متوسط قیمت مسکن در تهران از متری ۸۰ میلیون تومان گذشت / تداوم حضور قیمت ملک بر نمودار صعودی

مرکز آمار ایران گزارش مربوط به تحولات بازار مسکن در آبان‌ماه را منتشر کرد. بر این اساس، متوسط قیمت آپارتمان به حدود متری ۸۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین تورم ماهانه و سالانه مسکن در این بازه نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. افزایش تورم سالانه مسکن می‌تواند تائیدی بر نمودار همیشه صعودی قیمت مسکن در ایران باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت مسکن در ایران، سال گذشته افزایش سرسام‌آوری را تجربه کرد. گزارش‌های رسمی که هر ماه از این بازار منتشر می‌شد، نشان‌دهنده شیبی رو به بالا بود و هراس از دست رفتن خرید مسکن هر روز بیشتر از پیش بر زندگی مردم سایه می‌افکند.

در این شرایط اولین گامی که دولت برای کاهش التهابات این بازار برداشت، جلوگیری از انتشار آمارهای مربوط به این بخش بود. اقدامی که به سرگردانی بیشتر فعالان این حوزه دامن زد. در حالی‌که هنوز سنگینی تورم بر شانه‌های بازار مسکن سنگینی می‌کرد.

اقدام بعدی که دولت در این راستا انجام داد و از ابتدای تابستان سال جاری تاثیرات خود نمایانگر کرد، اعمال رکود در بازار بود بود. اتفاقی که از این بازه قیمت را نیز در فاز کاهشی قرار داد.کارشناسان حوزه مسکن در همان ابتدا معتقد بودند این کاهش قیمت که دولت سیزدهم آن را از دستاورهای خود برمی‌شمرد، به گواه اینکه نمودار مسکن همیشه در ایران صعودی بوده با رشد معاملات دوباره به مسیر خود بازمی‌گردد. نمی‌توان برای طولانی‌مدت به این وضعیت امیدوار بود؛ مسئله‌ای که داده‌های مرکز آمار ایران از تورم سالانه مسکن نیز نمودی از نابسامانی آن است.

افزایش تورم سالانه

نرخ تورم سالانه آبان‌ماه سال جاری در آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران بــه ۸۶.۳ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل ۸۵.۶ درصد معادل ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است.

این درحالی‌ست که در آبان ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۶۸.۷ درصد رسید که در مقایسه با سال قبل ٧٤.٥ درصد معادل ٥.٨ واحد درصد کاهش داشته است. تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. اما با این اوصاف و بر اساس این داده‌ها، قیمت مسکن در آبان‌ماه چه روندی را پیموده است؟

متوسط قیمت مسکن تهران در آبان‌ماه

در آبان ماه ١٤٠٢ متوسط وزنی و حسابی قیمت مسکن در شهر تهران به ترتیب به ۸۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و ۷۷ میلیون ۵۸۲ هزار تومان رسیده است. در این بازه منطقه ١ با متوسط وزنی قیمت ۱۵۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بیشترین و منطقه ٢٠ با متوسط وزنی قیمت ۴۰ میلیون و ۷۴۸ هزا تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند.

تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان‌ماه ١,٥ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل ٢.١ واحد درصد افزایش داشته است.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد ردپای افزایش تعداد معاملات نیز در این بازگشت سیر صعودی مسکن دیده می‌شود. تعداد معاملات که در مهرماه سه هزار و ۴۱۰ عدد ثبت شده بود، اکنون در آبان‌ماه به حدود چهر هزار فقره رسیده است.

بنابراین می‌توان گفت دیگر زمان آن فرا رسیده است که دولت به جای به‌کارگیری سیاست‌های نمایشی و بی‌حاصل در بازار مسکن، راهی را در پیش بگیرد که بدون دست بردن در تعداد معاملات و روند طبیعی بازار بتواند در بهبود شرایط این حوزه نقشی داشته باشد.

۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 50363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha