مشت محکم در راند اول؛ پیروزی قاطع ترامپ در آیوا

دونالد ترامپ روز دوشنبه در اولین رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ جمهوری‌خواهان در آیووا پیروزی قاطعانه‌ای را به دست آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دونالد ترامپ روز دوشنبه در اولین رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ جمهوری‌خواهان در آیووا پیروزی قاطعانه‌ای را به دست آورد و با وجود مشکلات حقوقی فراوان، در حالی که به دنبال رویارویی مجدد با جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات است، تسلط خود را بر حزب تثبیت کرد.

بر اساس پیش‌بینی ادیسون ریسرچ، ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا در جایگاه دوم قرار گرفت و نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل متحد را پشت سر گذاشت. این دو نامزد در تلاش برای ظهور به عنوان جایگزین اصلی ترامپ بودند.

به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ با اختلاف بی‌سابقه‌ای در رقابت‌های جمهوری‌خواهان آیووا برای برنده شدن آماده بود و این مسئله را قوت بخشید که با توجه به پیشتازی گسترده‌اش در نظرسنجی‌های ملی، نامزدی او یک نتیجه قطعی است، حتی اگر با چهار کیفرخواست حقوقی روبرو باشد.

ترامپ در شبکه اجتماعی خود به نام تروث نوشت: «از شما متشکرم آیوا، من همه شما را دوست دارم!!!»

به گفته ادیسون، با نزدیک به ۹۰ درصد آرای مورد انتظار، ترامپ ۵۰.۹ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که دیسانتیس ۲۱.۴ درصد و هیلی ۱۹.۰ درصد آرا را به دست آوردند.

ویوک راماسوامی، یک کارآفرین، پس از کسب کمتر از ۸ درصد آرا در روز دوشنبه به رقابت طولانی مدت خود برای ریاست‌جمهوری پایان داد و در یک سخنرانی در جمع هواداران از ترامپ حمایت کرد.

هم دی‌سانتیس و هم هیلی به دنبال کسب مقام دوم قوی برای متقاعد کردن کمک‌کنندگان و حامیان خود بودند که چالش‌های آنها با ترامپ همچنان قابل اجرا است.

نتیجه روز دوشنبه بدون شک هم دی‌سانتیس و هم هیلی را در رقابت نگه می‌دارد.

جمهوری‌خواهان در ایالت میانه روتر نیوهمپشایر هشت روز دیگر نامزد خود را انتخاب خواهند کرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ با برتری کمتری نسبت به هیلی در آنجا رقابت خواهد کرد در حالی که دی‌سانتیس بسیار عقب است.

در حالی که مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ پس از ماه‌ها بحث، گردهمایی و تبلیغات رسماً آغاز شد، مردم آیووا در بیش از ۱۶۰۰ مدرسه، مرکز اجتماعی و سایر مکان‌ها برای اولین رای‌گیری در سراسر کشور گرد هم آمدند.

بر اساس نظرسنجی ورودی ادیسون ریسرچ، شرکت‌کنندگان به طور گسترده از ترامپ حمایت می‌کنند.

تنها یک سوم از رای هندگان گفتند که ترامپ در صورت محکوم شدن برای ریاست جمهوری مناسب نخواهد بود. نزدیک به دو سوم گفتند که باور ندارند بایدن به طور مشروع در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شود و دروغ‌های ترامپ در مورد تقلب در انتخابات را پذیرفته‌اند.

ریتا استون، ۵۳ ساله، یکی از حامیان ترامپ، گفت: «ترامپ بسیار خودشیفته است، او بسیار مغرور است، اما کارهایش را انجام خواهد داد.» استون مانند بسیاری از رای دهندگان دیگر گفت که نگرانی اصلی او مرز جنوبی ایالات متحده با مکزیک است و از تلاش ترامپ برای ساخت دیوار در زمانی که رئیس‌جمهور بود ستایش کرد.

ترامپ از هر پنج مناظره جمهوری‌خواهان تاکنون صرفنظر کرده است.

دموکرات‌های آیووا روز دوشنبه به نامزدهای ریاست‌جمهوری خود رای ندادند، زیرا این حزب تقویم نامزدی خود را تغییر داده است تا ایالت‌های دارای جمعیت متنوع‌تر را از آیووا را در سال جاری جلوتر بگذارد. آنها رای خود را از طریق پست به صندوق می‌اندازند و نتایج در ماه مارس منتشر می‌شود.

آیووا از لحاظ تاریخی نقش بزرگی را در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایفا کرده است، زیرا اولین ایالت در تقویم انتخاباتی است.

اما برنده حزب جمهوری‌خواه آیووا نتوانست نامزدی را در سه رقابت گذشته در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ کسب کند.

میدان نبرد سیاسی که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ از باراک اوباما حمایت کرد، اکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری مطمئنا جمهوری‌خواه دیده می‌شود، و جمهوری‌خواهان ثبت‌نام شده بیشتر از دموکرات‌ها هستند.

۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 51270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha