در دوران نوزادی هوش مصنوعی به سر می بریم؛رسانه ها برای ارتقای سواد فضای مجازی تلاش کنند/در آینده فرد زنده ای که آی دی ندارد بالواقع مرده است/ رسانه باید مردم را با شیادان فضای مجازی آشنا کند

کارشناس برجسته حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: امروز همه رسانه ها باید محتوای قابل فهمی آن هم به صورت مستمر مربوط به ارتقاء سواد رسانه و سواد فضای مجازی را در دستور کار خود قرار دهند و دولت نیز زیرساخت‌ها را برای این منظور آماده کند تا فضای مجازی امن و جامعه امن تری داشته باشیم.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سید مرتضی موسویان کارشناس برجسته حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در گفت و گو با رادار اقتصاد به مناسبت برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به رسالت های مختلف رسانه ها در ارتقای آگاهی جامعه و اهمیت افزایش سواد فضای مجازی توسط رسانه ها و کارشناسان امر در راستای جلوگیری از خطراتی که اخبار فیک دنبال می کنند، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در دوران نوزادی هوش مصنوعی به سر می بریم به گونه ای که هوش مصنوعی که دریچه جدیدی از ارتباطات را به روی مردم گشوده و هوش مصنوعی همچنان به بلوغ نرسیده، لازم است رسانه ها در راستای ارتقای سواد فضای مجازی جامعه بیش از پیش فعالیت کنند. به بیان دیگر یکی از مهمترین رسالت امروز اصحاب رسانه آشنایی بیشتر مردم با زیست بوم های جدید فضای مجازی است که به دنبال بمباران اخبار بر مردم هستند.

وی در این باره گفت: سال هاست دنیا از زیست بوم های قدیمی به زیست بوم های جدید درفضای مجازی و رسانه های نوین مهاجرت کرده اند در حالی که ما هنوز آنچنان که انتظار می رود با کارکردها و درست و غلط این فضا آشنا نشده ایم و بعضا بدان عادت نکرده‌ایم.

موسویان تصریح نمود: امروز رسانه باید مردم را با شیادان فضای مجازی آشنا کند هر چند برخی از تولیدمحتواهایی که در فضای مجازی به گونه ای است که فقط کارشناسان امر می توانند اصل یا غیر اصلی بودن آن را مشخص کنند اما نکته این است که در ذات زیست بوم جدید آمده است که کسی نمی‌تواند گمنام باشد بلکه هر فرد باید دارای یک آیدی منحصر به فرد باشد تا مانع از مسائلی شود که از آن به عنوان اخبار جعلی یا کلاهبرداری یا سایر سوء استفاده ها در این فضا شود.

وی در این باره گفت: امروز کشورهای توسعه یافته به این سمت می روند که هر یک از انسان ها حتی حیوانات و اشیاء حتی نباتات خاص دارای یک آی دی منحصر به فرد باشند، یعنی با آی دی خود در جامعه شبکه ای حاضر شوند تا اینگونه امنیت جامعه حفظ وشود اما متاسفانه در ایران در این حوزه بسیار قصور شده است .

وی معتقد است: مسوولین ارتباطات و کارشناسان این حوزه باید برای امنیت امروز و فردای جامعه که وارد عصر نوین ارتباطات شده اند این زیرساخت را کامل کنند، چرا که داشتن آی دی منحصر به افراد در آینده بسیار مهم است به گونه ای که درآینده کسی که دارای آیدی منحصر به فرد نباشد در حقیقت مرده است نه کسی که با ایست قلبی حیات جسمی خود را از دست داده باشد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: در آینده فرد زنده ای که حیات فیزیکی دارد اما آی دی ندارد بالواقع مرده است چرا که در شبکه نمی تواند فعل و انفعالی داشته باشد بنابراین آنچه می‌بینیم قصور و کاستی‌هایی است که باید جبران شود، یعنی دولتها باید هر چه سریعتر زیرساخت های امنیت جامعه شبکه ای را تامین کنند چرا که امروز اخبار جعلی و فیک نیوزها و کلاهبرداری هایی که منجر به افزایش مشقت و ناامیدی مردم شده مرتبط با عدم آگاهی و نداشتن سواد فضای مجازی است.

وی در این باره گفت: داشتن ای دی منحصر به فرد و موجودیت در عصر جدید شبیه به این است که هر فردی رمز دوم و اطلاعات حساب بانکی مربوط به خود را دارد یا مثل گاوصندوق فیزیکی است که نباید کلید آن در اختیار دیگران قرار داده شود، بنابراین دولتها برای افزایش این آگاهی که بسیار ابتدایی است باید تلاش کنند و در این راه از رسانه ها و برنامه سازی ها و تولید محتوایی که صورت می دهند حمایت کنند.

وی در خصوص رسالت رسانه ها درباره ارتقاء سواد رسانه بخصوص مرتبط با فضای مجازی گفت: امروز همه رسانه ها باید محتوای قابل فهمی آن هم به صورت مستمر مربوط به ارتقاء سواد رسانه و سواد فضای مجازی را در دستور کار خود قرار دهند و دولت نیز زیرساخت‌ها را برای این منظور آماده کند تا فضای مجازی امن و جامعه امن تری داشته باشیم.

وی در خصوص امنیت حاصل از عصر ارتباطات با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال شما دارای سند کاغذی به عنوان سند منزل خود هستید در دنیای جدید سند اطلاعات ملک شما به صورت الکترونیک در سرورهای سازمان ثبت و اسناد کشور موجود دارد. وقتی وارد دنیای جدید می‌شوید با فناوری جدید میلیون‌ها میلیون محل وجود دارد که مالکیت شما را حفظ و ثبت می‌کند، بنابراین دیگر امکان اینکه کسی امکان مالکیت شما را نقض کند وجود ندارد؛ بنابراین زیست بوم جدید امنیت بیشتری نسبت به فضای فیزیکی با هزینه کمتر نسبت به فضای فیزیکی ایجاد می کند بنابراین دولت باید با کمک رسانه ها محسنات این زیست بوم را تبییین کند و با ارتقای سواد مجازی امنیت برای مردم به ارمغان آورده شود.

۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 52591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha