سکوتی که شکست؛ امارات پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس غزه را به شورای امنیت فرستاد

امارات روز چهارشنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست فورا پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس بشردوستانه را تصویب کند زیرا وضعیت در غزه جنگ زده «نزدیک به غیرقابل بازگشت» است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به نوشته نشنال‌نیوز، امارات متحده عربی در بیانیه ای در شبکه اجتماعی X گفت: «ما نمی‌توانیم صبر کنیم. شورا باید قاطعانه برای درخواست آتش‌بس بشردوستانه عمل کند.»

در پاسخ به نامه‌ای که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرد، امارات متحده عربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که توسط روزنامه نشنال دیده شده بود به ۱۵ عضو شورا ارائه کرد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بود. متنی که از حمایت کشورهای عربی و سازمان همکاری اسلامی برخوردار است، قرار است روز جمعه با ارائه توضیحاتی از سوی دبیرکل سازمان ملل به رای گذاشته شود.

در بیانیه امارات آمده است: «این یک الزام اخلاقی و انسانی است و ما از همه کشورها می‌خواهیم از درخواست دبیرکل حمایت کنند».

در ماده ۹۹ منشور ملل متحد آمده است: «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، به شورای امنیت برساند.»

آقای گوترش هشدار داد که انتظار دارد «به دلیل شرایط ناامیدکننده، نظم عمومی به زودی به طور کامل از بین برود و حتی کمک‌های بشردوستانه محدود به غزه را غیرممکن کند.»

گوترش گفت: «وضعیت به سرعت در حال بدتر شدن به سمت یک فاجعه با پیامدهای بالقوه غیرقابل برگشت برای فلسطینیان به عنوان یک کل و برای صلح و امنیت در منطقه است. به هر قیمتی باید از چنین نتیجه‌ای اجتناب کرد.»

آنتونیو گوترش از ۱۵ عضو شورای امنیت خواست «برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورند» و درخواست خود برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه را تکرار کرد.

او تاکید کرد: «این فوری است. هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان وجود ندارد. شرایط کنونی انجام عملیات بشردوستانه معنی دار را غیرممکن می‌کند. هیچ جای غزه امن نیست.»

استفان دوجاریک، سخنگوی او به خبرنگاران گفت که این اولین بار است که دبیرکل سازمان ملل از زمان تصدی مسئولیت در سال ۲۰۱۷ به این ماده استناد می‌کند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل از استفاده گوترش از ماده ۹۹ انتقاد کرد و ادعا کرد که دبیرکل سازمان ملل با ارسال این نامه به شورای امنیت به «افول اخلاقی جدید» رسیده است.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، پیش از انتشار نامه دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت که دیپلمات‌های عرب در حال تنظیم دقیق پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس هستند.

پیش‌نویس قطعنامه که بعد از ظهر چهارشنبه در اختیار اعضای شورا قرار گرفت، «بر اساس نامه مورخ ۶ دسامبر ۲۰۲۳ دبیرکل، بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، خطاب به رئیس شورای امنیت» عمل می‌کند.

این بیانیه «نگرانی شدید خود را نسبت به وضعیت فاجعه بار در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین» ابراز می‌کند و خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» است.

منصور گفت وزرای عرب و اعضای سازمان همکاری اسلامی روز پنجشنبه به واشنگتن سفر خواهند کرد تا درباره آتش‌بس با مقامات آمریکایی گفتگو کنند. او به خبرنگاران گفت: «آتش‌بس باید اتفاق بیفتند و باید فوراً انجام شود.»

در اواسط نوامبر، پس از رد چهار متن پیش‌نویس، شورای امنیت خواستار «وقفه‌های بشردوستانه طولانی‌مدت» در نوار غزه شد، این اولین باری بود که ۱۵ عضو سکوت خود را در قبال درگیری شکستند.

مواردی که در گذشته توسط دبیرکل به شورای امنیت ارائه شده است، شامل نامه‌ای در سال ۱۹۸۰ است که در آن دبیرکل آن زمان نسبت به درگیری ایران و عراق ابراز نگرانی کرده و از شورا خواسته است که به این موضوع رسیدگی کند. آخرین باری که دبیرکل سازمان ملل به ماده ۹۹ استناد کرد در سال ۱۹۸۹ برای لبنان بود.

۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 49900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha