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان (به‌صورت فله) در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد که این نرخ در بازار تثبیت شده است و حتی پایین‌تر از نرخ مصوب نیز به فروش می‌رسد.

عرضه ماهانه ۲۰ هزار تن شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی
در شرایط فعلی شکر مورد نیاز مردم به ‌اندازه کافی تأمین شده است و هیچ‌گونه محدودیتی نیز جهت عرضه بیشتر آن وجود ندارد، به‌طوری‌که از ابتدای سال‌جاری واردات شکر در حد نیاز و برنامه‌ریزی انجام گرفته می‌شود و علاوه بر عرضه شکر توسط بخش خصوصی، ماهانه بالغ بر ۲۰ هزار تن توسط شرکت بازرگانی دولتی برای مصرف خانوار از طریق شبکه‌های رسمی توزیع شده است.
علیرضا پیمان‌پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز با تأکید براینکه مشکلی در عرضه شکر مورد نیاز خانوارها وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون توزیع شکر بین خانوارها به‌ وفور درحال انجام است و موضوع کمبود و سهمیه‌بندی شکر شایعه‌ای بیش نیست. پیمان‌پاک، با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای واردات تا پایان اردیبهشت سال آتی با توجه به تأمین ارز انجام شده است، افزود: همواره چند کشتی در مسیر است که باوجود این از نظر ذخایر شکر هم مشکلی نداریم.
پیمان‌پاک ادامه داد: درحال حاضر خانوارها به هر میزان که شکر بخواهند می‌توانند از تولید داخل استفاده کنند چراکه تولید داخل مکفی و بسیار مناسب است و واردات تنها برای ایجاد ذخایر استراتژیک درحال انجام است تا نگرانی برای تأمین شکر ماه رمضان یا خارج از فصل برداشت محصول نداشته باشیم.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در شرایط فعلی توزیع شکر صنف و صنعت نیز درحال مدیریت است، افزود: بحث ما با وزارت صمت این است که با اتخاذ سیاست و راهکاری، مصارف حوزه صنف و صنعت را مدیریت کنیم چراکه شکری که با ارز ترجیحی وارد می‌شود، در کارخانه‌های نوشابه‌سازی با نرخ آزاد عرضه می‌شود.
پیمان‌پاک قیمت هرکیلو شکر برای مصرف‌کننده را ۳۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: گرچه قیمت کالاهای اساسی در اختیار ستاد تنظیم بازار است، اما قرار است تا پایان سال تغییر قیمتی نداشته باشیم.

واردات ۳۰ تا ۴۰ درصدی شکر برای تأمین نیاز کشور
نرخ هر کیلوگرم شکر در اواخر اردیبهشت ماه سال‌جاری افزایش یافت و از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد. مصرف سالانه شکر در کشور در حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است اما به‌طور متوسط در حدود ۱.۵ میلیون تن در کشور از طریق چغندرقند و نیشکر تولید می‌شود. با احتساب این میزان در حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن شکر باید به کشور وارد شود.
ایران در تولید شکر رتبه ۱۸ جهان را داراست که در سال ۱۳۹۷-۱۳۹۶ در تولید این محصول خودکفا شد، اما سیل و عوامل دیگری باعث شد این خودکفایی ادامه نداشته باشد. در ادامه هم اتخاذ سیاست‌های خاص برای واردات کالاهای اساسی در سال ۱۳۹۷ تعادل اقتصاد شکر را به هم ریخت، چراکه سبب شد واردکنندگان شکر با دسترسی به ارز ۴۲۰۰ تومانی، تولید داخلی را که باید با دلار آزاد فعالیت می‌کرد در شرایط سختی قرار دهند. البته پیش از آن هم در دهه ۸۰ سیاست واردات شکر با تعرفه اندک، باعث سقوط تولید چغندر و نیز قند و شکر شد. درحال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز کشور به شکر از طریق واردات تأمین می‌شود، اما مشکلات در نظام توزیع و ورود دلالان، این بازار را دراختیار آنها قرار داده است. وزارت جهاد کشاورزی در چنین شرایطی باید با ورود جدی برای مدیریت بازار و برخورد با مجاری توزیع نامناسب، کنترل بازار را به دست گیرد.

۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 49228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha