ادعای کذب درباره رهبر انقلاب /چه کسی گفته بود یهودی ها را به دریا می ریزیم؟

ایرنا نوشت: رهبر معظم انقلاب تا کنون در چند مورد به صراحت با ایده به دریا ریختن صهیونیست‌ها مخالفت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب، منتسب کردن ایده «به دریا ریختن یهودیان و صهیونیست‌ها» به جمهوری اسلامی را دروغ خواندند، برخی رسانه‌ها این تکذیب را غیرصادقانه خواندند؛ اما واقعیت چیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه ۸ آذر در دیدار گروهی از بسیجیان گفتند: «بعضی از این سخنگویان دنیا راجع به نظرات جمهوری اسلامی درباره منطقه که صحبت می‌کنند، به دروغ می‌گویند «ایران می‌گوید بایستی یهودی‌ها یا صهیونیست‌ها را به دریا بریزند»؛ نه، این حرف را قبل‌ها دیگران یا کسانی از عرب‌ها گفتند؛ ما هیچ وقت نگفتیم این را؛ ما کسی را به دریا نمی‌ریزیم.»

ایشان سپس موضع جمهوری اسلامی را این‌گونه بیان کردند «ما می‌گوییم نظر، نظر مردم است؛ آن دولتی که با آراء مردم فلسطین تشکیل شد، درباره مردمی که آنجا هستند و از کشورهای دیگر آمده‌اند تصمیم‌گیری خواهد کرد؛ ممکن است به همه‌ آنها بگوید در فلسطین بمانید.»

برخی رسانه‌ها اما با اشاره به سخنان برخی سرداران نظامی، این سخنان رهبر معظم انقلاب را غیرصادقانه و نوعی «عقب‌نشینی» توصیف کردند. به طور مثال رادیوفردا از تیتر «عقب‌نشینی خامنه‌ای از ایده «به دریا ریختن» اسرائیلی‌ها» استفاده کرد. برخی رسانه‌ها نیز فیلمی از سخنان سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را منتشر کردند که در سال ۱۳۹۷ در واکنش به مقام‌های اسرائیل توصیه کرده بود: «شنا کردن در مدیترانه را یاد بگیرند» چون به گفته او «هیچ راهی جز به دریا ریختن در مقابل‌شان نیست».

سردار سلامی در آن مقطع جانشین فرمانده سپاه بود و چنین سخنانی را مطرح کرده بود. اما ایده به دریا ریختن یهودیان و صهیونیست‌ها از کجا آمده و آیا موضع جمهوری اسلامی این بوده است؟

ایده به دریا ریختن یهودیان را چه کسی مطرح کرد؟

چند دهه پیش «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهوری اسبق مصر که چهره محبوب و کاریزماتیک جهان عرب محسوب می‌شد، در شعارهایش می‌گفت ما یهودی‌های غاصب فلسطین را به دریا می‌ریزیم. سال‌ها بعد از آن، صدام حسین اعلام ‌کرد ما نصف سرزمین فلسطین را آتش می‌زنیم. این ایده عبدالناصر البته هواداران زیادی در میان اعراب و مسلمانان داشت.

در زمان او بود که جنگ ۶ ‌روزه در ژوئن ۱۹۶۷ (خردادماه ۱۳۴۶) میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه، اردن و عراق رخ داد و با پیروزی مطلق اسرائیل به پایان رسید و نه تنها زمین اشغال شده‌ای آزاد نشد، بلکه اسرائیل با شکست ارتش عربی، بخشی از خاک مصر، اردن و سوریه را تصرف کرد.

موضع جمهوری اسلامی درباره به دریا ریختن صهیونیست‌ها

رهبر معظم انقلاب تا کنون در چند مورد به صراحت با ایده به دریا ریختن صهیونیست‌ها مخالفت کرده‌اند. ایشان از جمله در خطبه‌های نماز عید فطر (۱۳ آبان ۱۳۸۴) با نفی شعارهای جمال عبدالناصر و صدام در مورد فلسطین گفتند: «ما هیچ‌کدام از این دو حرف را قبول نداریم. با اصول اسلامیِ ما، نه به دریا ریختن یهودی‌ها، نه آتش‌زدن سرزمین فلسطین، معقول و منطقی نیست. حرف ما این است که ملت فلسطین باید به حق خود برسد. این کشور متعلق به مردم فلسطین است؛ فلسطین متعلق به فلسطینی‌هاست و سرنوشت فلسطین را هم باید فلسطینی‌ها معین کنند.»

رهبری همچنین در سخنرانی‌ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، با رد سخن نخست‌وزیر رژیم اسرائیل مبنی بر اینکه «ایران می‌خواهد ما را نابود کند» می‌گویند: «جمهوری اسلامی در همه مسائل منطقی عمل می‌کند. در بحث رژیم صهیونیستی، جمال عبدالناصر شعار می‌داد که یهودی‌ها را در دریا می‌ریزیم. اما ما از روز اول چنین حرف‌هایی نزدیم. ما از روز اول یک طرحی اعلام کردیم؛ ما گفتیم امروز دموکراسی یک شیوه مدرن است که همه‌ دنیا قبول دارند؛ گفتیم برای تعیین تکلیف کشور تاریخی فلسطین، به مردم فلسطین مراجعه کنید. این طرح در سازمان ملل به‌عنوان نظر جمهوری اسلامی ثبت شده است.»

موضع جمهوری اسلامی چیست؟

در حالی که برخی مسئولان جمهوری اسلامی در مقاطعی از «محو» یا «نابودی» اسرائیل سخن گفته‌اند و این ایده در راهپیمایی‌ها و شعارها هم مطرح می‌شود، ایده رسمی جمهوری اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان و در سازمان ملل هم ثبت شده، برگزاری «همه‌پرسی» بین همه فلسطینیان ساکن در سراسر دنیاست. این طرح در اول نوامبر ۲۰۱۹ (۱۰ آبان ۱۳۹۸) از سوی «مجید تخت روانچی» سفیر وقت ایران در سازمان ملل نیز ثبت شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در ۹ مهر ۱۳۹۰ نیز در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین، این طرح را چنین تشریح کردند: «طرح جمهوری اسلامی برای حل قضیه فلسطین و التیام این زخم کهنه، طرحی روشن، منطقی و منطبق بر معارف سیاسیِ پذیرفته شده افکار عمومیِ جهانی است که قبلاً به تفصیل ارائه شده است.
ما نه جنگ کلاسیکِ ارتش‌های کشورهای اسلامی را پیشنهاد می‌کنیم و نه به دریا ریختن یهودیان مهاجر را، و نه البته حکمیت سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را؛ ما همه‌پرسی از ملت فلسطین را پیشنهاد می‌کنیم.
ملت فلسطین نیز مانند هر ملت دیگر حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند و نظام حاکم بر کشورش را برگزیند. همه مردم اصلی فلسطین، از مسلمان و مسیحی و یهودی _ نه مهاجران بیگانه _ در هر جا هستند؛ در داخل فلسطین، در اردوگاه‌ها و در هر نقطه‌ دیگر، در یک همه‌پرسیِ عمومی و منضبط شرکت کنند و نظام آینده فلسطین را تعیین کنند.»

باید گفت حتی اگر جمهوری اسلامی به محو اسرائیل می‌اندیشد، محو اسرائیل را از طریق همه‌پرسی دنبال می‌کند؛ شیوه‌ای که از سوی عرف بین‌الملل هم پذیرفته شده و قابل دفاع است؛ با این حال تکرار رویکرد «نابودی اسرائیل» بارها مستمسک اسرائیل برای ایران‌هراسی شده است.

موضعگیری سرداران و سیاسیون

در این میان، بخشی از موضعگیری‌هایی که سوژه بهانه‌جویی دشمنان ایران می‌شود، اظهارات پراکنده سرداران و سیاسیون ایرانی در برابر سیاست خارجی و از جمله موضوع اسرائیل است؛ در حالی که طبق قوانین ایران، سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی را رهبری تعیین کرده و در گام بعدی، رئیس‌جمهوری، وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی، متکفل بیان سیاست‌های رسمی نظام هستند.

۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
کد خبر: 49652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha