برنامه جدید بایدن برای خاورمیانه | بزرگ‌ترین تغییر استراتژی آمریکا از زمان کمپ دیوید

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت: «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در حال ایجاد یک دکترین جدید برای خاورمیانه با اتکا به تشکیل کشور فلسطینی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد «توماس فریدمن» تحلیلگر روزنامه «نیویورک تایمز» روز پنجشنبه در یادداشتی در این روزنامه آمریکایی نوشت: دولت بایدن در حال پذیرش دکترین جدیدی است که تلاش بی‌سابقه‌ای را برای پیشبرد فوری تشکیل یک کشور غیرنظامی اما بادوام فلسطینی شامل می‌شود.

فریدمن مدعی شد: این طرح شامل نوعی به رسمیت شناختن کشور غیرنظامی فلسطینی در کرانه‌ باختری و نوار غزه از سوی آمریکا می‌شود که تنها زمانی شکل می‌گیرد که فلسطینی‌ها مجموعه‌ای از نهادها و قابلیت‌های امنیتی تعریف‌ شده و معتبر را به وجود آورند تا اطمینان حاصل شود که این دولت بادوام است و هرگز نمی‌تواند اسرائیل را تهدید کند.

آنچه از سوی این متخصص مباحث سیاست خارجی تحت عنوان «دکترین بایدن» مطرح شده شامل تقویت روابط با عربستان سعودی همراه با یک عادی سازی بین ریاض و تل آویو می‌شود.

او همچنین چنین ادعا کرد که طرح مزبور، حفظ یک موضع نظامی سخت علیه ایران را نیز در بردارد.

فریدمن ادامه داد که عملیات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) در سرزمین‌های اشغالی منجر به یک بازنگری اساسی درباره خاورمیانه در دولت بایدن شده است.

وی اضافه کرد: اگر دولت آمریکا بتواند این مساله را سازماندهی کند، دکترین بایدن می‌تواند به بزرگترین تغییر راهبردی در منطقه از زمان پیمان کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ تبدیل شود.

در همین حال، تارنمای «آکسیوس» چهارشنبه شب به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «آنتونی بلینکن» از وزارت خارجه آمریکا خواسته تا احتمال به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی پس از جنگ بررسی و گزینه‌های سیاسی برای آن ارائه شود.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پس از انتشار این خبر گفت: راه های مختلفی برای رسیدن به هدف تشکیل کشور فلسطین وجود دارد و ما در حال بررسی مجموعه ای از گزینه ها و گفت وگو با متحدان خود هستیم. ما به دنبال ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با تضمین امنیت واقعی برای اسرائیل هستیم.

وی در عین حال مدعی شد: ما با هرگونه کاهش مساحت منطقه غزه مخالفیم و اسرائیل به ما اطلاع داد که نمی خواهد نوار غزه را تصرف کند. ما موضوع ایجاد منطقه حائل در غزه را با اسرائیل مطرح کردیم.

به گزارش ایرنا، چندین دهه است که سیاست آمریکا هم به صورت دوجانبه و هم در نهادهای سازمان ملل، بر مخالف با به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل متمرکز بوده است حال این کشور ادعا کرده که کشور فلسطین تنها باید از طریق مذاکرات مستقیم بین رژیم اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به دست آید.

۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 51932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha