واکنش‌ها به بیانیه مردود مجمع همکاری عرب و روسیه در مورد جزایر سه‌گانه

تعدادی از نمایندگان مجلس در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تاکید کرد که بر سر تمامیت ارضی‌مان با هیچ کسی تعارف نداریم و جزایر سه گانه ایرانی است و ایرانی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطالب مندرج در بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را بی‌اساس دانست و آن‌ را محکوم کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی امروز خود با همتای روس خود و در واکنش به این بیانیه، جزایر سه گانه ایرانی را جزء لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملا مردود می‌داند».

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: «حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم».

تعدادی از نمایندگان ‌مجلس با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در توییتر به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی واکنش نشان دادند که در زیر می خوانید:

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس:

«در برنامه هفتم، دولت به توسعهٔ شهرستان بوموسی با محوریت جزایر سه‌گانه در زمینه‌های مختلف بازرگانی، اقتصاد دریامحور، آموزش عالی، درمانی و ... مکلف شده است. این پاسخ عملی ایران به امارات است که با جدیت دولت در اجرا، همگان بوموسایی متفاوت را به عنوان بخشی از سرزمین مادری‌مان خواهند دید.

‏روابط با روسیه بر اساس منافع ملی ایران و احترام متقابل تنظیم شده است. هرگونه ادعایی که قصد خدشه به تمامیت ارضی ایران را داشته باشد حتما خلاف این اصول است، از سوی ایران برخلاف این روابط ارزیابی شده و با پاسخ جدی مواجه خواهد شد.

روسیه باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد.»

هادی بیگی نژاد نماینده ملایر:

«امارات و برخی کشورهای عربی برای چندمین بار راجع به ⁧جزایر سه‌گانه⁩ ادعاهای واهی داشته‌اند. به نظر می‌رسد که زبان مهربانی، لااقل با امارات می‌بایست تغییر کند.»

ابراهیم رضائی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«بر سر تمامیت ارضی‌مان با هیچ کسی تعارف نداریم و جزایر سه‌گانه ما بخشی جدایی ناپذیر از خاک ایران بوده، هست و خواهد بود. اگر بنا بر توصیه برای مذاکره باشد ما هم روس‌ها را به مذاکره با ژاپن بر سر جزایر کوریل دعوت می‌کنیم.»

مجتبی محفوظی نماینده آبادان:

«جهان فراموش نکند که شعار ⁧انقلاب⁩ شکوهمند ما نه شرقی نه غربی بود و هست. روس‌ها و کل دنیا بدانند ما به ذره ذره خاک و آب و فضای کشورمان حساسیم و به احد الناسی اجازه مداخله در تمامیت ارضی مان را نمی دهیم. حریف هم هرچه گنده‌تر برای ما هیجان انگیزتر است.»

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«جزایر سه گانه ایران متاعی نیست که همسایگان شمالی بخواهند با همسایگان جنوبی ما معامله کنند؛ ما بر سر تمامیت ارضی خود نه مسامحه می کنیم نه مذاکره و نه معامله.»

سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس:

«خلیج تا ابد فارس و جزایر سه گانه تا ابد ایرانی اند. روسیه هم مثل امارات و آمریکا اگر به هر دلیلی غیر از این بیندیشد، ژاژ می خاید و غلط اضافه نشخوار می کند. والسلام»

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس:

«روس‌ها خوب می‌دانند، جزایر سه گانه همواره ایرانی بوده وخواهد بود.اینکه آمریکاییهایی‌ها توسط امارات دوبار یا بیشتر سر آنها کلاه گذاشته‌اند، نشان می‌دهد آنها درک درستی از مصالح خود ندارند. شبه جزیره کریمه مشخص است مال چه کسی است، خوب است مقداری تاریخ بخوانند.»

احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس:

«دومین بار است که روس ها گنده‌تر از دهانشان سخن می گویند و در تمامیت ارضی ایران دخالت می کنند. روسیه باید ابتدا پاسخگوی اشغال کریمه و تحمیل جنگ و کشتار مردم اوکراین باشد. خوش خدمتی به اماراتی‌ها چیزی از موضوع اشغالگری روس‌ها کم نمی کند. جزایر سه گانه ایرانی است و ایرانی خواهد ماند.»

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«از دستگاه دیپلماسی انتظار داریم پاسخ سیاسی وحقوقی لازم در قبال بیانیه روسی - عربی پیرامون جزایر سه گانه ایرانی را با قدرت و شجاعت اعلام نموده و اقدامات لازم در خنثی سازی این رفتار خلاف امنیت و منافع ملی را انجام دهند این اقدامات جز ایجاد کاهش سطح روابط و تنش در منطقه حاصلی ندارد.»

۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 50422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha