دلیل عمده مرگ‌های طبیعی در ایران چیست؟

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت می‌گوید کشور ما به‌لحاظ کیفیت هوا در مقایسه با سایر کشورها در جهان، رتبه بیست و یکم را بین ۱۳۱ کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به‌مناسبت هفته هوای پاک درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در ایران اظهار کرد: طبق آیین‌نامه قانون هوای پاک، وزارت بهداشت وظیفه دارد که سالانه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا را بررسی، محاسبه و منتشر کند، بر این اساس از سال ۱۳۹۵ مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا را سالانه محاسبه و منتشر می‌کنیم. طبق بررسی‌ها و محاسباتی که با مدل پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت در ۳۳ شهر کشور در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم و ذرات متعلق PM ۲.۵ را محاسبه کردیم؛ مشخص شده است که ۱۳.۹ درصد از مرگ‌های طبیعی در کشورمان، منتسب به این ذرات معلق بوده است.

عباس شاهسونی افزود: میانگین غلظت ذرات معلق در کشور ما ۳۸ میکروگرم است که ۷.۶ برابر بالاتر از رهنمود سازمان جهانی بهداشت و بیش از سه برابر استاندارد ملی کشورمان است!

شاهسونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر رتبه ایران از نظر کیفیت هوا بین کشورهای جهان تصریح کرد: کشور ما به‌لحاظ کیفیت هوا در مقایسه با سایر کشورها در جهان، رتبه بیست و یکم را بین ۱۳۱ کشور دارد؛ چاد، عراق، پاکستان، بحرین و بنگلادش بدترین کیفیت هوا را داشته‌اند.

وی با بیان این‌که بالاترین شاخص کیفیت هوا در جهان به‌طور میانگین عدد ۱۶۹ است، ادامه داد: میانگین شاخص کیفیت هوا در کشور ایران عدد ۹۴ است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره وضعیت هوای پایتخت نیز بیان کرد: براساس آخرین آمارها، از بین ۹۲ پایتخت کشورهای دنیا، شهر تهران، رتبه ۱۹ را از نظر غلظت ذرات معلق (آلودگی هوا) دارد و شهرهای دهلی، داکا و پایتخت مغولستان رتبه اول تا سوم را از نظر آلودگی هوا دارند.

شاهسونی خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ در شهر تهران ۲۲۱ روز هوا در وضعیت قابل قبول بوده است و ۱۰۷ روز از سال گذشته شرایط هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۶ روز ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است.

۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
کد خبر: 51279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha