بازار ارز ریزشی شد/مردم گول دلالان ارز را نخورند؛ریزش بیشتر در راه است

بانک مرکزی از هفته گذشته حراج شمش طلا را در دستور کار خود قرار داده است و تا کنون چهار مرحله حراج انجام شده است و حراج پنجم نیز ۱۵ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد که از ابتدای معاملات صبح روزگذشته، قیمت دلار در بازار غیررسمی با ریزش مواجه شده است. به گزارش فارس، دلار روز شنبه در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و در بخش حواله‌ ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان کشف قیمت شد. در هفته گذشته نرخ دلار تحت‌تأثیر تحولات منطقه به‌عنوان عامل بیرونی و تلاش دلالان و واسطه‌گران به‌عنوان عامل داخلی تا نزدیکی کانال ۶۰ هزار تومان پیش رفت، البته این‌بار نیز همچون دوره‌های قبل بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار تأکید داشتند که این رشد قیمت‌ها ربطی به بنیان‌های اقتصادی داخلی ندارد و با ورود سیاستگذار ارزی دوباره قیمت‌ها نزولی خواهد شد.
پیش‌بینی تحلیلگران و فعالان بازار ارز عملی شد و با شروع فعالیت بازار شاهد ریزش نرخ‌ها در بازارهای غیررسمی و کانال‌های تلگرامی بودیم و قیمت‌ها دوباره به روزهای قبل از نوسان بازگشت. در لحظه تنظیم خبر قیمت دلار که هفته گذشته تا نزدیکی کانال ۶۰ هزار تومان هم پیشروی کرده بود دوباره به کانال ۵۰ هزار تومان عقبگرد داشت و برابر ۵۶ هزار و ۶۰۰ تومان بود.
دلار در ‌صرافی‌ها نیز دراین روز به نرخ ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان خریداری و با نرخ ۴۳ هزار و ۱۲۶ تومان فروخته شد. همچنین ‌یورو در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۶ هزار و ۲۹۲ تومان معامله شد، اسکناس درهم امارات ۱۱ هزار و ۶۸۷ تومان ارزش‌گذاری شد.
بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد، دلار آزاد توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۵۶ هزار و ۴۲۰ تومان معامله شد؛ معاملات دلار در بازار غیررسمی طی دو هفته گذشته افزایشی بوده است، در جریان معاملات روز شنبه نرخ دلار در بازار کاهش ۱۵۰۰ تومانی را تجربه کرده است.

آخرین قیمت انواع سکه و طلا
در نخستین روزهفته در میدان فردوسی سکه طرح قدیم‌ با کاهش ۵۱۰ هزار تومانی به نرخ ۳۰ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش ۶۹۰ هزار تومانی به قیمت ۳۲ میلیون و ۶۹۷ هزار تومان معامله شد و حباب آن کاهش یافت.
حباب سکه امامی ۵ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان و حباب سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان شد؛ نیم‌سکه در بازار به نرخ ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان داد وستد شد، ربع‌سکه به قیمت ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه یک‌گرمی به نرخ ۶ میلیون‌ و ۵۰ هزار تومان معامله شد.
هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان در هر گرم قیمت‌گذاری شد، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار، ۱۲ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان نرخ‌گذاری شد؛ نرخ طلای آب‌شده نیز هر مثقال ۱۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بوده است. هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم)‌ با افزایش ۱۱ صدم درصدی به قیمت ۲۰۳۹ دلار معامله شد.
البته در این بین نباید ورود بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز را نادیده گرفت. بانک مرکزی از هفته گذشته حراج شمش طلا را در دستور کار خود قرار داده است و تا کنون چهار مرحله حراج انجام شده است و حراج پنجم نیز ۱۵ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

عرضه پرقدرت بازارساز در نیما
آمارهای دریافتی از میزان عرضه ارز در بازار نیما طی دو روز پایانی هفته گذشته نشان می‌دهد که به‌رغم افزایش عرضه از سوی بازارساز خریداری برای ارزهای اصلی در نیما وجود ندارد.
نگاهی به میزان ارزهای عرضه شده در سامانه نیما طی روزهای پایانی هفته گذشته نشان می‌دهد که به‌رغم افزایش عرضه از سوی بازارساز، خریداری برای ارزهای اصلی که در نیما عرضه می‌شود، وجود ندارد.
طی دو روز پایانی هفته قبل ارزهای اصلی شامل درهم، دلار، یورو، ین، روبل روسیه، روپیه هند و یوآن چین در نیما عرضه شدند که در ادامه جزئیات و میزان ارزهای عرضه و معامله شده را بررسی خواهیم کرد .آمارهای دریافتی نشان می‌دهد که مجموع ارز عرضه شده از سوی بازارساز در نیما طی روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه ۳۶۱ میلیون دلار بوده است و از این میزان فقط ۹۲ میلیون دلار معامله شده است. روز سه شنبه در بازار نیما ۲۵۲ میلیون درهم عرضه شد که از این میزان تنها ۱۲۳ میلیون دلار معامله شد؛ همچنین در این روز ۱۲۰ میلیون دلار عرضه شد ولی تنها ۴۲ میلیون دلار معامله شده است.
معادل ۱۵۰ میلیون روبل روسیه نیز عرضه شده و ۱۵۰ میلیون نیز معامله شده است. ۱۸ میلیون روپیه هند عرضه شد که هیچ خریداری نداشته و معامله این ارز صفر بوده است.
همچنین در روز سه‌شنبه ۶۸۵ میلیون یوآن چین در سامانه نیما عرضه شد که از این میزان تنها ۲۶ میلیون یوآن معامله شده است. ضمن اینکه از ۶۳ میلیون یورو عرضه شده در نیما از سوی بازارساز تنها ۱۱ میلیون یورو معامله شده است.‌ روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه نیز از مجموع ۳۶۳ میلیون دلار ارز عرضه شده در بازار نیما تنها ۱۰۲ میلیون دلار معامله شده است. چهارشنبه گذشته ۲۰۹ میلیون درهم در نیما عرضه شده که تنها ۱۲۱ میلیون درهم معامله شده است، ضمن اینکه از ۱۶۲ میلیون دلار عرضه شده تنها ۵۹ میلیون دلار معامله شده است .از ۷۲ میلیون روبل روسیه که در این روز در نیما عرضه شده معادل ۶۹ میلیون روبل معامله شده است؛ همچنین در این روز ۳ میلیون روپیه هند نیز عرضه شده که ۲ میلیون آن معامله شده است. ضمن اینکه ۵۵۵ میلیون یوآن چین در نیما عرضه شده که فقط ۲۴ میلیون یوآن معامله شده است. از ۵۴ میلیون یورو عرضه شده در روز چهارشنبه نیز تنها ۵ میلیون یورو معامله شده است. بررسی آمار میزان ارزهای عرضه و معامله شده در نیما نشان می‌دهد که بازارساز با قدرت در تأمین مالی نیازهای اساسی نیما حضور دارد و مشکلی در تأمین ارز متقاضیان وجود ندارد.
با این حال اما تقلای دلال‌های بازار برای افزایش قیمت ارز قابل تأمل است، چراکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد مشکلی در تأمین ارز کشور وجود ندارد و آنچه در این ایام به نوسانات ارزی دامن می زند تلاش دلال‌ها و سوداگران ارزی برای التهاب آفرینی با استفاده از خبرهای سیاسی و تحولات منطقه است. همانطور که بارها گفته شده دلیل اقتصادی برای این نوسانات وجود ندارد.

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 52007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
      1 0
      مردم ماندن بین دو دلال..... دلال دولتی و دلال غیردولتی حرف هیچکدامشان درست نیست بیچاره مردم
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
      0 0
      شما توصیه می کنید مردم رو به کار نیک در حالیکه خودتون عمل نمی کنید. یعنی بنده خوب خدا نیستید خدا به شما رحم کند