سیگنال کاهش بازار ارز و سکه از کجا صادر شد؟

دلار و سکه پس از سه هفته نوسان کاهشی شدندو نرخ فردایی هرات کانال ۶۳ را از دست داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بعد از تقریبا سه هفته پر نوسان در بازار ارز و سکه، قیمت‌ها کاهشی شدند؛ قیمت سکه و دلار هرات دو کانال از دست دادند. اولین سیگنال کاهش از بازار سکه صادر شد.

به باور یکسری معامله‌گران در روز شنبه بازار می‌توانست نزولی باشد اما افزایش طلای آبشده راه کاهش قیمت دلار و سکه‌ را بست.

روندهای آماری نشان می‌داد در کورس صعود بازارها، سکه از همه جلوتر افتاده بود و به تبع آن حبابش هم بیشتر شده بود بنابراین بازار انتظار افت قیمت سکه را داشت.

در روز یکشنبه قیمت سکه با گپ منفی ۴۰۰ هزار تومانی در ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بازگشایی شد و با کاهش قیمت دو کانال از دست داد و به ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت دلار هرات هم در ۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان شروع به کار کرد و در ابتدا و قبل از بازگشایی بازار داخل با نوسان تا کانال ۶۵ هزار تومان بالا رفت اما در ادامه با کاهش سکه و درهم همراهی کرد و تا کف ۶۳ هزار تومان پایین آمد و به محدوده حمایتی مهم خودش رسید.

در بازار یکشنبه نرخ نقدی دلار هرات بالاتر از فردایی بود و در ۶۳ هزار و ۶۰۰ تومان به کار خودش پایان داد اما قیمت دلار فردایی در پشت خط کانال ۶۳ هزار تومان را هم از دست داد.

قیمت درهم امارات با گپ مثبت ۲۲۰ تومانی در ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان آغاز به کار کرد و همین بالا باز شدن درهم موجب نوسان رو به بالای دلار هرات در نیمه اول شد. اما در ادامه قیمت درهم با کاهش به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

طلای آبشده هم با کاهش به محدوده مهم ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان در مثقال رسید و در این ناحیه حمایت شد، چرا که طلا حباب منفی به خودش گرفت. در مجموع همچنان در بازار شاهد هیجان و نوسان سنگین رفت و برگشتی هستیم.

درمورد روند نوسان در بازار دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه کوتاه‌مدت و دیدگاه بلندمدت. در دیدگاه اول که از منظر سیاسی نگاه می‌کند معتقد است نوسان بازار به واسطه تنش‌ها به وجود آمده و این روند دوام ندارد. آن‌ها می‌گویند از هفت اکتبر به بعد مداوم دوره‌های نوسان داشتیم اما بعد از یک مدت قیمت دلار و سکه تعدیل شده است.

دیدگاه دوم که نگاه میان‌مدتی دارد روند نوسان را اقتصادی می‌بیند. این دیدگاه از دو منظر به داستان می‌پردازد. اولی در مورد ورودی ارز به کشور است. آن‌ها معتقدند اگر کماکان مثل سنوات قبل در صادرات نفتی وغیرنفتی دچار کاهش نشویم می‌شود گفت روند صعود تعدیل می‌شود. آن‌ها معادله مهم دیگر بازار را در سمت تقاضا می‌بینند. تحلیل‌گران معتقدند علاوه بر تقاضای تجاری، باید مدیریت تقاضای سرمایه‌گذاری هم فراهم باشد.

در بازار شنیده می‌شد بازارساز قصد دارد برای یکسری از کالاها مثل خشکبار، سقف قیمت قائل نشود. پیش بینی می‌شود این سیاست اگر اجرایی شود می‌تواند کسری تراز تجاری را تعدیل کند. البته تحلیل‌گران به بازارساز پیشنهاد می‌دهند که باید به جذاب‌سازی ریال بپردازد تا تمایل به تبدیل دارایی هم بالا نرود.

نکته اول بازار این بود که یک منبع مطلع به اکوایران خبر داده که سیاست بازارساز در قبال نوسان بازار، مدیریت نوسان است. در مدیریت نوسان قاعدتا کریدور قیمتی تعریف می‌شود و بازارساز تلاش دارد دامنه نوسان در این کریدور مدیریت شود.

نکته دیگری که شنیده می‌شد تایید کاهش ورودی ارز پتروشیمی‌ها به خاطر قطع گاز در زمستان بود.

این هم نشان می‌دهد در کنار عوامل سیاسی، یکسری عوامل اقتصادی در نوسان ارز دخیل هستند.

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 54170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha