به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مهرداد بذرپاش با اشاره به ایجاد ۲۷ شهرک ساحلی در ۴ استان خوزستا، بوسهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: مکانیابی ۲۷ نقطه ساحلی در دستور کار شورایعالی شهرسازی و معماری ایران قرار گرفت و از امروز مجوز صادر شد تا طرح جامع تمامی این ۲۷ نقطه در همفکری ۲۷ استان معین تهیه و تدوین شود. مقرر است تا تفاهم سه جانبهای بین استان میزبان، استان میهمان و وزارت راه و شهرسازی به امضا برسد و توافق نهایی برای طرح جامع ۲۷ شهر جدید در سواحل مکران تدوین شود.
وی با بیان اینکه در هر استان یک شهر به عنوان شهرک دانشبنیان تعیین خواهد شد، افزود: در کنار آن برای تمامی شهرکها پروژههای مولدی در نظر گرفته میشود که این پروژههای مولد شامل پروژههای مولد پتروشیمی، پروژه مولد صنعتی، پروژه مولد نفتی و پتروشیمی، یا پروژه مولد کشاورزی است. در پروژههای مولد کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی کمیته مشترک کشاورزی تشکیل شده است.
وی با اعلام اینکه شهر مولد کشاورزی در مکران نهایی شده است، ادامه داد: کنسرسیومی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای دانشبنیان معرفی و تشکیل خواهد شد. در این رویداد، این کنسرسیوم تشکیل شده به عنوان مشاور پروژه تعیین میشود و یکی از دانشگاههای بزرگ کشور در حوزه شهرسازی و معماری که ظرفیت علمی خوبی دارند به عنوان دیگر مشاور این پروژه معرفی میشود و فعالیتها در اجرای این طرح کلان آغاز خواهد شد.
وی از آغاز عملیات اجرایی ۲۷ شهرک ساحلی از سال آینده خبر داد و با بیان اینکه بعد از تدوین طرح جامع و موافقت با کلیات آن، تخصیص زمین به استان انجام خواهد شد و عملیات احداث بندر، فرودگاه، خطوط ریلی و سایر ملزومات شهری در صورت ضرورت احداث دیده خواهد شد، گفت: متوسط جمعیت پذیری برای هر شهر جدید در منطقه مکران حدود ۵۰ هزار نفر برای هر شهر جدید است. با شرکتهای بزرگ پتروشیمی مذاکرات انجام و تایید نهایی شده است که بخشی از آنها پتروشیمی خلیجفارس و سایر شرکتهای پتروشیمی هستند که طرحهای مولد خود را اعلام کردند.برای هرکدام از شهرها یکی از طرحهای مولد اشتغالزا را پیادهسازی خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص راهاندازی شهر غرب تهران افزود: در توافق با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین مسکن نیروهای شاغل در شرکتهای دانشبنیان در قالب طرح نهضت ملی مسکن برنامهریزی شده است. در تهران زمین احداث مسکن برای شرکتهای دانشبنیان تامین شده است و در سایر شهرهای کشور نیز زمینی برای شرکتهای دانشبنیان تدارک دیده خواهد شد که پیشنهاد این اراضی در شهرهای جدید است.
وی گفت: در شهرهای ساحلی نیز درصدی از سهمیه مسکن برای جوانانی تدارک دیده میشود که با شرکتهای دانشبنیان در حال همکاری هستند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای داخلی، هواپیمای سیمرغ اظهار کرد: به زودی دو فروند هواپیمای سیمرغ وارد ناوگان هوایی میشود. مقرر است دو فروند هواپیمای باری در بخش کارگو وارد ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) وارد شود و توافق بر این است که اول این هواپیماهای تولید وزارت دفاع در بخش باری پرواز داشته باشد. نخستین پرواز سیمرغ در هما تا چند ماه آینده انجام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شده دو فروند از هواپیماهایی که توسط وزارت دفاع ساخته میشود در اختیار هواپیمایی جمهوری اسلامی قرار گیرد تا در زمینه حمل بار مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه در خصوص فروش بلیتهای پرواز با بیان اینکه میزان فروش بلیتها از تعداد پروازها و صندلیهای هواپیماها مشخص میشود، گفت: نه تنها تعداد پروازها و صندلیها کاهش پیدا نکرده، بلکه روند در همه حوزههای حملونقل از جمله ریلی و هوایی افزایشی بوده است. این در حالی است که تعداد ناوگان نیز افزایش یافته است.
بذرپاش با بیان این که موضوع مهم این است که پروازهای چارتری باید به صورت بهتری مدیریت شوند، گفت: اگر مدیریت به درستی صورت نگیرد، ممکن است بلیت به مسافران که مصرفکنندگان نهایی هستند نرسد. برخی از شرکتهای هواپیمایی هم تقاضای افزایش قیمت داشتند که از این رو مجوز افزایش ۲۹ درصدی قیمت به آنها داده شد اما درخواست افزایش بیشتر قیمت به دلیل رشد هزینهها صورت نگرفت؛ چرا که باید در سال رشد تولید و مهار تورم، هزینه مردم برای خدمات حملونقل کنترل شود.
وی افزود: درخواست وزارت راه از شرکتهای هواپیمایی این است که به صورت مستقیم بلیتها را به مردم عرضه کنند. به این شکل که سامانهای برای شرکتهای هواپیمایی برای فروش بلیت تهیه شود. علاوه بر این باید شیوه عرضه بلیت هواپیما به صورت مناسب تری صورت گیرد تا بلیتها بهدست مصرفکننده نهایی برسد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کنار این باید به موضوع تقاضا نیز اشاره کرد که تقاضا به صورت جدی افزایش پیدا کرده است و از عرضه پیشی گرفته است. از این رو برنامهریزی شده است با اصلاح عرضه و همچنین افزایش تعداد ناوگان هوایی که وارد ساختار حملونقل هوایی خواهد شد، این مشکل برطرف شود.
بذرپاش با اشاره به این که در حوزه حملونقل ریلی و جادهای در سالهای گذشته، با کاهش تعداد واگنهای مسافری و خودروهای موجود در ناوگان مواجه بودیم، اظهار کرد: در جهت رفع این چالش برنامه هایی برای تامین ناوگان هم به صورت تولید داخلی و هم به صورت واردات در نظر گرفته شده تا هم تولیدکنندگان داخلی که توان تامین زیرساختهای ناوگان را دارند به کمک رفع این مشکل بیایند و هم در صورت لزوم، ناوگان مورد نظر چه در زمینه ریلی و چه جادهای به صورت واردات تامین شود که در این راستا اقدامات لازم برای اخذ مجوزهای قانونی در حال انجام است.
وی با تاکید بر این که تامین زیرساختهای مطلوب برای استفاده مردم از حملونقل در حوزههای مختلف از اولویتهای وزارت راه است، افزود: اقدام دیگری که در دست اجرا قرار گرفته، در حوزه حملونقل بار توسط ناوگان ریلی است که در این راستا توافق مطلوبی با شرکت فولاد مبارکه برای سرمایهگذاری انجام شده است و قرار شده سایر شرکت هایی که تمایل به حضور در این زمینه را دارند نیز برای تامین لکوموتیو و واگن سرمایه گذاریهای لازم را انجام دهند.
وزیر راه و شهرسازی در خاتمه توضیح داد: سیاست در حوزه راه آهن این است که سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای حملونقل بار از طریق خطوط ریلی، توسط شرکتهای دارای بار انجام شود. سرمایهگذاری دولت بیشتر در بخش حملونقل بار انجام میشود؛ چرا که با وجود زیان هایی که این بخش به همراه دارد، شرکتهای خصوصی تمایلی به سرمایهگذاری در این بخش ندارند. بر این اساس بیشتر سرمایهگذاری در خصوص حملونقل مسافری توسط دولت و سرمایهگذاری در حوزه حملونقل بار توسط شرکتهای دارای بار انجام میشود.
نظر شما